Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Persbericht - 4 tips voor een betere kantoorinrichting

Mensen zijn gevoelig voor sfeer. Thuis doen we ons best om met de juiste verlichting, een nauwkeurig uitgedacht kleurenpalet en zorgvuldig uitgezocht meubilair een fijne en persoonlijke sfeer te creëren. Maar feit is ook dat we – wanneer een coronacrisis ons leven niet overhoopgooit – gemiddeld zo’n 40 uur per week op de werkvloer doorbrengen.

De kans is aanwezig dat het kantoorleven na COVID-19 niet meer hetzelfde wordt. Maar ook juist wanneer we post-corona niet meer massaal fulltime naar kantoor gaan, moet de tijd die we wél op kantoor doorbrengen van toegevoegde waarde zijn. Tijd dus om de werksfeer eens goed onder de loep te nemen.

De rol van de kantoorinrichting

Een positieve werksfeer draagt bij aan tevreden, productieve, creatieve en innovatieve werknemers. En een belangrijk aandeel van de werksfeer wordt bepaald door de kantoorinrichting. Uit cijfers van Intelligence Group blijkt dat de sfeer op de werkvloer voor een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking (44%) een belangrijke pullfactor is om voor een bedrijf te willen werken. Voor jonge werknemers, millennials, staat de werksfeer zelfs met stip op 1.

Besteed thuiswerktijden nuttig

Een 40-urige werkweek op kantoor lijkt gezien de huidige situatie misschien een onrealistisch scenario. Als gevolg van de coronacrisis en de alsmaar aangescherpte maatregelen werken veel Nederlanders vanuit huis en zijn de kantoorpanden nagenoeg leeg. Geen reden dus om aandacht te schenken aan de kantoorsfeer? Juist wel! Met alle collega’s thuis en ver weg van eventuele overlast, is nu júist de tijd om het verlaten kantoor eens grondig onder handen te nemen.

Waar kun je op letten bij een nieuwe inrichting?

Een goede kantoorinrichting is afhankelijk van diverse factoren. Een prettige werksfeer wordt bijvoorbeeld bepaald door een efficiënte indeling maar ook door de aankleding. We geven 4 tips voor een optimale inrichting van het kantoorpand.

Tip 1. Zorg voor voldoende (dag)licht. Licht is van grote invloed op ons humeur, onze concentratie én beïnvloedt onze biologische klok. Een kantoor met veel daglicht houdt je werknemers energiek en voorkomt somberheid en slaperigheid. Op plekken waar natuurlijk daglicht geen optie is, is een sfeervolle maar efficiënte kunstlichtbron een goed idee. Vermijd kille TL-lampen en flikkerende verlichting; dit soort verlichting gaat ten koste van de sfeer en concentratie.

Tip 2. Een logische en ergonomische inrichting. Houd bij de plaatsing van bureaus rekening met zaken als gangpaden, lichtbronnen, muren, ramen en deuren. Zo zorg je ervoor dat je werknemers niet continu gedraaid op hun bureaustoel zitten, wat verkramping en andere fysieke klachten voorkomt. Ook draagt een logische kantoorindeling bij aan een efficiënte communicatie, wat de productiviteit ten goede komt.

Tip 3. Plaats planten! De rol van planten op ons concentratievermogen en ons energiepeil is wetenschappelijk bewezen in een onderzoek van het Journal of Environmental Psychology. Daarnaast verhogen planten de zuurstofgraad in het pand, wat ook weer voordelig werkt op ons cognitieve vermogen.

Tip 4. Zorg voor een prettige aankleding die past bij de bedrijfscultuur. Met de keuze voor het meubilair en de decoratie beïnvloed je de werksfeer sterk. Op een plek waar we zoveel van onze tijd doorbrengen zijn mooie meubels en sfeervolle accessoires geen overbodige luxe. Met behulp van de interieurstijl bepaal je bovendien de uitstraling van je bedrijf en kun je – letterlijk en figuurlijk – kleur geven aan jullie branding.

Of je nu een complete renovatie inplant of alleen de puntjes op de i wilt zetten, alle beetjes helpen bij het verbeteren van de werksfeer. En hoe fijner de werkplek en werksfeer, des te gelukkiger en productiever de werknemers!