Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – Rijkswaterstaat

Opener en aantrekkelijk voor talenten  

Rijkswaterstaat werkt hard. Niet alleen aan de uitvoering van belangrijke infrastructurele projecten, maar ook aan een cultuurverandering. “Om de hoge productiedoelen te kunnen halen én vernieuwingen door te kunnen voeren, zijn mensen doorslaggevend”, stelt Karin Visser, Hoofdingenieur-directeur in Utrecht.

 

Als uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, zorgt Rijkswaterstaat voor droge voeten, voldoende en schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie. In 2004, toen Rijkswaterstaat voor het eerst een ondernemingsplan publiceerde, legde de organisatie een belangrijk efficiëntiedoel vast: met minder mensen meer doen. Aan dat doel is hard gewerkt. “Intussen hebben we veel aandacht besteed aan de mensen die onze ambities moeten waarmaken”, verklaart Karin Visser, Hoofdingenieur-directeur in Utrecht. “Om een deskundige en vernieuwende opdrachtgever te kunnen zijn, zijn de eigen medewerkers van doorslaggevend belang. Daar hebben we dan ook veel in geïnvesteerd.”

Opener

Om goede medewerkers aan zich te kunnen binden, werkt Rijkswaterstaat aan een cultuur die voor medewerkers aantrekkelijk is en blijft. Een aspect van die cultuuromslag is een opener houding tegenover andere marktpartijen. “We hebben natuurlijk zelf heel veel kennis en ervaring,” stelt Visser, “maar juist ook de markt heeft creatieve ideeën. Van deze input maken we volop gebruik bij het ontwikkelen van innovatieve oplossingen.” Die marktpartijen, denk aan aannemers en ingenieursbureaus, reageren positief op deze ontwikkeling. “We krijgen tegenwoordig regelmatig complimenten over onze houding en de samenwerking”, zegt Visser tevreden. Rijkswaterstaat stimuleert de eigen medewerkers meer dan voorheen om ondernemend te zijn en hun ideeën te ventileren. “Door medewerkers op deze manier uit te dagen in hun werk streven we ernaar een aantrekkelijke werkgever te zijn en talenten aan ons te binden”, verklaart Visser. “We dagen collega’s echt uit om in hun werk vernieuwend te zijn.”

Ontwikkeling

Om in aanraking te komen met potentiële collega’s heeft Rijkswaterstaat onder meer de contacten met universiteiten en hbo-opleidingen aangehaald. Daarnaast is er het traineeprogramma voor net afgestudeerden. “In twee jaar kunnen zij op vier verschillende plekken ervaring opdoen”, legt Visser uit. “Met dit programma willen we de instroom vergroten en de kwaliteit daarvan verhogen.” Voor zowel de nieuwe instroom als voor de zittende medewerkers is doorgaande ontwikkeling belangrijk. Om die te stimuleren en doorstroommogelijkheden te bieden, heeft Rijkswaterstaat sinds vier jaar een eigen opleidingsinstituut, het Corporate Learning Centre. “De studieprogramma’s daarvan zijn opgezet langs drie lijnen, onze Triple Ladder. Die lijnen komen overeen met de drie functielijnen: management, projectmanagement en adviseur”, vertelt Visser. “Medewerkers kunnen zichzelf verder ontwikkelen door in hun eigen functielijn cursussen te volgen. Daarnaast is het mogelijk om via cursussen in aanmerking te komen voor zijwaartse ontwikkeling en dus te switchen naar een andere functielijn.” Medewerkers dragen met de mogelijkheden van het Corporate Learning Centre nadrukkelijk de eigen verantwoordelijkheid voor hun loopbaan. Een leidraad daarbij vormen ook de vijf kernwaarden die Rijkswaterstaat in het acroniem RADIO heeft vastgelegd. “We willen medewerkers die Resultaatgedreven, Aanspreekbaar, Dienstverlenend, Integer en Ondernemend zijn”, verklaart Visser. “Waar nodig stimuleren we medewerkers om zich op die gebieden te ontwikkelen en helpen we ze ook met concrete cursussen.” De kernwaarden vormen ook belangrijke beoordelingscriteria voor de zogenaamde vlootschouw die Rijkswaterstaat iedere twee jaar organiseert. De vlootschouw is bedoeld om individuele talenten kansen te geven, maar het geeft ook het potentieel van de verschillende afdelingen weer. “In de vlootschouw brengen we in kaart welke kwaliteiten onze medewerkers hebben. Hierdoor krijgen we ook inzicht in waar onze talenten zitten die excelleren in onze kernwaarden, initiatiefrijk zijn en het potentieel hebben om door te groeien”, legt Visser uit. “Deze talenten krijgen de kans om versneld door te groeien via een talentenprogramma. Als onderdeel daarvan leiden zij bijvoorbeeld tijdelijk een bijzonder project. Of krijgen zij een directielid als persoonlijke coach.”

Diversiteit

Bij de instroom van nieuwe medewerkers is kwaliteit uiteraard een belangrijk selectiecriterium, maar niet het enige. Want omdat Rijkswaterstaat een afspiegeling van de samenleving wil zijn, hoopt de organisatie op een grotere instroom van vrouwen. “Op dit moment ligt het aandeel vrouwen bij ons op een derde. Dat mag hoger, ook in de top van de organisatie”, zegt Visser. “Twee jaar geleden telden we twee vrouwen onder onze zestien Hoofdingenieurs-directeur. Door een gerichte zoektocht is dat aantal inmiddels gestegen tot vijf.” Tweede punt van aandacht in het personeelsbeleid is de culturele diversiteit. “Om werkelijk een afspiegeling van de samenleving te zijn, moeten we op dat punt beter scoren. Op dit moment heeft slechts zeven procent van ons personeelsbestand een biculturele achtergrond. We streven op verschillende manier naar meer evenwicht op dat gebied. We investeren in bewustwording bij de leidinggevenden. Verder ontwikkelen we ideeën om de instroom van medewerkers met een biculturele achtergrond te bevorderen.” Een belangrijk middel daarbij zijn klankbordsessies met vertegenwoordigers uit de doelgroep. Die leiden regelmatig tot maatregelen waardoor Rijkswaterstaat ook voor hen aantrekkelijker wordt als werkgever. Hoewel Rijkswaterstaat dus nog niet alle organisatiedoelen heeft verwezenlijkt, is Visser tevreden over de tussenresultaten. “Ik ben vooral blij met de resultaten van ons onderzoek naar de medewerkerstevredenheid”, vertelt Visser. “Die is de afgelopen twee jaar gestegen van 6,8 naar 7,3. We zijn op de goede weg!”

Rijkswaterstaat

Koningskade 4, 2596 AA Den Haag
Telefoon: (070) 351 80 80
Fax: (070) 351 89 73
www.rijkswaterstaat.nl
 

PAL-V wil in de markt van vliegende auto’s ‘liever de Ferrari zijn dan de Skoda’

Het is dan toch de speeltuin van de rijken, Dubai, waar de eerste megaorder voor de vliegende auto's van het Nederlandse PAL-V vandaan komt. Dat past ook precies bij de visie van ceo Robert Dingemanse: 'In deze markt kun je beter de Ferrari zijn dan de Skoda.'

pal-v vliegende auto robert dingemanse
PAL-V scoort goed in de Verenigde Arabische Emiraten. Foto: PAL-V

Aviterra, gevestigd in Dubai, heeft honderd fly-drive vehicles besteld bij het Nederlandse PAL-V. Voor ceo Robert Dingemanse is het niet alleen een mooie order, maar ook ‘een droom van een samenwerkingspartner’, vertelt hij aan MT/Sprout.

Dingemanse liep ze vorig jaar tegen het lijf op Ebace, dé Europese luchtvaartshow voor zakenjets. Aviterra wordt gerund door één van de oprichters van Jetex, een gevestigde speler voor zakenjets.

‘Een partij die overal ter wereld service levert aan eigenaars van zakenjets. En dat is ook een belangrijke klantengroep van ons.’ Loggia Investment, de investeringstak van Aviterra, neemt bovendien een klein minderheidsbelang in PAL-V.

Daardoor is het aantal aandeelhouders inmiddels opgelopen tot dik boven de 200. ‘En er komen er wekelijks nog bij.’ Samen wordt nu een partnerschap opgetuigd voor de marketing en verkoop van PAL-V in het Midden-Oosten en Afrika. ‘We hadden al een kantoor geopend in Qatar, nu komt er een bij in Dubai en in Abu Dhabi.’

Vliegen in de woestijn is gemakkelijker

Welk probleem lost PAL-V nu op in de Verenigde Arabische Emiraten? Ook daar zijn steeds meer problemen met het verkeer tijdens de spitsuren. Bovendien is vliegen boven de woestijn nu eenmaal gemakkelijker dan rijden, vult cco Marco van den Bosch aan.

Over een luxeprobleem gesproken: de eigenaren van de villa’s op het Palmeiland van Dubai kunnen nu niet rechtstreeks van hun garage naar hun eindbestemming reizen. Daarvoor moeten ze zich door het drukke verkeer bewegen om op één van tientallen vliegveldjes in en om Dubai te komen.

Met de tuigen van PAL-V kun je in één klap landen op het vliegveldje van Palmeiland en doorrijden naar huis. Van den Bosch: ‘Wij kijken toch meer naar de professionele kant van Dubai: de politie, de observatiediensten, de brandweer, het beheer van pijplijnen, de flying doctors. We willen mensen zo snel mogelijk op hun plek krijgen.’

Lees ook: Het eerste veldje voor de PAL-V wordt geopend in Utrecht

Voor projecten in business

De PAL-V kan 500 km vliegen met een snelheid van 180 km/uur. Voor opstijgen is een baantje van 250 meter genoeg, om te landen al 30 meter. Dat maak het tuig uitermate geschikt voor uitdagende plekken.

Het is al lang geen speeltje van de rijken meer, benadrukt de ceo. ‘Meer dan de helft van de orders op dit moment, en daar ligt nu ook de focus, is echt voor business to business-projecten.’

robert dingemanse ceo pal-v
Robert Dingemanse, ceo van PAL-V. Foto: PAL-V

Aan deze nieuwe bestelling hangt een prijskaartje van 800.000 euro per stuk, dat is wel wat duurder dan jullie instapmodel van 300.000 euro? Dingemanse: ‘Dit is voor de PAL-V Liberty, maar dan in een limited edition voor het Midden-Oosten en Afrika. Maar in de bredere markt van vliegende tuigen – drones, vliegende taxi’s – kun je veel beter de Ferrari zijn dan de Skoda.’

‘In die regio zijn de omstandigheden ook heel anders, dus hebben we de nodige aanpassingen aan het voertuig voorzien. Dat gaat over meer dan airco, ja. Je hebt materialen nodig die een groter temperatuurbereik aankunnen, de motoren moeten een grotere koeling krijgen, dat soort dingen.’

Boost voor het bedrijf

Hoe belangrijk is deze deal voor jullie voortbestaan? ‘Daarvoor hebben we deze deal niet nodig. We hebben in onze pijplijn klanten uit meer dan tien landen. Maar deze partner zorgt er wel voor dat onze contacten en ons netwerk in deze regio enorm uitgebreid worden. En binnen dat netwerk is de geloofwaardigheid van ons bedrijf ook enorm gegroeid.’

Je bent natuurlijk al heel lang aan het ploeteren, voelt dit dan als gelijk krijgen? ‘Nee, want we weten al zeventien jaar dat we gelijk hebben, ook al worden we zeventien jaar voor gek versleten in Nederland. Dus daar word ik niet warm of koud van. Wij gaan gewoon keihard door.’

Maar dit geeft toch wel een enorme boost? ‘Het hele bedrijf veert hiervan op, ja dat wel. Je krijgt er natuurlijk een enorme brok energie van. Dat geldt voor medewerkers, dat geldt voor klanten natuurlijk en voor de aandeelhouders die altijd in ons geloofd hebben.’

Geen stroom te krijgen

Het bedrijf in Raamsdonksveer is uitgegroeid tot 200 medewerkers, het orderboekje is al gevuld voor 150 miljoen euro. Dat gaat over de verkoop van meer dan 250 tuigen. ‘De komende drie jaar zijn we uitverkocht. We zijn nu vooral bezig met hoe we toch sneller kunnen groeien dan we voorzien hadden.’

Ga je hiervoor uitbreiden in Nederland of daarbuiten? ‘Daar is nog geen besluit over genomen. Er wordt internationaal natuurlijk enorm aan ons getrokken. We zitten in Noord-Brabant, maar voor een grote industriële productie is hier geen stroom meer te krijgen.’

‘We gaan dus alles op een rijtje zetten en dan besluiten we wat verstandig is voor ons. Waar het vestigingsklimaat zo is, dat we ook die groei kunnen maken. Wereldwijd hebben we, als we het goed doen, de komende decennia een monopolie in fly-drive. Wij concentreren ons nu volledig op het uitbouwen van deze markt.’

Lees ook: Voor dit Nederlandse vliegtuig op batterijen is een miljard nodig

Eerste leveringen in Nederland

Wanneer zien we de eerste vliegende auto’s ook echt vliegen? Hoe zit het met de certificering van de EASA? ‘We zijn in de aller-, allerlaatste fase van het certificeren. Dan hebben we negentig procent achter de rug.’

Toch verwacht Dingemanse dat dit laatste traject nog wel twaalf maanden kan duren. ‘Natuurlijk zitten ze in Dubai nu al heel hard aan ons te trekken. Hier mag je wel even vliegen, laat het maar even zien in de woestijn, maar dat willen we helemaal niet. Dan zouden we de afspraken met EASA schenden.’

PAL-V verwacht volgend jaar de eerste dertig tot vijftig tuigen aan Nederlandse klanten te leveren: aan particulieren en overheid. ‘Dat we al zoveel in Nederland hebben verkocht, is best uniek voor zo’n klein landje’, vindt Van den Bosch.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Je moet dan denken aan het vervoer van chirurgen die ‘s morgens in Maastricht opereren en ‘s middags in Groningen. Vervoer over de weg is gewoon niet meer betrouwbaar, ze weten gewoon niet of ze op tijd door de files heen gaan komen.’

‘De komende tien jaar gaat dat probleem alleen maar vergroten. Bij alle grote steden waar het verkeer vastloopt, kun je alleen nog maar of de lucht of de grond in.’