Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Miljoenen voor operatiedata-startup NewCompliance; Wouter Bos krijgt ‘zijn’ overheidsfonds

Ondernemersnieuws: Amerikaanse uitrol NewCompliance na financieringsronde, Invest-NL gaat er ein-de-lijk komen en ‘Greenchoice zou Vandebron om zeep helpen’.

1. Groeigeld voor internationale expansie NewCompliance

NewCompliance heeft drie miljoen dollar opgehaald om uitbreiding naar de Verenigde Staten te financieren. De Series A-financieringsronde werd gedaan door investeerders InnovationQuarter, Mayo Clinic en Noaber Ventures. NewCompliance is opgericht door Bo Wiesman en Michael van Schie en maakt data rondom operaties inzichtelijk en helpt daardoor ziekenhuizen om de gehele chirurgische workflow effectiever en veiliger uit te voeren. De Amerikaanse markt is een grote groeimarkt voor NewCompliance met meer dan 5.000 ziekenhuizen; ter vergelijking, de Nederlandse markt is 79 ziekenhuizen groot. 

2. Groen licht voor Invest-NL

Het gesteggel duurde even, maar de kogel is door de kerk. De oprichting van het overheidsfonds Invest-NL, dat geleid moet worden door oud-minister Wouter Bos, is door de Eerste Kamer goedgekeurd. Invest-NL richt zich op transities op het gebied van energie, verduurzaming, mobiliteit, voedsel, digitalisering van de industrie en maatschappelijke domeinen als zorg, veiligheid en onderwijs. Het fonds krijgt in totaal 2,5 miljard euro te besteden. 1,7 miljard komt bij Bos zelf terecht, de resterende achthonderd miljoen bij ontwikkelingsbank FMO. Alleen Partij voor de Dieren, Forum voor Democratie en Fractie-Otten stemden tegen in de Eerste Kamer.

3. ‘Greenchoice zou Vandebron om zeep helpen’

Greenchoice was in de running om Vandebron over te nemen, maar “zou het bedrijf om zeep helpen”, zeggen Vandebron-medeoprichter Matthijs Guichelaar tegen Sprout. “Greenchoice wilde alleen onze klantenbak hebben, precies zoals ze bij Qurrent hebben gedaan.” Greenchoice herkent zich echter niet terug in de beweringen van Vandebron. Volgens woordvoerder Martin de Beer is zijn bedrijf inderdaad met Vandebron in gesprek geweest, “maar zeker niet over het merk en de invulling van een overname. Wij hebben afgezien van verdere gesprekken, vanwege de financiële resultaten van Vandebron.” Uiteindelijk trok Essent aan het langste eind.

Lees verder: Vandebron laat zich overnemen door Essent, ‘Greenchoice zou het merk om zeep hebben geholpen’

4. Oud-Challenger NBWM in Belgische handen

De Nederlandsche Betaal & Wisselmaatschappij (NBWM) wordt opgekocht door iBanFirst, een soortgelijk bedrijf van Belgische bodem. De startup van Pieter Jan Datema, vijf jaar geleden nog uitgeroepen tot Sprout Challenger, is actief op het gebied van valutatransacties. Hoeveel de Belgen betalen voor de Nederlandse startup is niet bekend, maar iBanFirst haalde eind vorig jaar nog zeventien miljoen dollar op. “We waren de eerste disruptors op de Nederlandse markt, zoals iBanFirst in Frankrijk en België was”, aldus Datema. “Samen met iBanFirst kijken we ernaar uit om de hele organisatie naar een hoger niveau te tillen met een ultramodern technologieplatform en een servicegericht verkooppersoneel.”

5. Fintech-fonds ABN verdubbelt, Rabo versimpelt

Het ABN AMRO Digital Impact Fund heeft het beheerd vermogen verdubbeld van 50 naar 100 miljoen euro. Tevens verandert de naam van het fintech-fonds naar ABN AMRO Ventures. Momenteel heeft de investeringstak van de bank belangen in onder andere Tink, Ockto en Crosslend. Het nieuws komt een dag nadat Rabobank bekend maakte haar fintech-fonds juist te willen versimpelen. De boerenleenbank gaat een deel van het Rabo Frontier Ventures-kapitaal overdragen aan durfinvesteerder Northzone. Dat betekent dat Rabobank niet langer zelf op zoek hoeft naar investeringskansen, maar via een fonds investeert.

6. En dan dit: ‘ontspuller’ Marie Kondo gaat spullen verkopen

Opvallend: opruimgoeroe Marie Kondo begint een webshop zodat je door haar bedachte spullen kunt kopen. In de etalage KonMari biedt ze onder andere een kandelaar van 86 dollar, een schaal van 145 dollar en een dienblad van 50 dollar aan. Het idee achter een eigen webshop is niet om alleen maar ‘opruimspullen’ aan te bieden, zegt Kondo tegen Fast Company. Met de kritiek dat het starten van de webshop haaks staat op haar adviezen om minder spullen te hebben, is ze het niet eens. “We hopen dat deze producten niet zomaar gekocht worden, maar gewaardeerd worden en gebruikt zo lang als mogelijk is.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van woensdag 20 november. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.