Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – P5COM

Blijvend, rendabel resultaat bij operationele optimalisatie  Hoe krijg ik onze organisatie scherp op koers door de crisis heen? “Door operationele verbeteringen door te voeren die gedragen worden door de hele organisatie, die blijvend en effectief renderen en liefst zo eenvoudig mogelijk zijn.”

 

Aan het woord is Paul Arakelian, managing director van P5COM. De afgelopen twee jaar maakte zijn bedrijf een spectaculaire groei door. Niet zo verbazingwekkend, gezien de resultaten die bij klanten worden geboekt: de ervaring leert dat wie met P5COM in zee gaat, minimaal 70% van zijn investering al tijdens het project terugverdient. En dat komt niet doordat projecten lang duren; een halfjaar, van begin tot eind, is niet ongewoon. Veel aandacht gaat uit naar de borging van veranderingen, zodat de investering zich ook in de toekomst meerdere malen terugverdient – gemiddeld tweeënhalf keer per jaar, met uitschieters naar de vijf. Alle leidinggevenden, tot op coördinerend niveau, worden vanaf het prille begin bij het project betrokken. De optimalisatie die zo tot stand komt kan rekenen op een blijvend, solide draagvlak. Arakelian: “Juist ook op de lange termijn maken we voor 100% onze beloften waar. Professioneel, pragmatisch, persoonlijk, precies en ‘profitable’. Opdrachtgevers waarderen dat.”

Slim

Hoe krijgt P5COM dit voor elkaar? “Je moet heel erg slim te werk gaan. Vanaf de allereerste quickscan ontzettend goed je oor te luisteren leggen om wensen, bottlenecks en problemen haarfijn in kaart te brengen. Je moet alles meetbaar en zichtbaar maken. Percepties scheiden van de werkelijkheid. Praten met mensen uit alle gelederen. Luisteren, en doorvragen. Nooit uitgaan van aannames of een standaardmodel. Problemen kunnen hetzelfde lijken, maar de oplossing is altijd anders.” Hoezo? “Omdat elke organisatie anders is, maar ook omdat de oorzaak verschilt.”
Wat komt er bij een quickscan zoal boven water? Arakelian spreekt voorzichtig: “Managers blijken wel eens minder goed op de hoogte dan zij denken – niet alleen op menselijk, maar vooral ook op operationeel gebied.” Verbazingwekkend, gezien de stand van de techniek. Hoe verklaart Arakelian dit? “Tja,” haalt hij zijn schouders op, “het is menselijk. Als er al tien jaar bepaalde dingen misgaan, hebben de medewerkers daar hun eigen oplossing voor gevonden. Ze denken dat het bij hun werk hoort om te improviseren. Zoiets melden ze dan ook nauwelijks aan hun manager. Het is een deel van hun werk dat ze juist leuk vinden – of niet, en in dat geval hebben ze bijvoorbeeld overwerk geaccepteerd als een onderdeel van hun baan. Meestal weet niemand precies hoeveel dit improvisatiewerk de organisatie kost, en vooral ook niet ten koste waarvan dit gaat. De problematiek is ongelofelijk complex; het zijn dingen die je alleen van buitenaf kunt destilleren. Iets anders dat we vaak zien, is onmacht als targets niet worden gehaald. Mensen zoeken de oorzaak in de buitenwereld, en ze vinden het lastig om elkaar aan te spreken. Dergelijke aspecten staan verbetering in de weg.”

Effectief en efficiënt

Wat is het antwoord van P5COM? “Eerst worden doelstellingen op een rijtje gezet. Niemand wil energie verspillen aan dingen die hij niet belangrijk vindt. En toch, als het management als geheel geen glasheldere keuzes maakt, overkomt het de organisatie gewoon. Stiptheid, kwaliteit, service … Eerst zal je haarscherp moeten definiëren wat je onder dit soort begrippen verstaat. En vervolgens kies je speerpunten. Natuurlijk zouden wij onze klanten dolgraag gouden bergen beloven, maar de markt biedt meestal niet de ruimte om op alle gebieden te scoren. Kiezen is niet eenvoudig. Maar als je eenmaal hebt gekozen, dan is het mooie dat doelstellingen ook daadwerkelijk worden gehaald. Wat je dan ziet, is een golf van opluchting door de hele organisatie.”

Professioneel

Waaraan merk je dat precies? “Ten eerste natuurlijk aan de cijfers. Daarnaast krijgen wij al heel snel enthousiaste reacties. Medewerkers zien dat het werkt. Ze krijgen positieve feedback van klanten. Natuurlijk zal niet iedereen het voor 500% met alle veranderingen eens zijn. En natuurlijk komen er tijdens een project ook pijnlijke zaken naar boven. Het enige mogelijke antwoord daarop is eerlijkheid en open communicatie. Je streeft naar een cultuur waarin je elkaar aanspreekt op resultaten en gedrag. Als de doelstellingen duidelijk zijn, vinden mensen het ook niet erg om daarop te worden aangesproken. We begeleiden managers daar ook in. Problemen vinden vaak hun oorzaak in onduidelijkheid.”
Hoe houdt P5COM zélf orde op zaken? “Hoewel we altijd bij klanten op locatie zijn, spreken wij elkaar elke dag. Elkaar op dingen aanspreken is daar inherent aan. Kennis en mensen zijn ons vak; wij kennen de valkuilen als geen ander. Wat wij delen is de drive om juist ook onszelf en onze eigen organisatie te blijven verbeteren.”
Wat vindt Arakelian het allermooiste aan zijn werk? Even denkt hij na, dan zegt hij: “Het vertrouwen. Ondanks onze solide reputatie is er altijd lef voor nodig om met ons in zee te gaan. Veel organisaties hebben al van alles geprobeerd, en het vaarwater is onzeker. Onze voldoening is dan ook des te groter als de gezichten opklaren en de investering zich terugverdient. Managers geven ons enorm veel vertrouwen, en wij geven het dubbel en dwars terug.”

P5COM

Dorpsstraat 9f, 1261 ES Blaricum
Telefoon: (035) 531 00 62
Fax: (035) 531 51 29
E-mail: [email protected]
www.p5com.eu
 

Vrouwelijk leiderschap in masculiene organisaties: zo speel je het spel

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Heb jij een vrouwelijke leiderschapsstijl en vraag jij je af hoe je het beste tot je recht komt in een mannelijke organisatie? Wat zijn de verschillen tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap, en hoe kun je dit in je voordeel laten werken? Oftewel: hoe speel je het spel?

elisa de groot vrouwelijk leiderschap
Foto: Getty Images

We spreken met Elisa de Groot van In Touch Female Leadership & Career Academy, expert op het gebied van leiderschap en medeauteur van Stratego voor vrouwen. Volgens Elisa zijn mannelijk en vrouwelijk leiderschap even waardevol, maar zit er een belangrijk verschil in de focus.

‘Mannen hebben de neiging om hun plek in de hiërarchie te benadrukken, terwijl vrouwen vaak de nadruk op relaties en verbinding leggen’, vertelt ze. ‘Ook nemen vrouwen over het algemeen minder risico en zijn ze vaak perfectionistischer: alles moet 100 procent goed zijn.’

Let op: dit is geen vaststaande regel. ‘Mannen kunnen net zo goed ‘vrouwelijke’ kwaliteiten inzetten en andersom.’ Sterker nog, iedereen heeft een eigen leiderschapsstijl met een combinatie van mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. ‘Het gaat om de mix van stijlen die een leider effectief maken.’

Vrouwelijk leiderschap wordt vaak niet op waarde geschat

Het zal je niet verbazen, maar vrouwen aan de top lopen vaak tegen hardnekkige vooroordelen aan. Er wordt van ze verwacht dat ze vriendelijk zijn, maar als ze dat zijn, worden ze niet altijd serieus genomen. Zetten ze hun tanden in een project en laten ze daadkracht zien? Ook dat wordt afgekeurd.

‘Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de vrouwen feedback krijgt op hun persoonlijke stijl en bijvoorbeeld het label ‘bitch’ opgeplakt krijgt, tegenover 1 procent van de mannen. Mannen die zich op dezelfde manier gedragen, krijgen vaak een schouderklopje voor hun leiderschap’, vertelt De Groot.

De Groot legt uit dat vrouwen meer geneigd zijn om het over de mijlpalen van hun team te hebben, in plaats van hun eigen prestaties (zoals mannen dat doen). Hierdoor valt het minder op als een vrouw iets voor elkaar heeft gekregen en gaat hier minder aandacht naar uit.

‘Vrouwen doen veel ‘disappearing acts’: daden die niet opvallen in het grote geheel, maar wel heel belangrijk zijn, bijvoorbeeld om escalatie te voorkomen. Mannen lossen die escalatie op en krijgen vervolgens credits omdat hun werk wél opvalt’, vertelt ze. ‘Zorg er dus als vrouw voor dat jouw resultaat zichtbaar is.’

Lees ook: 5 onmisbare tips voor vrouwelijke leiders

Verwoord je visie en combineer leiderschapsstijlen

De Groot werkt vanuit haar visie om vrouwen in hun kracht te zetten. Haar advies aan andere vrouwen is dan ook om hun eigen visie duidelijk te verwoorden, want dat geeft kracht en richting. Leer de ongeschreven regels van het mannelijke leiderschapsspel. Hoe profileer je jezelf, hoe blijf je zichtbaar en hoe onderhandel je effectief?

Dit doet ze aan de hand van mannelijke en vrouwelijke goden-archetypen, zoals de emotionele Poseidon en strategisch krachtige Athena. ‘Deze archetypen hebben we allemaal in ons, maar je ziet dat we in ons leven bepaalde varianten sterker ontwikkelen, bijvoorbeeld door hoe onze omgeving erop reageert.’

‘Vanuit deze archetypen leer ik vrouwen hoe ze concreet kunnen reageren in bepaalde situaties. Zo is een regel van het mannelijke leiderschapsspel dat de eerste ‘nee’ nooit een ‘nee’ is. Het is een uitnodiging om verder te onderhandelen. Vrouwen nemen de eerste ‘nee’ vaak al als een definitief antwoord.’

De Groot pleit voor een sterke combinatie van een mannelijke en vrouwelijke leiderschapsstijl. Dit helpt om de hardnekkige vooroordelen dat vrouwen óf te lief óf te bazig zijn, te overwinnen. Meng sterke zakelijke kwaliteiten als besluitvaardigheid met vriendelijkheid om zowel competent als benaderbaar over te komen.

Een blik vooruit

De Groot focust vooral op hoe je als vrouwelijke leider kunt navigeren in een mannelijke omgeving, maar het liefst zou ze organisaties diverser zien. Ze legt uit dat het vooral lastig is voor vrouwen aan de top wanneer de organisatie zelf niet divers is.

‘Hoewel er inmiddels een vrouwenquotum is, wordt deze lang niet altijd gehaald. Bovendien geldt het wettelijke quotum alleen voor toezichthoudende functies. Het is moeilijker om als vrouwelijke leider je stempel te drukken op een organisatie die heel mannelijk is.’

Haar uiteindelijke doel is cultuurverandering: een wereld waarin vrouwelijke kwaliteiten net zo gewaardeerd worden als mannelijke. ‘Dit is een marathon, geen sprint. Het vereist geduld en doorzettingsvermogen. Tot die tijd is het belangrijk om de spelregels te kennen en ze waar nodig strategisch in te zetten voor persoonlijk succes.’

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/