Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe startup Champ de markt voor sporten vernieuwt

Startup Champ van ondernemers Paul Wiertz en Michiel Huisman wil het voor particulieren gemakkelijker maken om een sport in de buurt te boeken en aanbieders te vergelijken. Wiertz en Huisman zetten daarvoor in op de platformeconomie.

Champ omschrijft zichzelf als het meest omvangrijke boekingsplatform voor sport in Nederland. Het platform werd in maart 2019 gelanceerd door Paul Wiertz en Michiel Huisman, voormalig oprichters van restaurant-boekingsplatform Couverts. Met hun nieuwe startup willen zij alle sportinitiatieven in Nederland in kaart brengen en voor een zo breed mogelijke doelgroep toegankelijk maken. Gebruikers kunnen elkaar bijvoorbeeld uitdagen voor een potje tennis, of een bootcamples boeken.

Waarom Champ?

Wiertz: “We hebben aan den lijve ondervonden hoe moeilijk het is om een sportmogelijkheid te vinden, aanbieders te vergelijken en online te boeken zonder abonnement. Beiden maakten we een aantal jaar geleden de overstap van stad naar dorp. Ik ging van Amsterdam naar Vught en wilde daar gaan squashen. Helaas bleek er geen open baan te bestaan en is squashen alleen mogelijk met een duur abonnement. Dat wilde ik niet, dus ging ik op zoek naar iets anders. Dan kom je altijd uit bij sportaanbieders die het online voor elkaar hebben, terwijl er nog zoveel meer te doen is. Dat moet toch anders kunnen.”

Het sportaanbod in Nederland is enorm gefragmenteerd

Huisman: “Het sportaanbod in Nederland is enorm gefragmenteerd en sluit niet aan op de vraag vanuit de markt. Het aantal sporters stijgt en de vraag naar flexibiliteit groeit. Sporters nemen afscheid van vaste, verplichte trainingsdagen en willen niet meer drie keer per week sporten bij dezelfde aanbieder, maar sporten waar en wanneer het hen uitkomt. Het is niet voor niets dat sportverenigingen hun ledenaantallen zien teruglopen. De gemiddelde sporter beoefent tegenwoordig gemiddeld 2,7 sporten per persoon. Voor die sporters willen we met Champ een totaaloverzicht bieden van alle sportinitiatieven in hun buurt en zorgen dat deze makkelijk te vergelijken en online te boeken zijn.”

Dus jullie brengen de sportmarkt online?

Huisman: “Klopt, eigenlijk helpen we sportaanbieders bij het online positioneren en distribueren van hun sportaanbod. Via Champ, maar ook via andere kanalen. Veel aanbieders worstelen met de vraag hoe zij in het online domein positie kunnen pakken. We zagen dit destijds ook bij restaurants en hebben de restaurantmarkt succesvol online gebracht. De learnings van toen gebruiken we nu. Dat betekent dat we niet alleen een marktplaats bouwen, maar ook een breed netwerk van activatie- en bereikspartners opzetten.”

Er zijn meer initiatieven in de branche waarin jullie opereren, zoals OneFit en ClassPass. Hoe proberen jullie je te onderscheiden in de markt?

We willen er zijn voor alle sporters

Huisman: “We hebben duidelijk een andere positie. Wij richten ons in tegenstelling tot die partijen op nationaal bereik; van Leeuwarden tot Maastricht en van Middelburg tot Enschede. We willen er zijn voor alle sporters, dus ook die buiten de stad – waar het sportaanbod vaak nóg minder transparant is. Daarnaast hebben wij geen lidmaatschapsmodel, maar hanteren we een principe waarbij de sporter per keer betaalt.”

Per keer betalen, is dat uiteindelijk niet duurder dan een abonnement?

Huisman: “Dat hangt helemaal af van je sportbehoefte, zoals RTL Z onlangs nog schreef. Wij zijn van mening dat een abonnement je duur kan komen te staan, omdat je ook betaalt als je niet meer gaat, of minder sport vanwege ziekte, feestdagen of vakanties. Als je het omrekent, zal een lidmaatschap ongeveer even duur zijn als per keer betalen.”


Het team van Champ. Zoals je ziet, is men hier van alle sportmarkten thuis.

Trekken jullie met Champ geen loyale leden weg bij de clubs?

Huisman: “Juist niet. We brengen sporters naar de clubs die daar anders misschien niet zouden komen. Mensen die flexibel willen sporten en daarom geen abonnement afsluiten of die niet gebonden willen zijn aan een aanbieder, omdat ze meerdere sporten willen doen. Besluit iemand om uiteindelijk met een abonnement te blijven sporten, dan juichen wij dat alleen maar toe. We zijn een aanvulling, geen concurrent, en verbreden de doelgroep van de clubs.”

We hebben al sinds 1993 NOC*NSF, een organisatie die sport in Nederland wil bevorderen. Hoe positioneren jullie jezelf ten opzichte van hen?

Huisman: “We zien exact dezelfde trend in de markt als NOC*NSF. Zij zijn jaren geleden al gestart met een transitiebeleid om verenigingen te mobiliseren hun sportactiviteiten digitaal te publiceren. We zijn momenteel in gesprek om een partnerschap vorm te geven. We streven dezelfde doelen na; als mensen zien wat voor rijkheid aan sportinitiatieven er in Nederland is, zou dat kunnen bijdragen aan een toename van het aantal mensen dat sport.”

Hoe willen jullie je groei dit jaar verder stimuleren?

Huisman: “We hebben onlangs een mijlpaal bereikt en de duizendste sportaanbieder toegevoegd aan ons platform. Daarmee zijn we binnen 6 maanden uitgegroeid tot het grootste boekingsplatform voor sport in Nederland.”

We brengen sport naar de werkgever

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Om snelle groei in activatie en bereik te realiseren, kijken we nu naar kanalen waar veel gebruikers zitten die behoefte hebben aan sport. We zijn in gesprek met grote samenwerkingspartners in travel, leisure en business. We brengen bijvoorbeeld sport naar de werkgever. Anders dan veel bestaande partijen, kunnen we een verscheidenheid aan sportactiviteiten, landelijk aanbieden in blokken van 4 tot 8 weken. Zo houden we de sportparticipatie hoog.”

“Daarnaast lanceren we in het najaar de eerste en enige Nationale Sport Cadeaukaart waarmee je een sportervaring cadeau kan geven in de vorm van tegoed. In samenwerking met een grote internationale partner hebben we exclusief toegang tot een aantal grote distributienetwerken in Nederland en Europa. Daardoor is de cadeaukaart straks verkrijgbaar bij maar liefst zesduizend verkooppunten. Verder blijven we het platform natuurlijk doorontwikkelen en pakken we in januari groots uit met een landelijke consumentencampagne.”