Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe neem je je team in je MVO-plannen mee?

In samenwerking met TIAS - Jíj mag maatschappelijke verantwoordelijkheid belangrijk vinden, jouw teamleden denken er vaak het hunne van. Hoe neem je je team in je MVO-plannen mee? Toni Sfirtsis van TIAS School for Business and Society geeft vijf tips.

team meekrijgen MVO-versnelling
Getty
Je leest nu: Hoe neem je je team in je MVO-plannen mee?

Eerder dit jaar zorgde Larry Fink, de CEO van BlackRock, voor een flinke verrassing. BlackRock is een omvangrijk Amerikaans investeringsbedrijf dat een vermogen van meer dan 5 biljoen euro beheert. Veel mensen zien het als een van de meest kapitalistische bedrijven ter wereld.

De verbazing was daarom groot toen Fink een brief schreef aan de CEO’s van de 500 waardevolste Amerikaanse bedrijven, waarin hij ze een op het oog ‘linkse’ boodschap voorhield. ‘De samenleving vraagt’, aldus Fink, ‘dat bedrijven, zowel publieke als private, een maatschappelijk doel dienen.’

‘Om op langere termijn te kunnen floreren moet elk bedrijf niet alleen financiële prestaties leveren maar ook laten zien hoe het een positieve bijdrage aan de maatschappij levert’, zo schreef Fink.

MVO gedreven worden

Ik denk dat we deze woorden ter harte moeten nemen. Het oplossen van problemen als de klimaatcrisis en ongelijkheid kunnen we niet alleen aan overheden overlaten. De klanten vragen erom dat bedrijven duurzaam produceren.

Maar vooral: veel mensen in die bedrijven willen dat zelf ook. Ze voelen het als hun eigen verantwoordelijkheid. Als je niet met je bedrijf meegaat in de beweging richting maatschappelijk verantwoord ondernemen, loop je bovendien achter. Binnenkort ben je een met uitsterven bedreigde dinosaurus.

Zelf kun je MVO wel belangrijk vinden, dat betekent echter niet dat je teamleden daar zomaar in meegaan. Niet alle teamleden zijn zich van het belang ervan bewust. Als ze dat wel zijn, weten ze vaak niet hoe ze er in hun werk rekening mee kunnen houden. Hoe zorg je dat het denken en doen van je team door MVO gedreven wordt?

#1. Formuleer jullie visie samen

Een visie is van belang om te bepalen waar je met je team naartoe wilt. Maar een visie van bovenaf opleggen, is meestal een slecht idee. Het feit dat de visie van het management afkomstig is, is niet genoeg om te zorgen dat mensen haar delen. Integendeel: een opgedrongen visie kan contraproductief werken en verzet opleveren.

De eerste stap is om je teamleden bij het formuleren van de visie te betrekken. Hoe kunnen we ons werk verduurzamen? Welke andere initiatieven zijn op MVO-gebied te nemen? Je teamleden hebben er vaak goede ideeën over.

Een probleem met visies en doelen is dat ze vaak nogal abstract blijven. Met een abstracte visie breng je niemand in beweging. Zorg voor een zo concreet mogelijke vertaling van jullie visie naar de dagelijkse praktijk. Wat kan elk individueel teamlid bijdragen? Wat zijn de beoogde resultaten? Ook jouw bijdrage als manager moet concreet zijn: je teamleden volgen pas als ze in je gedrag zien dat het je menens is.

#2. Benoem kansrijke initiatieven

Praktijkervaringen hebben meestal veel meer impact om mensen op een nieuw spoor te zetten dan theorie. Om je MVO-bijdrage daadwerkelijk in een stroomversnelling te brengen, kun je je teamleden daarom tastbare initiatieven laten bedenken. Bijvoorbeeld een onderzoek naar de scheiding van afvalstromen of een plan om een regionaal kinderziekenhuis te ondersteunen.

Samen met je team selecteer je enkele initiatieven die kunnen worden uitgevoerd. De indieners van het plan zijn de eigenaren van het project en mogen zelf weten wie ze er nog meer bij willen betrekken. De projecten gaan een eigen leven leiden waarvan de voortgang door het hele team worden gevolgd.

#3. Geef ruimte

Een veel gemaakte fout in organisaties is dat nieuwe projecten naast het bestaande werk moeten worden gedaan. We laten mensen met initiatieven aan de gang gaan, maar handhaven hun jaartargets. Je weet wat er dan gebeurt. Als er deadlines voor de deur staan, verdwijnt het project naar de achtergrond. Op de targets word je immers afgerekend.

Mooie projecten stranden op die manier maar al te vaak. Initiatieven moeten de ruimte krijgen om te groeien. Er moet niet meteen met een bedrijfsmatige bril, gericht op hun onmiddellijke bijdrage aan de resultaten, naar worden gekeken.

#4. Zoek het ecosysteem

Veel maatschappelijke problemen zijn te complex om alleen met je team of organisatie op te lossen. Daarom is het van belang om met je team te onderzoeken welke partnerships kunnen worden aangegaan.

Die partners hoeven niet voor de hand liggende stakeholders zoals afnemers of toeleveranciers te zijn. Je kunt ook denken aan bedrijven uit de nabije omgeving, of sectorgenoten. Of aan overheden of kennisinstellingen zoals universiteiten.

Rond specifieke vraagstukken op MVO-gebied kunnen ecosystemen ontstaan van organisaties die bij de oplossing samenwerken. Jouw individuele teamleden kunnen daarin de ambassadeurs van je organisatie zijn.

#5. Zorg voor de benodigde vaardigheden

Inspelen op MVO-uitdagingen vraagt om vaardigheden die wat door het gewone werk wordt geëist vaak overstijgen. Wil je dat je teamleden een actieve rol spelen, dan zul je ze voldoende ondersteuning moeten bieden.

Projecten coördineren en samenwerkingen begeleiden, waarbij mensen open zijn en elkaar de ruimte geven, vereisen specifieke competenties. Als je serieus met je MVO-ambities wilt omgaan, moet je je mensen op dit gebied geven wat ze nodig hebben.

Over de auteur
Prof.dr. Toni Sfirtsis is associate professor strategic innovation & future leadership aan TIAS School for Business and Society.