Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oprichters verkopen DeGiro voor 250 miljoen; Omzet Picnic naar 117 miljoen euro

Ondernemersnieuws: Duitsers kopen DeGiro voor 250 miljoen euro, Picnic boekt ruime verdubbeling omzet en Tour de France krijgt ‘Startup Nation’ als nieuw team.

1. Oprichters verkopen DeGiro voor 250 miljoen euro

Oprichters Gijs Nagel, Niels Klok en Jasper Anderluh verkopen hun beursplatform DeGiro 11 jaar na de start voor 250 miljoen euro aan de Duitse concurrent Flatex. De drie worden beloond met 60 miljoen euro cash. Daarnaast geeft Flatex maximaal 7,5 miljoen nieuwe aandelen uit die het aan de eigenaren van DeGiro betaalt. Het beursgenoteerde Flatex heeft een marktwaarde van 439 miljoen euro, en heeft samen met DeGiro 700.000 klanten in meerdere Europese landen. Flatex werd in juni actief in Nederland met aandelenhandel zonder transactiekosten. Het bedrijf verdient aan commissies van aanbieders van financiële producten en aan orders die de broker naar een Duits handelsplatform stuurt.

2. Omzet Picnic naar 117 miljoen euro

De omzet van online supermarkt Picnic is vorig jaar gestegen van 44 naar 117 miljoen euro, blijkt uit een net ingediend jaarverslag. Het verlies daalde van 41 miljoen naar 37 miljoen euro. Met behulp van tot nu toe 350 miljoen euro groeikapitaal investeert het bedrijf van Michiel Muller in Nederland en Duitsland flink in software-ontwikkelaars, distributiecentra en elektrische bezorgwagens. Picnic had vorig jaar 351 mensen (fulltime) in dienst, vergeleken met 155 in 2017. Picnic haalde vorige maand 250 miljoen euro op voor de bouw van een geautomatiseerd distributiecentrum. 

3. Fastned haalt 12 miljoen op, waagt sprong naar België

Fastned heeft nog eens 12 miljoen euro opgehaald voor het uitbreiden van zijn netwerk van snellaadstations. Het doel was om 15 miljoen op te halen met de uitgifte van 15.000 obligaties van 1000 euro per stuk, met een looptijd van 5 jaar en een rente van 6 procent per jaar. “Het is weer geweldig om te zien dat zoveel mensen investeren in de transitie naar een duurzamere wereld”, zegt Fastned-CEO Michiel Langezaal. “Met de opbrengst van deze obligatieronde kunnen we de capaciteit van ons netwerk weer verder uitbreiden met meer stations en meer snellere laders.” Fastned wordt ook actief in België, waar het net vergunningen heeft gekocht voor 13 snelweglocaties. 

4. Utrecht mag ja-ja-sticker invoeren

De stad Utrecht mag vanaf 1 januari de ja-ja-sticker invoeren. Dat is de uitkomst van een rechtszaak tussen DPG, uitgever van onder meer Het Stadsblad, en de gemeente. Dat betekent dat huishoudens die huis-aan-huis-bladen willen blijven ontvangen een ja-ja-sticker op hun brievenbus moeten plakken. DPG verwacht dat de oplage van Het Stadsblad flink zal krimpen, omdat een groot deel van de huishoudens zo’n sticker naar verwachting niet zal aanschaffen. Utrecht wil met de sticker Amsterdamse toestanden voorkomen. De hoofdstad eiste alleen een ‘ja’ voor reclamefolders, waarna de omstreden kruising tussen een reclamefolder en een huis-en-huisblad City werd gelanceerd.

5. Amsterdam trekt portemonnee voor AI

Amsterdamse kennisinstellingen waaronder de Universiteit van Amsterdam, Amsterdam Economic Board en Amsterdam UMC investeren de komende tien jaar 1 miljard euro in de ontwikkeling van “verantwoorde” AI-technologieën. Onder de noemer AI technology for people beloven zij minimaal 800 onderzoekers aan te stellen, 5.000 bachelor- en masterstudenten en promovendi op te leiden, 10.000 studenten een AI-minor te laten volgen en 100 spin-offs en 100 startups te (helpen) ontwikkelen. “Over een paar jaar mag hier geen student meer de poort uitlopen die niks weet over AI”, zegt UvA-voorzitter Geert ten Dam in NRC.

6. En dan dit: nieuw Tour de France-team komt uit ‘Startup Nation’ 

Het Israëlische wielerteam dat volgend jaar – als eerste team uit dat land – meedoet aan de Tour de France heet Israel Start-Up Nation. Het team, dat wordt gesponsord door een Canadese miljardair en een Israëlische ondernemer, moet het startup-ecosysteem van het land wereldwijd op de kaart zetten. Via partner Start-Up Nation Central, een non-profit in Tel Aviv die Israëlische ondernemers verbindt met de rest van de wereld, wordt het wielrenteam gekoppeld aan bedrijven die nieuwe kennis meebrengen op het gebied van technologie, voedsel en sport.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van maandag 16 december. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.