Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Voor digitale innovatie moet je van product naar volledige organisatie

In samenwerking met Way2Web Software - Om te komen tot digitale toepassingen met impact is goede samenwerking bij de ontwikkeling noodzakelijk, stelt Robert Horsmans van Way2Web. Sterker nog: digitalisering verandert de manier waarop organisaties de markt bedienen compleet.

Je leest nu: Voor digitale innovatie moet je van product naar volledige organisatie

Een bouwbedrijf dat in hartje Amsterdam een complex project moest voltooien worstelde met de logistieke aan- en afvoerketen. Een dagelijkse stoet aan stilstaande vrachtwagens op de gracht zou leiden tot verkeersopstoppingen, gevaarlijke situaties en een onnodig hoge uitstoot van CO2 en fijnstof; een flink probleem in de krappe, dichtbevolkte binnenstad. Bovendien zouden opstoppingen leiden tot onnodige vertragingen in het project, met flinke tijdverlies en extra kosten van dien.

Om de logistieke operatie maximaal efficiënt te laten verlopen, liet het bedrijf daarom een app ontwikkelen die alle vervoersbewegingen realtime op elkaar afstemt. Chauffeurs krijgen via de app een seintje als ze de binnenstad in kunnen rijden. Bij het oprijden van het bouwterrein wordt het voertuig direct herkend dankzij automatische kentekenherkenning, waardoor de slagboom automatisch opent.

De vorkheftruck en hijskraan staan vervolgens op precies het juiste moment en op de juiste plek klaar voor het efficiënt lossen van de vrachtwagen, die daardoor snel de stad weer uit kan. Onder de streep leidt de app zo tot een maximaal efficiënte supplychain, minder overlast en minder CO2-uitstoot.

Digitale transformatie

Volgens directeur Robert Horsmans van Way2Web Software is deze oplossing een schoolvoorbeeld van hoe slimme software kan bijdragen aan businessdoelstellingen én aan maatschappelijke doelen. Digitale transformatie is overal, schetst Horsmans. ‘Anno 2021 is vrijwel elke organisatie een IT-organisatie.’

‘Sterker nog: digitalisering verandert de manier waarop organisaties de markt bedienen. Denk maar aan dat bouwbedrijf, in een branche met een van oudsher lage automatiseringsgraad, dat ervoor kiest om zijn logistieke proces slim te automatiseren. Aan een bank als ING, die enorm veel investeert in laagdrempelige online toepassingen waarmee gebruikers steeds meer geldzaken zelf kunnen regelen. Of aan een bedrijf als Coolblue, dat van meet af aan veel heeft geïnvesteerd in automatisering aan de achterkant – en dat daardoor aan de voorkant tijd overhoudt om klanten enorm goede service te bieden.’

Slechts 7 procent van de organisaties beschikt over de kennis en middelen om zelf goede software te bouwen en te implementeren.

Belastingen innen

Maar ook overheden en organisaties zonder winstoogmerk zien volgens Horsmans in dat automatisering enorm kan helpen bij het optimaliseren van hun dienstverlening. Uit zijn eigen praktijk noemt hij het voorbeeld van een overheidsorganisatie die de inning van belastingen vergaand heeft geautomatiseerd.

‘Zeker overheden zijn vaak huiverig om hun bestaande systemen al te ingrijpend op de schop te nemen, al was het maar omdat ze werken met belastinggeld waardoor ze extra onder een vergrootglas liggen. Om tóch te kunnen innoveren, investeerde deze organisatie in een flexibele automatiseringsschil. Via een handige app kunnen de 200 medewerkers nu veel makkelijker alles rondom de belastingen controleren en reguleren. En dankzij de integratie met openbare databronnen kunnen bijvoorbeeld beslissingen over bezwaarschriften veel sneller in behandeling worden genomen dan de termijn die daar normaal voor staat. Al met al zijn de gebruiksvriendelijkheid en de efficiëntie van de processen rondom de inning flink verbeterd, zonder dat daar een ingrijpende migratie van de bestaande systemen voor nodig was.’

De eindgebruiker centraal

Al deze voorbeelden hebben volgens Horsmans één ding gemeen: de onderliggende oplossing werd bedacht met de eindgebruiker of burger voor ogen, en niet vanuit de techniek an sich.

‘Te vaak nog beginnen bedrijven en organisaties te redeneren vanuit de technische mogelijkheden. Terwijl een goede oplossing begint met aan de voorkant nadenken over hoe jouw beoogde product of dienst daadwerkelijk gaat bijdragen aan een betere gebruikerservaring, of aan de oplossing van een maatschappelijk probleem.’

Transparantie

Het overzicht bewaren en tijdig bijsturen kan volgens Horsmans een flinke uitdaging zijn, zeker in langere ontwikkeltrajecten die soms maanden duren. ‘Onduidelijke communicatie kan ertoe leiden dat de verschillende stakeholders informatie op hun eigen manier begrijpen en interpreteren, met alle gevolgen van dien.’

Software implementeren gaat tegenwoordig zo hard en zo snel dat transparantie daarin een must is. Organisaties moeten daar optimaal op inspelen. Uiteraard in samenwerking met andere softwareleveranciers om te zorgen voor naadloze integratie met bestaande systemen

Des te belangrijker dat software tot stand komt door business en IT continu in lijn te houden. Hierbij biedt de organisatie steeds goed inzicht in de actuele behoeftes en doelen van de organisatie en in de businesscase. Transparantie vanuit IT is key; het mag nooit zo zijn dat je als business de regie verliest en dat de opgeleverde oplossing als een verrassing komt.’

Altijd dezelfde waarheid

Om het gezamenlijke ontwikkelproces te optimaliseren, introduceerde Way2Web recent Compass: een nieuw, online samenwerkingsplatform dat mensen, processen en techniek in lijn brengt met elkaar. Horsmans: ‘Met deze oplossing brengen we in de praktijk wat we zelf propageren: de ontwikkeling van goede, intuïtief te gebruiken software die het leven van mensen makkelijker maakt.’

‘Via Compass hebben alle bij het ontwikkeltraject betrokken personen altijd de beschikking over dezelfde tools en informatie rondom de voortgang, de onderliggende businesscase en de visie en ambitie achter een applicatie. Op die manier zien alle stakeholders – de product owners aan de kant van de business, de developers aan de ontwikkelkant – dezelfde ‘waarheid’ en worden beslissingen altijd genomen op basis van dezelfde feiten.’

Door deze transparante werkwijze stelt Compass organisaties volgens Horsmans in staat om tot drie keer effectiever te zijn dan in traditionele ontwikkeltrajecten. ‘Onder de streep is er daardoor veel minder code nodig om te komen tot een effectieve, innovatieve oplossing die wérkt. Bovendien voldoet Compass aan alle relevante ISO- en NEN-certificeringen rondom kwaliteit en informatiebeveiliging. Zo weet je zeker dat je altijd werkt volgens de laatste kwaliteit- en veiligheidsstandaarden.’

Tot de top van 7 procent

Volgens Horsmans blijkt uit internationaal onderzoek dat slechts 7 procent van de organisaties over de kennis en middelen beschikt om zelf goede software te bouwen en te implementeren. ‘Met ons nieuwe platform doen we organisaties de belofte dat ook zij tot die 7 procent kunnen gaan behoren. En dat ze ook in deze digitale tijden relevant kunnen blijven, met slimme softwareoplossingen die het leven van consumenten en burgers daadwerkelijk beter maken.’

Niets doen is in elk geval geen optie, benadrukt Horsmans. ‘Nu digitalisering steeds dieper ingrijpt op de primaire processen van organisaties en steeds meer bedrijven hun verdienmodel baseren op slimme IT, zul je wel móeten innoveren om bij te blijven. Want als je je nu nog steeds niet afvraagt hoe je automatisering en software vóór je kunt laten werken, heb je de boot feitelijk al gemist.’