Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mosa Meat strikt Leo DiCaprio – Uber verwacht eerste kwartaal-‘winst’

En verder: Nederlander haalt 150 miljoen op met Silicon Valley-unicorn, Amsterdam goed voor 86 miljoen aan startupwaarde, Picnic en Crisp toppers op LinkedIn-lijstje en cryptoconcurrent voor Spotify gefund.

1. Leo stapt in Mosa Meat

Cool: Hollywoodster/activist/investeerder Leonardo DiCaprio stapt in Mosa Meat, de producent van kweekvlees uit Maastricht. Hoeveel geld ‘Leo’ meebrengt maakt Mosa Meat niet bekend, maar alleen al zijn naam lijkt goud waard voor de pr van de labvleeskweker. ‘Een van de beste manieren om de klimaatcrisis te bestrijden, is om ons mondiale voedselsysteem fundamenteel te veranderen’, zegt de filmster in een persbericht. ‘Ik ben vereerd om me als adviseur en investeerder bij Mosa Meat te voegen.’ De komst van DiCaprio maakte ook een andere wereldster blij:

 

Lees ook: Mosa Meat haalt Jitse Groen binnen als aandeelhouder

2. Nederlandse founder haalt 150 miljoen op met Flyr Labs

Alex Mans heeft 150 miljoen dollar opgehaald voor Flyr Labs, de scaleup waarmee hij vanuit Silicon Valley luchtvaartmaatschappijen voorziet van een dataplatform. Met het geld wil Flyr Labs de Europese markt op, waarvoor het in Amsterdam een kantoor opent. Mans begon zijn scaleup in 2013 en heeft onder anderen Peter Thiel en DreamWorks-oprichter Jeffrey Katzenberg als investeerders achter zich. Zijn klanten kunnen dankzij AI en gegevens over vluchten, boekingen en het weer hun business beter voorspellen dankzij de kersverse unicorn.

Lees ook: Alex Mans brengt luchtvaart-unicorn naar Amsterdam

3. Uber verwacht eerste kwartaalwinst, soort van

Uber dreigt af te stevenen op het eerste winstgevende kwartaal in zijn bestaan. Uit cijfers die de passagiers- en maaltijdvervoerder heeft gedeponeerd bij de Amerikaanse beursautoriteiten blijkt dat het in plaats van de eerder verwachte 100 miljoen verlies juist afstevent op een plus van 50 miljoen dollar. Voordat je denkt dat het lek echt boven is: het betreft het ‘adjusted’ EBITDA-resultaat (winst vóór rentelasten, afschrijvingen, belastingen en amortisatie van goodwill) die Uber volgens critici nog opleukt door wat extra kosten buiten beschouwing te laten. Maar toch: na een geschatte 22 miljard aan verliezen lijkt de trend positief.

4. ‘Amsterdam-Delta’ goed voor 86 miljard aan startupwaarde

‘Amsterdam-Delta’ staat op een trotse 13de plaats in het nieuwste rapport van Startup Genome over de beste plekken voor startupondernemers. Oké, 020 en omgeving moet Amerikaanse steden en het 10 keer grotere Londen voor laten gaan, maar Berlijn staat bijvoorbeeld pas op plek 22. Ook opmerkelijk: de waarde van sinds 2000 opgerichte startups is sinds 2015 gestegen van 12 miljard tot 86 miljard dollar. De Nederlandse stad krijgt ook een pluim voor de programma’s die vrouwelijk en divers ondernemerschap een push moeten geven.

5. LinkedIn komt met top 10 Nederlandse startups

LinkedIn heeft woensdag de LinkedIn Top Startups-lijst van 2021 bekendgemaakt, een ranglijst die het sociale netwerk opstelt op basis van de activiteiten van zijn leden. Een combinatie van factoren als personeelsgroei, interactie met het bedrijf en de medewerkers en de mate waarin het bedrijf in staat is om het beste talent aan te trekken maakte dat de top 3 wordt gevormd door online supers Picnic en Crisp, met deelscooterbedrijf Felyx als nummer 3.  De rest van het lijstje staat ook bol van de bekende bedrijven die wij liever scaleups noemen: Otrium, Lightyear, Fourthline, GoSpooky, cosmeticabedrijf Gisou, Zivver en Dott.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. En dan dit: Katy Perry, Nas e.v.a. stappen in crypto-concurrent van Spotify

En nog wat artiesten die investeren – zij het wat dichter bij huis: Audius, een op blockchain gebaseerd alternatief voor Spotify, krijgt onder anderen Katy Perry, Mike Shinoda en Nas als geldschieters aan boord. In het geldrondje van 5 miljoen dollar is ook Ashton Kutcher is van de partij, net als voormalig Sony Music-kopstuk Martin Bandier. Audius heeft het geld nodig om zijn platform door te ontwikkelen. Het claimt maandelijks zes miljoen gebruikers, van wie de betalingen eerlijk worden verdeeld over de musici via de cryptomunt  Audio. De marktkapitalisatie van de munt is inmiddels 1,2 miljard euro.

Wat we ook lazen:

  • Kabinet steekt 175 miljoen in het Deep Tech fonds voor investeringen in complexe technologie (Computable)
  • Bitcoin vreet niet alleen stroom, het veroorzaakt ook een berg e-waste (Quartz)
  • Weer eens wat anders dan iPhones: Microsoft kondigt een sloot nieuwe Surface-producten aan  (TheVerge)
  • Verkoop van duurzaam voedsel stijgt 3 keer zo hard als die van gewoon eten (FD)
  • Hoe een pivot YouTube tot een bedrijf van 500 miljard maakte (Inc)
  • Een Amazon Echo-speaker met Billie Eilish die daardoor extra duur is (TheVerge)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout podcast: