5 redenen om te kiezen voor financial lease

Laatst bijgewerkt: 18-05-2022 19:00:05

Persbericht - Als een onderneming nood heeft aan een eigen wagenpark, gaat dit onvermijdelijk gepaard met een aanzienlijk kostenplaatje. Het is niet voor iedere onderneming mogelijk of wenselijk om hiervoor het nodige kapitaal vrij te maken, zelfs als de wagens noodzakelijk zijn voor het uitoefenen van de bedrijfsactiviteiten. Je kunt hierbij denken aan bedrijfswagens voor het management, aan auto's voor de mensen van het sales team die de baan op moeten of techniekers die werkzaamheden op verplaatsing uitvoe

In het geval een onderneming niet de nodige gelden hiervoor kan vrijmaken, kan gekozen worden voor een financial lease.

Financial lease nader bekeken

Bij een financial lease wordt een contract aangegaan met de leasemaatschappij waarbij de leasemaatschappij optreedt als kredietverstrekker en in de aankoopsom van de wagen voorziet. De onderneming gaat in ruil daarvoor maandelijkse afbetalingen van kapitaal en rente doen gedurende een vooraf bepaalde periode en tegen een vooraf bepaalde rentevoet. De onderneming is bij financial lease onmiddellijk economische eigenaar van de wagen.

De 5 redenen om voor financial lease te kiezen

Financial lease biedt verschillende voordelen die het mogelijk maken om in voldoende wagens te voorzien voor het uitoefenen van de activiteiten zonder daarvoor aan het opgebouwde kapitaal te moeten raken. Dit kapitaal kan dan aangewend worden voor ander investeringen die de groei van de onderneming mogelijk maken.

1. Fiscaal voordeel

Financial lease komt samen met een aantrekkelijk fiscaal voordeel. Zo kan de betaalde BTW teruggevorderd worden en kan de onderneming aanspraak maken op investeringsaftrek. Omdat de onderneming economische eigenaar is, moet voorzien worden in de kosten van onderhoud en herstellingen en ook die kosten zijn aftrekbaar.

1. Keuzevrijheid

Bij een financial lease heeft de onderneming alle vrijheid in de keuze van de wagens. Niet alleen kan zelf het prijsklasse bepaald worden, er is ook ruime keuze naar merk en uitvoering toe. Het is op die manier mogelijk om in wagens te voorzien die helemaal aansluiten bij de noden van de onderneming zonder daarvoor aan het bedrijfskapitaal te moeten raken.

1. Meer financiële ademruimte

Het is met financial lease perfect mogelijk om tot 100% van de aankoopwaarde te financieren, wat betekent dat niet geraakt wordt aan de liquiditeit van de onderneming. Zeker voor startende ondernemingen of ondernemingen die investeringen willen doen om de groei te bevorderen, is dit een belangrijke reden om voor financial lease te kiezen.

1. Mogelijkheden buiten de landsgrenzen

De onderneming is in het geval van financial lease helemaal vrij om te kiezen voor de wagens die nodig zijn voor de activiteiten en hoeft zich daarvoor niet te beperken tot de landsgrenzen. Een wagen kan in het buitenland vaak een stuk goedkoper zijn en bovendien over een betere uitrusting beschikken wat het voor de onderneming interessanter maakt. Ook in dit geval biedt financial lease de uitkomst.

1. Voordeliger dan een operational lease

Financial lease is een stuk voordeliger dan operational lease net omwille van de bovenstaande voordelen. Er is een grotere keuzevrijheid, de btw kan volledig en onmiddellijk teruggevorderd worden in plaats van in maandelijkse termijnen, er hoeft geen rekening gehouden te worden met een maximaal te rijden aantal kilometers en er is ook naar onderhoud en herstellingen toe vrije keuze.