Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zzp-contracten zijn ‘bloedbad’; Unicef aast op vakantiedagen

Ondernemersnieuws: Zzp-contracten zijn ‘bloedbad’, Unicef aast op ongebruikte vakantiedagen en pizza werkt beter dan bonus.

1. Zzp-contracten zijn ‘bloedbad’ 


De Belastingdienst keurt bijna de helft van alle zzp-overeenkomsten af, blijkt uit cijfers van het ministerie van Financiën. MKB Belangen, dat de informatie boven tafel kreeg met een WOB-verzoek, spreekt van “een bloedbad”. “In juli concludeerden we al dat de Wet DBA gefaald heeft”, reageert directeur Adrienne van Veen. Van de tot 1 augustus binnengekomen 4.481 modelovereenkomsten is overigens nog maar de helft afgehandeld. Daarvan werd amper 17 procent goedgekeurd, 47 procent ging de prullenbak in. Ook opmerkelijk: de doorlooptijd van een procedure is gemiddeld elf weken, bijna twee keer zo lang als de Belastingdienst belooft. Van Veen: “Je kunt het je toch niet veroorloven om elf weken te wachten om een opdracht aan te kunnen nemen?” In een reactie tegenover de NOS suggereert de Belastingdienst dat het hoge aantal afwijzingen komt doordat er door de nieuwe wet veel schijnzelfstandigen boven water komen. D66 wil dat staatssecretaris Wiebes dinsdag opheldering komt geven in de Tweede Kamer en heeft een kamerdebat aangevraagd. 


2. Unicef aast op ongebruikte vakantiedagen


Vrije dagen over? Unicef ziet er een manier in zijn kas te spekken. Volgens de VN-organisatie voor kinderen hebben we in Nederland met z’n allen een stuwmeer aan 93 miljoen overtollige vrije dagen ter waarde van 17 miljard euro. Unicef lanceert daarom deze week ‘Geef-een-dag’, een campagne om Nederlandse werknemers een deel van hun opgespaarde verlof af te laten staan aan een goed doel. Het salaris van die dag komt dan, na aftrek van de belasting, bij Unicef terecht. De waarde van een vrije dag is genoeg om bijvoorbeeld 11 kinderen een jaar lang te voorzien van schoon drinkwater, of om 140 kinderen in te enten tegen DTP. Volgens de organisatie worstelen zes op de tien werkgevers met werknemers die vakantiedagen niet opnemen. Zo’n stuwmeer is een financieel risico, omdat je daar als ondernemer geld voor moet reserveren. 


3. Webwinkels groeien 24 procent


De verschuiving naar online gaat gestaag door: in het tweede kwartaal zijn de internetverkopen weer veel harder gegroeid dan de omzet van fysieke winkels, blijkt uit CBS-cijfers. De totale online omzet steeg met ruim 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De online omzet van de pure webwinkels groeide met bijna 24 procent het sterkst. Winkels die internet erbij doen (‘multi-channelers’) zagen hun online omzet met bijna 16 procent stijgen. Online ondernemers zijn dan ook optimistisch over het derde kwartaal. 21 procent verwacht een hogere omzet, vergeleken tegenover 5 procent van alle detailhandelsondernemers. 18 procent van de webwinkelondernemers verwacht meer personeel aan te nemen, vergeleken met 1 procent van de fysieke winkeliers. De Nederlandse retail als geheel groeide in het tweede kwartaal een miezerige 0,5 procent, al was dat wel alweer de zevende kwartaalstijging op rij. 


4. Rocket Internet crasht


Torenhoge verliescijfers voor investeerder Rocket Internet: het moederbedrijf van Zalando en aandeelhouder in onder meer Travelbird boekte in het eerste halfjaar een nettoverlies van 617 miljoen euro. Het verlies is vooral te danken aan afschrijvingen bij het onderdeel Global Fashion Group, dat 5 varianten op Zalando uitbaat in 24 opkomende landen, waaronder Zalora in Zuidoost-Azië en Lamoda in Rusland. Beleggers lijken het vertrouwen te verliezen in de Rocket-broers Oliver, Alexander en Marc Samwer; het aandeel Rocket verloor dit jaar al ruim 38 procent van zijn waarde. Sinds de beursgang in september 2014 is de koers 54 procent gezakt.


5. Omzet Airbnb knalt omhoog


Airbnb heeft zijn omzet in zomermaand juli met 89 procent zien stijgen vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder, berekent marktonderzoeker Slice Intelligence. Daarmee groeide Airbnb een stukje harder dan platforms als Booking.com, Expedia en Hotels.com, die genoegen moesten nemen met 19 procent meer omzet. Airbnb deelt over die maand zelf geen omzetcijfers, maar Slice baseert zich op (geanonimiseerde) digitale Airbnb-bonnetjes. Airbnb-gasten betalen dan wel gemiddeld 26 procent minder per nacht, ze blijven wel langer dan hotelgasten (3,5 nachten). Slice gokt dat de omzet van Airbnb dit jaar kan uitkomen op in totaal op 1,7 miljard dollar. 


6. En dan dit: pizza verslaat bonus


Wil je medewerkers extra motiveren, dan werken pizza en complimentjes beter dan geld, blijkt uit een onderzoek dat psycholoog en schrijver Daniel Ariely uitvoerde in een Intel-fabriek in Israël. De groep werknemers die een bon voor een gratis pizza werd beloofd, produceerde op de eerste dag 6,7 procent meer computerchips dan de controlegroep. Hun collega’s die een week lang voor complimentjes werkten deden het met 6,6 procent meer chips ook niet slecht. Opvallend genoeg zorgde 25 euro extra per dag voor de kleinste toename (4,9 procent). Gemeten over vijf dagen bleek de opbrengt voor de bonus-groep zelfs negatief, met 6,5 procent minder productiviteit dan de controlegroep. Gemeten over 5 dagen waren de gecomplimenteerde medewerkers het meest productief.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van maandag 5 september. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.