Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Just Eat Takeaway schrijft miljarden af op Grubhub – Distributiecentra blijken levensgevaarlijke werkplek

En verder: Tinder-ceo blijkt geen match, Uber neemt afscheid van belang in Indiase maaltijdbezorger en multiculturele 'Picnic' Manaw is bankroet.

just eat takeaway
Je leest nu: Just Eat Takeaway schrijft miljarden af op Grubhub – Distributiecentra blijken levensgevaarlijke werkplek

1. Just Eat Takeaway schrijft miljarden af op Grubhub

Just Eat Takeaway schrijft maar liefst 3 miljard euro af op Grubhub, de Amerikaanse maaltijdbezorgdienst die het bedrijf van Jitse Groen voor 7 miljard dollar overnam. Over de eerste helft van 2022 werd in totaal 3,5 miljard euro verlies geleden.

De afschrijving was noodzakelijk nadat de maaltijdbezorger een belang in Grubhub verkocht aan Amazon tegen een lagere waardering. Het aantal bestellingen daalde in vergelijking met een jaar eerder met 7 procent, maar door een gemiddelde hogere besteding kwam de omzet 7 procent hoger uit op 2,8 miljard euro. Just Eat Takeaway zegt een gedeeltelijke of volledige verkoop van Grubhub te onderzoeken.

Ander opvallend nieuws: de op non-actief gestelde operationeel directeur Jorg Gerbig mag – als hij de zegen krijgt van aandeelhouders – terugkeren. Op de beurs werden de cijfers goed ontvangen. Het aandeel sloot ruim 5 procent in de plus.

2. Distributiecentra blijken levensgevaarlijke werkplek

Vier op de vijf distributiecentra hebben vorig jaar veiligheids- en gezondheidsregels overtreden. In twintig gevallen legde de Arbeidsinspectie zelfs het werk stil wegens ‘ernstig gevaar voor de werknemers’, bijvoorbeeld omdat orders verzameld moesten worden van hoge stellages die niet afgeschermd waren. Hierdoor konden medewerkers van negen meter hoogte vallen. Dat schrijft NRC op basis van een nog niet gepubliceerde rapportage van de Arbeidsinspectie. In minder ernstige gevallen ging het bijvoorbeeld om het niet waarborgen van coronavoorschriften.

3. Nederlandse Tinder-ceo Renate Nyborg vertrokken

Amper een jaar na haar aantreden is de Noors-Nederlandse Renate Nyborg door Match Group, het moederbedrijf van Tinder, alweer naar links geswipet als ceo van Tinder. In een brief aan aandeelhouders laat groepsvoorman Bernard Kim weten teleurgesteld te zijn in de huidige prestaties van Tinder. Ook geeft hij af op de ‘teleurstellende uitvoering van nieuwe productinitiatieven’. Tinder draait ook experimenten, zoals het gebruik van cryptocurrency en daten in de metaverse, de nek om.

4. Uber verkoopt belang in verlieslatende maaltijdbezorger

Uber heeft zijn belang van 7,8 procent in de Indiase voedselbezorger Zomato verkocht voor 392 miljoen dollar. Dat zegt een ingewijde tegenover Techcrunch. De Amerikaanse techspeler heeft op deze investering een verlies van 707 miljard dollar geboekt. Bij de kwartaalcijfers maakte Uber bekend dat het verlies van 2,6 miljard dollar grotendeels, namelijk 1,7 miljard dollar, toe te schrijven was aan mislukte investeringen. Begin 2020 verkocht Uber zijn Indiase maaltijdbezorgactiviteiten aan Zomato voor 206 miljoen dollar. Als onderdeel van de deal kreeg Uber een belang van 9,99 procent in Zomato.

5. Multiculturele ‘Picnic’ Manaw is failliet

Nog geen jaar geleden ging de multiculturele online supermarkt Manaw van start, maar het bedrijf is deze week failliet verklaard. Oprichters Frank Jansen en Talha Ulucay zagen een gat in de markt. ‘Natuurlijk kennen we Picnic, Albert Heijn en Jumbo die de boodschappen thuisbezorgen. Alleen bestel ik daar niet, omdat ik nog de deur uit moet om bij een lokale etnische winkel buitenlandse producten te kopen’, aldus Ulucay destijds. De Amsterdamse startup streefde binnen vijf jaar landelijke dekking te hebben. Onduidelijk is waarom het bedrijf failliet is gegaan.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: Meta ruziet met Snap voor de rechter

Meta, het moederbedrijf van Facebook, wil concurrent Snap via de rechter dwingen om gebruikersgegevens over te dragen. Het bedrijf van Mark Zuckerberg zegt deze nodig te hebben voor de verdediging in een antitrustzaak van de Amerikaanse overheid. Met de informatie hoopt Meta te weerleggen dat het een monopolie heeft op ‘persoonlijke socialenetwerkdiensten’. Zo vraagt het onder meer om informatie over de tijd die gebruikers op haar producten besteden. Snap roept de rechtbank op de dagvaarding naast zich neer te leggen, omdat deze ‘te breed en onnodig belastend’ zijn.

Wat we ook lazen:

  • Steeds meer voetbalclubs gaan in zee met cryptobedrijven. Maar is dat wel verstandig? (De Volkskrant)
  • Nederland verbruikt al 30 procent minder gas, maar dat is niet louter goed nieuws. (Algemeen Dagblad)
  • Deze negen Amsterdamse startups proberen de opwarming van de aarde tegen te gaan. (Silicon Canals)

Luister ook naar de MT/Sprout-podcast: