Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Smeerolie wil meer realisme

Accountants zijn de smeerolie van de economie. Maar communiceren met de samenleving en omgaan met verwachtingen kan wel beter.
 

De communicatie tussen de accountant en ‘relevante stakeholders’ moet verbeterd worden. Dat schrijft Ernst & Young in een white paper met de titel Betere communicatie door de externe accountant: meer ­waarde ontsluiten voor maatschappelijk verkeer en cliënt. De accountant houdt zich bezig met het verschaffen van ­zekerheid, staat er te lezen. Maar welke zekerheid kan de accountant ­geven ten aanzien van de jaarrekeningen die hij controleert? En welke diensten kunnen accountantskantoren aan welke klanten ­leveren zonder dat hun onafhankelijkheid gevaar loopt?

Beter communiceren

Door daar beter over te communiceren, kan de accountant in een beter daglicht komen te staan, stelt Ernst & Young. Maar ook de kwaliteit van de accountantscontrole zelf moet omhoog, stelt de Autoriteit Financiële Markten. Volgens Giljam Aarnink, lid van de raad van bestuur van Ernst & Young en verantwoordelijk voor alle E&Y-accountants in Nederland en België, is het niet ­óf-óf, maar én-én. “Er zijn de laatste jaren veel veranderingen geweest in wet- en regelgeving. Onze controlemethodieken passen wij daarop à tempo aan. Onze kwaliteit wordt continu intern getoetst. ­Tegelijk blijft accountantswerk mensenwerk, het kan dus altijd beter. We ­nemen de opmerkingen van de AFM dan ook zeer ter harte en brengen naar aanleiding daarvan ­continu verbeteringen aan. Het is nooit af.”

Veel kennis

Accountants hebben veel kennis, zegt Aarnink. “Daar zouden we meer mee moeten doen. We moeten die kennis ontsluiten, zeker ook voor commissarissen, en onze maatschappelijke rol beter zichtbaar maken. De commissarissen zouden zich duidelijker moeten opstellen als onze opdrachtgever. Accountants en ­commissarissen kunnen ook meer samen optrekken als ­toezichthouder bij bedrijven.”

Smeerolie

“Accountants zijn de smeerolie van het systeem”, aldus ­Aarnink. “Als ze er niet waren, zouden mensen geen zaken met elkaar doen.” Tegelijkertijd gebeurt het overgrote deel van het ­accountantswerk achter de schermen, onzichtbaar voor de ­buitenwereld. “Dat leidt ertoe dat áls accountants al in het nieuws komen, dat vooral negatief is. En veruit de meeste accountants mogen dan integer zijn, ze zijn niet onfeilbaar. Misschien moeten de ­verwachtingen over accountants realistischer ­worden.”

Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.