Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo wordt een samenwerking een succes. 3 best practices

Zo wordt een samenwerking een succes. 3 best practices
Je leest nu: Zo wordt een samenwerking een succes. 3 best practices

Met deze drie best practices is de kans groter dat je samenwerking slaagt, aldus Geert Duysters. 

Heling doet al jaren onderzoek naar het succes en falen van samenwerkingsverbanden. De kans dat een samenwerkingsverband slaagt is gemiddeld 50 procent, zegt hij. 'Het bijzondere van de onderzoeken die ik al jaren doe, is dat de resultaten vrijwel nooit verschillen. Blijkbaar blijven de valkuilen en succesfactoren van allianties al jaren hetzelfde. Dat laat zien dat mijn resulaten heel robuust zijn, ik kan vooraf al bijna voorspellen wat de uitkomsten van nieuw onderzoek zullen zien.'

De best practices die Heling uit die jaren onderzoek heeft verzameld:

#1. Onderschat de rol van de alliantiemanager niet

Een alliantiemanager heeft een lastige taak, hij of zij werkt in een continu spanningsveld. Aan de ene kant is het managen van de relatie heel belangrijk, aan de andere kant moet hij dingen voor elkaar krijgen bij een partij die in hiërarchie niet boven hem staat. Vaak zijn alliantiemanagers ‘mensenmensen’: ze zijn empathisch en kunnen goed met mensen omgaan. Zakelijke afspraken maken – waarbij het soms nodig is om op de strepen te staan – is iets wat deze alliantiemanagers lastig vinden. Onderzoek wijst echter uit dat het juist goed is om een zakelijke relatie op te bouwen in een samenwerkingsverband. 'Hoe zakelijker de afspraken vooraf, hoe beter dit voor de relatie is. Dit is de rol van de alliantiemanager.'

#2. Evalueer regelmatig

Om goed te kunnen inschatten of een samenwerkingsverband succesvol verloopt, is een evaluatie belangrijk. 'Ik raad aan om dit minimaal vier tot zes keer per jaar te doen. Daarom is het belangrijk om vooraf ook meetpunten af te spreken: wanneer is het samenwerkingsverband succesvol en welke tussenresultaten moeten wanneer behaald zijn. Dit zijn SMART-meetpunten om de evaluatie voor alle partijen duidelijk te houden.'

#3. Bedenk vooraf een exitstrategie bij zombie-allianties

Sommige bedrijven hebben wel samenwerkingsverbanden, maar die zijn niet meer succesvol en kabbelen maar. Het zijn zombie-allianties. Die kosten tijd en energie. Eigenlijk is een samenwerkingsverband net een relatie. Twee partijen worden verliefd op elkaar en willen samen tot iets moois komen. In de wittebroodsweken wordt niet nagedacht over de gevolgen als het misgaat. Vaak gebeurt dat ook niet tijdens de start van een samenwerkingsverband.

Om zombie-allianties te voorkomen is het belangrijk om vooraf een exitstrategie af te spreken. Door objectieve meetpunten te benoemen wanneer en hoe een samenwerking eindigt, voorkom je een vechtscheiding.

Door bovengenoemde best practices toe te passen, kan de slagingskans van een samenwerkingsverband flink worden verhoogd en voorkomen worden dat allianties die eigenlijk niet succesvol zijn wel tijd en energie van de organisatie kosten.

Zo wordt een samenwerking een succes. 3 best practicesProf. dr. Geert Duysters is hoogleraar entrepreneurship en docent in de masterclass Samenwerken in Netwerken en Allianties van TIAS School for Business and Society.

Foto boven: Flickr.com