Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

6 marketingtips voor als je budget onder druk staat

In samenwerking met New Sales Company - Minder klanten, minder omzet. De coronacrisis hakt er bij veel bedrijven flink in en vaak komt dan het marketingpotje als eerste aan de beurt bij bezuinigingsrondes. Jacob Poortinga is mede-eigenaar van New Sales Company en geeft 6 tips voor meer effect met minder budget.

Je leest nu: 6 marketingtips voor als je budget onder druk staat

1. Toets je propositie

‘De coronacrisis zet hele branches op z’n kop. De eerste vraag die elke organisatie zich nu zou moeten stellen is dan ook: sluit onze propositie nog aan bij de behoeften van onze doelgroep? Je kunt nóg zoveel content maken en verspreiden, als je toegevoegde waarde niet meer past bij de wensen van jouw klant, dan zijn het verspilde euro’s die je uitgeeft. Een trend die al langer duurt is de veranderende klantbehoefte waar musea mee te maken hebben. in de huidige selfiecultuur moet kunst tegenwoordig vooral visueel aantrekkelijk zijn en het liefst ook nog een mooi plaatje opleveren. Het is belangrijk dat je je propositie daarop aanpast.’

2. Een duidelijke boodschap

‘Vertrouwen is extreem belangrijk, zeker in deze tijden van onzekerheid. Zorg er daarom voor dat jouw boodschap van A tot Z duidelijk is. Wees niet te vaag in je omschrijvingen, maar maak je aanbod zo concreet mogelijk. Kort en bondig, met weinig ruis op de lijn. Twijfels over je boodschap leiden steevast tot een forse daling van je conversiepercentage.’

‘Converteren betekent in de meeste gevallen dat je online bezoeker op een pagina landt en daar bereid is om gegevens achter te laten voor een kennisdocument. Dat kan bijvoorbeeld een whitepaper zijn, een trendrapport of test, e-book of webinar. De conversiepercentages voor kennisdocumenten variëren tussen de 25 en 35 procent. Bij productgerichte downloads gaat het om 10 tot 15 procent.’

3. De basis op orde

‘Zorg ervoor dat je marketing-uiting naadloos aansluit op de klantreis die volgt. Dat kan een website, applicatie of social media-kanaal zijn, daar waar je je doelgroep naartoe probeert te bewegen. In de praktijk gebeurt het helaas nog veel te vaak dat mensen ergens op klikken en dan totally lost raken. Een andere look & feel, geen duidelijk call to action en een inhoud die veel te algemeen blijkt. We leven in een vluchtige wereld waarin mensen snel zijn afgeleid. Je houdt de aandacht van bezoekers maar heel even vast.’

4. Data vertellen niet hele verhaal

‘Dat je als organisatie eigenlijk niet meer zonder goed marketingdashboard kan, is een no-brainer. Hierin zie je precies waar elke euro naartoe gaat en wat die oplevert. Zo kan het zijn dat je doelgroep sinds het uitbreken van de coronacrisis op andere plekken te vinden is. Een goed ingericht marketingdashboard verschaft je die informatie.’

‘Toch vertellen data niet altijd het volledige verhaal. Wij draaien regelmatig campagnes voor investeringsfondsen, met als doel om vermogende particulieren aan te trekken. Tijdens één van die campagnes hadden we een uiting in een nieuwsbrief van een weekblad waarvan we aanvankelijk dachten dat die niks had opgeleverd. Totdat twee maanden later een lead ineens converteerde naar een inschrijving van 1 miljoen euro. Tijdens onze analyse bleek dat deze klant 12 contactmomenten had gehad en ons was gaan volgen sinds die ene nieuwsbrief. Zo blijkt maar weer dat een eerste indruk van data niet automatisch de juiste hoeft te zijn, het loont om ook je boerenverstand te gebruiken.’

5. Denkkracht van mensen blijft nodig

‘Deze tip sluit aan bij mijn vorige verhaal. Marketing automation, programmatic – en automated trading klinken alsof software en machines al het werk doen. Maar dat is een misvatting, mensenkennis blijft nodig. Stel dat je software opdracht geeft om zoveel bezoekers naar de wesite te realiseren. Dan is de kans heel groot dat het algoritme het meeste verkeer haalt uit mobiele devices, via applicaties die vaak door de online consument gebruikt worden voor ontspanning en vermaak. Daarbij moet je je afvragen of het wel het juiste umfeld en de juiste doelgroep is? En minstens net zo belangrijk: of dat ook echt de plekken zijn waar je als bedrijf gezien wil worden?’

‘Bij de inzet van bannering kijken we bijvoorbeeld eerst naar websites die relevant zijn voor de doelgroep en passen bij het imago van de organisatie. Daarmee creëer je een whitelist. Binnen dat afgeschermde gebied zetten we de content in, waardoor je met minder budget gerichter kunt werken.’

6.Doe het met specialisten

‘Zeg eens eerlijk… heeft jullie organisatie alle kennis in huis om programmatic media buying op de juiste manier uit te voeren? Voor veel niet-corporate organisaties zal het antwoord nee zijn. Toch is dit wel dé manier om heel gericht de juiste mensen te bereiken, ook als je een MKB’er bent met een regionale of lokale uitstraling. Het is voor de meeste bedrijven onmogelijk om alle noviteiten rondom online marketing op de voet te blijven volgen. Daarvoor gaan de ontwikkelingen simpelweg veel te snel.’

‘Mijn tip daarom? Zorg dat je weet hoe je een markting-dashboard leest, maar besteed de echte activiteiten uit aan specialisten. Iedereen kan een organische post op Facebook of LinkedIn plaatsen, maar gericht adverteren op het platform vereist kennis die algemeen opgeleide marketeers niet hebben. En ja, dat is misschien een investering, maar wel één die zich vrijwel altijd dubbel en dwars uitbetaalt.’

Meer weten? Kijk op NewSalesCompany.nl