Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De HR-manager is aan zet

In samenwerking met TIAS - Bij HR denk je al snel aan de afdeling die de arbeidscontracten opstelt en de vraagbaak voor personeelszaken is. Maar met de opkomst van de mensgerichte organisatie speelt HR steeds meer een centrale rol in de strategische ontwikkeling van het bedrijf.

HR-manager aan zet Photo by Louis Hansel on Unsplash
Je leest nu: De HR-manager is aan zet

Mensgerichte organisaties zijn een antwoord op de uitdagingen waarmee veel organisaties worden geconfronteerd, stelt Toni Sfirtsis, associate professor strategic innovation & future leadership aan TIAS School for Business and Society.

Sfirtsis doelt op de uitdaging dat de omgeving waarin organisaties werken steeds sneller veranderen. Tot voorkort was de meest gekozen oplossing het lanceren van nieuwe producten en initiatieven, inclusief bijbehorende nieuwe processen en managementstructuren. ‘Maar met processen maak je je organisatie niet wendbaar’, zegt Sfirtsis. ‘Dat doe je door de mensen centraal te stellen.’

De mens centraal stellen vergt echter een aantal nieuwe eigenschappen van leiders. Zo moeten ze medewerkers de ruimte geven, oftewel: durven loslaten. Daarnaast moeten leiders in mensgerichte en wendbare organisaties hun medewerkers autonomie geven en vertrouwen schenken. Dat betekent dat ze een coachende houding moeten aannemen en voor voldoende ondersteuning en informatie moeten zorgen.

Zorgen over leiderschap

Het is nog niet vanzelfsprekend dat de huidige leiders klaar zijn voor de toekomst. Volgens de 2019 Future of HR Survey van Gartner maken HR-directeuren zich zorgen om de eigenschappen van de managers in hun organisatie. Ze verwachten dat meer dan 40 procent van de leiderschapsrollen in vijf jaar tijd significant zullen veranderen.

Verder heeft 47 procent van de organisaties veel moeite met het effectief ontwikkelen van leiderschap. ‘Daarmee krijgt HR een sleutelrol in de mensgerichte organisatie’, zegt Sfirtsis. Door passende leiderschapsontwikkeling aan te bieden, kan HR eraan bijdragen dat leiders hun nieuwe rol in de toekomstgerichte organisatie beter leren vinden.

Veel onbegrip

Dat organisaties in plaats van een mensgerichte aanpak nog steeds vooral teruggrijpen op nieuwe processen en procedures, merkt ook Roemer Visser, Executive Professor aan TIAS School for Business and Society en daarnaast executive coach. Om de mensgerichte organisatie te laten slagen, moet er aan de beeldvorming binnen de organisatie gewerkt worden.

Middenmanagers vinden dat hun bazen weinig begrip voor hun problemen tonen. Tegelijkertijd krijgen ze hun medewerkers onvoldoende ‘mee’, merkt Visser. ‘Maar als je met mensen in een andere laag van dezelfde organisatie praat, hoor je eigenlijk precies hetzelfde verhaal. Ook daar kom je onbegrip over bazen en medewerkers tegen.’

HR-manager aan zet

Daarom is de HR-manager aan zet. De HR-afdeling is volgens Visser namelijk in de perfecte positie om deze beeldvorming te doorbreken. ‘Om de dialoog in organisaties beter op gang te brengen, moeten de onbewuste overtuigingen die managers en werknemers over elkaar hebben, ter sprake worden gebracht.’

De overtuigingen zijn blinde vlekken die de managers zelf niet meer zien, maar buitenstaanders zoals HR-managers wél. Visser: ‘Wat ik vaak merk, is dat het doorbreken van dit soort blokkades enorm veel energie oplevert. Er komen nieuwe oplossingen in beeld en het onderlinge vertrouwen groeit.’

Benieuwd hoe je de blokkades doorbreekt én als HR-manager het voortouw neemt naar een wendbare organisatie? Download de gratis longread ‘HR speelt sleutelrol in de mensgerichte organisatie’ op TIAS.edu