Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Joop van den Ende stapt uit Endeit Capital – Sportdataplatform Jogo haalt 2 miljoen op

En verder: The Cookie Company Group overgenomen, drie startups strijden om titel 'coolste merk' en Fastned wint rechtszaak tegen de Staat.

1. Joop van den Ende stapt uit Endeit Capital

Joop van den Ende heeft zijn aandelen in investeringsmaatschappij Endeit Capital verkocht aan Hubert Deitmers en Martijn Hamann. De mediamoloch bezat de helft van Endeit Capital. Na de transactie houdt Deitmers driekwart en Hamann een kwart. ‘In deze fase van mijn leven draag ik graag mijn deel van de verantwoordelijkheden over aan mijn partners. Daarnaast wil ik graag blijven co-investeren. In dit opzicht is mede-eigendom niet ideaal vanuit een bestuurlijk perspectief’, zegt Van den Ende (79). Endeit investeerde tot op heden meer dan 250 miljoen euro. Momenteel houdt de investeringsmaatschappij belangen in onder meer Cevinio, Floryn (voorheen InvoiceFinance) en Roamler.

2. Sportdataplatform Jogo haalt 2 miljoen op

Het Amstelveense sportdataplatform Jogo heeft 2 miljoen euro opgehaald. Wie de investeerders zijn is onbekend. ‘Meerdere partijen hebben geïnvesteerd, een groep van angel investors en een familie zijn de investeerders’, laat het bedrijf aan MT/Sprout weten. Het bedrijf dat een jaar geleden werd opgericht door David Dwinger bouwt aan een app die gratis gebruikt kan worden door jeugdvoetbalspelers en hun trainers. In de app worden trainingsvideo’s bijgehouden, ook kunnen voetballers hun progressie bijhouden. De app biedt ook uitgebreidere opties, waar minstens 299 euro per maand voor moet worden betaald.

3. The Cookie Company Group overgenomen door W&O Products

Forte Capital en importeur van (kinder)artikelen W&O Products nemen The Cookie Company Group over van eigenaar Sabine Hulsman. Wat is betaald voor het bedrijf dat onder meer kinderkleding en knuffeldieren levert aan retailers is onbekend. W&O werd eerder dit jaar overgenomen door Forte Capital. ‘Deze overname versterkt onze positie richting grote klanten, vergroot ons productaanbod en levert significante synergieën op’, zegt W&O-CEO Marc van der Koelen.

4. Fairphone, MUD Jeans en Naïf strijden om titel ‘coolste merk’

Medio oktober wordt door marketingmagazine Fonk de titel Coolest Dutch Brand vergeven. Fonk selecteerde iedere maand in 2020 een bedrijf. In de finale gaat het tussen telefoonmaker Fairphone, spijkerbroekenverhuurder Mud Jeans en Naïf, dat verzorgingsproducten voor baby’s maakt. De drie bedrijven lieten in de halve finale retailketen Dille&Kamille, verfmaker Fairf en kinderwagenbouwer Joolz achter zich.

5. Fastned mag shops openen

Fastned heeft een van de talrijke rechtszaken die het voert winnend afgesloten. De Haagse rechter heeft het snellaadbedrijf in het gelijk gesteld over het verstrekken van huurovereenkomsten voor een shop en toiletten bij Fastned-stations. In de ogen van de rechter mag de Staat, als grondeigenaar van verzorgingsplaatsen langs de Nederlandse snelwegen, Fastned die voorzieningen niet weigeren. Dit zou in strijd zijn met Europese regels. De Staat moet ook de door Fastned geleden schade vergoeden. ‘Dit oordeel van de rechter is ontzettend goed nieuws voor elektrische rijders, want die drinken net zo graag een kopje koffie als benzinerijders’, aldus CEO Michiel Langezaal.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. En dan dit: Voormalig Blackrock-topper ‘duurzaam beleggen is zinloos’

Een pijnlijke boodschap van Tariq Fancy, voormalig hoofd duurzaam beleggen bij ‘s werelds grootste investeerder Blackrock. Beleggen in ‘klimaatvriendelijke’ aandelen helpt niet om de klimaatcrisis te bestrijden. Hij publiceerde een brief in de krant USA Daily. Volgens Fancy is ‘duurzaam beleggen’ niet meer dan een marketinghype. Het zou een illusie creëeren dat er actie wordt ondernemen, terwijl er eigenlijk niets gebeurt. Veel indextrackers en beleggingsfondsen worden volgens Fancy samengesteld op basis van slecht gedefinieerde eisen of criteria. Ook denkt hij niet dat duurzaam beleggen rendabeler is dan ‘normaal’ beleggen. Auch!

Wat we ook lazen:

  • Walmart is een van de investeerders in Cruise dat autonome voertuigen produceert. Het bedrijf haalde 2,75 miljard dollar op en is nu 30 miljard dollar waard. (CNBC)
  • Een kater voor het Zwitserse dorp Champagne. Het dorp mag de lokale witte wijn geen champagne noemen. (NRC Handelsblad)
  • Investeringsrondes in AI-startups kunnen rustig de 100 miljoen dollar overschrijden en dat is helemaal niet gek. (Techcrunch)
  • Huawei kon alle Nederlandse KPN-gesprekken afluisteren, ook die van Mark Rutte (de Volkskrant)
  • In Silicon Valley vermarkten universiteiten academisch onderzoek op een slimme manier. Wat kan Nederland leren? (Het Financieele Dagblad)
  • Kiko Jewellery  en  ‘bordspelmaker’ Get2KnowMe winnen de wedstrijd Beste Junior Company waarbij 15 en 16-jarigen een fictief bedrijf moeten runnen. (Jong Ondernemen)