Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Workwize haalt 1,5 miljoen op – BrewDog wil naar de beurs

En verder: Greenwheels doet goede zaken, beursgangen voor Oyo en Tado en pinnen aan kassa nog altijd populair.

schaalbaarheid Workwize
Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency
Je leest nu: Workwize haalt 1,5 miljoen op – BrewDog wil naar de beurs

1. Anderhalf miljoen euro voor Workwize

Startup Workwize haalt 1,5 miljoen euro groeifinanciering op, in een ronde die wordt geleid door vroegefaseinvesteerder Peak. Opvallend: de ondernemers achter Otrium en StuDocu-ondernemer Marnix Broer investeren mee, als angels. Afgelopen jaar haalde Workwize al 600.000 euro op. Workwize levert een inkoopplatform voor kantoorartikelen, zoals bureaus, koffie en printpapier. De startup heeft twintig bedrijven als klant, die gezamenlijk goed zijn voor 10.000 actieve gebruikers. Met het nieuwe groeigeld denkt Workwize-mede-oprichter Michiel Meyer het jaar door te komen, zegt hij tegen MT/Sprout. Daarna is het vermoedelijk tijd voor een Serie A-ronde, zegt hij: ‘We zullen dan in ieder geval een groter bedrag nodig hebben om onze positie te versterken.’

Lees ook: Wat Workwize met anderhalf miljoen gaat doen

2. BrewDog wil naar de beurs

De Schotse bierbrouwer BrewDog wil naar de beurs. Dat zegt mede-oprichter James Watt tegen de Mail on Sunday: ‘We werken vrijwel net zo veel naar een beursgang voor hen (investeerders, red.) als voor ieder ander. Zij zijn het hart en de ziel van het bedrijf.’ BrewDog zou zo’n 2 miljard pond waard zijn, schrijft de krant. Het bedrijf zou zoeken naar een moment waarop de beurzen ondanks de coronapandemie stabiel zijn. Een beursgang ‘zou dit jaar kunnen plaatsvinden of ergens in de toekomst, we werken er naartoe.’ De verkopen van BrewDog zijn in tien jaar met 57 procent toegenomen. Dit jaar hoopt de brouwer 400 miljoen blikjes te verkopen.

3. iDeal legt het nog altijd af tegen kassa’s

Webshops groeien als kool, maar ze zijn (nog) niet almachtig in de retail. Ook al nam online betalen afgelopen coronajaar met liefst 14 procent toe, nog altijd vinden verreweg de meeste betalingen in ons land plaats aan de kassa. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Betaalvereniging Nederland. Liefst 5,87 miljard keer rekenden we af aan de kassa. We gaven daarbij in totaal 146 miljard euro. Online spendeerden we ruim 250 miljoen euro in 2021. Het ging om een stijging van 20 procent ten opzichte van 2020.

4. Vijfde meer gebruikers voor Greenwheels

Deelautobedrijf Greenwheels zag zijn aantal gebruikers afgelopen jaar met liefst 20 procent stijgen, meldt het Financieele Dagblad. Vooral in juli, augustus en september was er sprake van een sterke toename. In deze maanden gold een versoepeling van de coronaregels. Greenwheels groeide het snelst in Rotterdam, met 27 procent. De totale vloot van het bedrijf steeg met 236 auto’s naar 2270 deelwagens. Het concern wil daar in het eerste kwartaal van dit jaar nog eens tachtig aan toevoegen. Vijftig van de nieuwe auto’s waren afgelopen jaar elektrisch. In het verleden wilde het bedrijf er nog niet aan. Zo zei directeur Andrew Berkhout in 2017 tegen – toen nog – Sprout: ‘Dat blijken onze klanten niet te willen betalen. Daarnaast is de actieradius van elektrische auto’s voor een groot aantal ritjes nog te kort.’

5. Hotel-startup Oyo lager gewaardeerd

De Indiase hotel-startup Oyo hoopt 9 miljard dollar op te halen met een beursgang. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Oyo bezit in Nederland de vakantiehuizensite Belvilla. De waardering valt lager uit dan in oktober, toen het bedrijf voor het eerst naar buiten kwam met zijn beursplannen. Indertijd wilde het bedrijf voor 12 miljard dollar gewaardeerd worden. Oyo verzorgt de boekingen voor franchisehotels en diens keten telt twintigduizend hotels. Een van de investeerders achter de startup is het Japanse Softbank, bekend van deelnemingen in Uber en, tsja, WeWork.

6. Tado mikt op 450 miljoen euro voor spac

De Duitse producent van slimme thermostaten Tado wil in eigen land naar de beurs. Dat laat het bedrijf van de Nederlandse ceo Toon Bouten maandag in een persbericht weten. Met de beursgang mikt het bedrijf op een waardering van zo’n 450 miljoen euro. Het betreft geen reguliere beursgang, maar een spac. Spacs, de lege beurshulzen, waren de beleggingshype van vorig jaar. De lege beurshuls is in dit geval het bedrijf GFJ ESG Acquisition, dat geen activiteiten zou hebben, maar wel 150 miljoen euro aan kapitaal. Tado zal via dit bedrijf – via bijvoorbeeld een fusie – op de beurs kunnen komen. De aandeelhouders van GFJ ESG Acquisition krijgen vervolgens een belang in het bedrijf van Bouten.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

7. En dan dit: VR-game over Notre Dame-brand

Tsja, een opmerkelijke game, zullen we maar zeggen: ontwikkelaar van computerspellen Ubisoft werkt aan een VR-game waarbij de spelers zichzelf uit een brandende Notre-Dame moeten zien te redden. In de game speel je de rol van een van de brandweermannen die het Parijse gebouw in 2019 moesten blussen, schrijft het Amerikaanse entertainmentblad Variety. In een uur tijd moeten spelers samen met teamleden puzzels oplossen, relikwieën verzamelen, zoveel mogelijk vuur blussen en uiteindelijk veilig het gebouw uit lopen. jawel, de ver-escape room-isering van de ramp in Notre Dame is begonnen, zij het digitaal.

Wat we ook lazen:

  • Hoe ondernemers hun bedrijf coronaproof maken (het FD)
  • Nedcar versus het Sterrebos: wie trekt aan het langste eind? (de Volkskrant)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: