Geen producten in je winkelwagen.

3 redenen waarom inzicht in je bedrijfsfinanciën belangrijk is

Laatst bijgewerkt: 26-11-2021 11:00:09

Persbericht - Als ondernemer wil je bezig zijn met ondernemen en zo min mogelijk met randzaken. Voor de meeste ondernemers geldt dat hun passie niet ligt bij financiële zaken. Dat mag echter geen excuus zijn om deze te negeren. We bespreken drie redenen waarom inzicht in je bedrijfsfinanciën belangrijk is.

Goed onderbouwde keuzes maken

Met zakelijke beslissingen zijn financiële consequenties gemoeid. Voordat je keuzes maakt, is het wel van belang om te weten hoe je bedrijf er financieel voor staat. Als je dit niet goed in beeld hebt, bestaat de kans dat je zonder het te weten onverantwoordelijke keuzes maakt. Die verkeerde keuzes kunnen op de niet al te lange termijn het einde van je bedrijf betekenen. Financieel inzicht in je bedrijf is cruciaal bij het maken van goede onderbouwde keuzes.

Levert je bedrijf iets op of gooi je geld in een bodemloze put

Voordat je besluit om investeringen te doen, is het wel van belang om te weten of je op de goede weg zit met je bedrijf. Leveren jouw bedrijfsactiviteiten daadwerkelijk ook voldoende op? Of ben je geld aan het storten in een bodemloze put? Pas als je weet dat bezig bent met iets dat de potentie heeft om te groeien, heeft het zin om investeringen te maken. Zo ja, dan kun je er ook voor kiezen om je investeringen te financieren met een zakelijk krediet van Floryn. Een zakelijk krediet biedt de ruimte om flexibel te investeren. Met de toekomstige baten kun je deze lening dan terugbetalen.

Buffer in stand houden

De meeste huishoudens zijn zo verstandig om een financiële buffer op te bouwen voor tegenvallers. Bijvoorbeeld voor wanneer de auto of de cv-ketel de geest geeft. Ook voor een bedrijf is het belangrijke om een financiële buffer te hebben voor tegenvallers. Anders kan zo’n tegenvaller er voor zorgen dat je failliet gaat. Maar om te weten of jouw bedrijf die financiële buffer heeft, moet je wel goed op een rijtje hebben hoe je bedrijf er financieel voor staat en welke vaste kosten je maakt. Alleen dan kun je ook die buffer bewaken.

Natuurlijk kun je financiële zaken uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Die kan je inzicht verschaffen in hoe de financiën van je bedrijf in elkaar zitten en hoe je ervoor staat. Dat laatste is wel van belang, want het is niet de accountant die de financiële keuzes maakt binnen je bedrijf. Zelf op de hoogte zijn is daarom van groot belang.

Deze content is tot stand gekomen in samenwerking met Floryn.