3 feedbackvormen en hun nut in de praktijk

Laatst bijgewerkt: 21-04-2021 14:56:49

Persbericht - Feedback. U heeft er vast wel eens van gehoord. Alleen wat is het precies? Feedback is het geven van een...

Feedback. U heeft er vast wel eens van gehoord. Alleen wat is het precies?

Feedback is het geven van een terugkoppeling op het gedrag van een ander. Door het geven van feedback komt de ander erachter wat hij/zij goed doet en wat hij/zij juist kan veranderen. Met als doel om beter te worden. Bovendien wordt feedback ook steeds belangrijker, maar daar komen we later op terug. We bespreken eerst welke verschillende feedback methoden er zijn.

Verschillende feedbackvormen

Feedback kan in verschillende vormen voorkomen. De drie meest bekende en effectieve methoden zijn: de ik-ik-jij methode, de 360 graden feedback methode en het 4G feedback model. We zullen nu even in het kort de belangrijkste punten van de verschillende methoden benoemen.

• In de ik-ik-jij methode, is het belangrijk dat je vanuit jezelf praat. Eerst geef je aan wat je opvalt en hoe dat bij jou overkomt, daarna vraag je of dat bekend voorkomt en vertel je wat je graag anders ziet. Houd hierbij in gedachte dat je feedback zo neutraal en concreet mogelijk is. Het is niet de bedoeling om de ander te kwetsen.
  • Een andere methode die hier erg op lijkt is het 4G model, want hiermee geef je ook aan wat je opvalt, hoe dit bij jou overkomt en wat je graag veranderd ziet. Alleen hier voeg je nog het gevolg van het gedrag toe.
  • De 360 graden feedback wordt vaak gebruikt tijdens een beoordelingsgesprek. Tijdens een dergelijk feedbackgesprek wordt er feedback vanuit meerdere invalshoeken. Zo kunnen bijvoorbeeld meerdere collega’s, klanten of zelfs leveranciers feedback geven. Dit geeft de ontvanger een compleet beeld van zijn presteren.

Feedback werkt niet alleen prestatie- maar ook motivatie-verhogend

We kunnen er niet meer omheen, feedback speelt een steeds grotere rol binnen organisaties. Als feedback op de juiste manier wordt gegeven, gaan de werkprestaties omhoog en wordt de algehele sfeer beter. Dit leidt tot gelukkigere werknemers en dat wordt uiteindelijk zichtbaars in hogere bedrijfsresultaten.

Feedback i.r.t. zelforganisatie

Langzamerhand laten meer en meer bedrijven de top-down structuur los en stappen over op zelfsturende teams. In zelfsturende teams krijgen werknemers veel regelruimte en bevoegdheden. Om zo’n team beter te laten functioneren en knelpunten te verhelpen, kan een continue flow aan feedback noodzakelijk zijn. Dit wordt ook wel een feedbackcultuur genoemd, waarin werknemers met regelmaat feedback geven en daar ook om durven te vragen. Dit zorgt ervoor dat werknemers gewend raken aan het krijg van feedback waardoor ze zowel persoonlijk als met het team beter worden.

Hoe geef je dan op de juiste manier feedback?

Goede feedback bestaat uit concrete en neutrale terugkoppelingen die gaan over het vertoonde gedrag en niet over iemand zijn persoonlijkheid. Daarnaast heeft het geven van complimenten een positief effect op het feedbackgesprek. De ontvanger zal zich meer op zijn gemak voelen en meer bereid zijn om wat met de feedback te doen.

Tomas Bosma is feedbackexpert bij de Zelforganisatie Fabriek. Hij deelt zijn kennis over feedback via gastbijdrages op diverse sites.