Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Italiaanse poké bowl-coup in Nederland – The Weeknd investeert in muziek op verzoek

Ook in deze nieuwsupdate: winkelier moet online omzet meetellen bij huurkorting, Icecat neemt videodienst Autheos over en crowdfunding in de lift.

1. Broer en zus verkopen Poké-keten

Fotomodel Quinta Witzel (29) en haar broer Gerrit Jan (34) verkopen hun pokebowl-keten Poke Perfect voor een onbekend bedrag aan het Italiaanse Poke House. De Witzels (foto boven) openden sinds 2016 twaalf vestigingen, het afgelopen jaar goed voor een omzet van 6 miljoen euro. Poke House haalde in april 20 miljoen euro groeigeld op, waarmee diezelfde maand al een overname werd gedaan in Londen. Het bedrijf van Matteo Pichi en Vittoria Zanetti opende tot nu toe vijftig locaties in Italië, Portugal, Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, en stevent dit jaar met 400 medewerkers af op een omzet van 40 miljoen euro. Poke House zet met zijn snel te bereiden poké bowls zwaar in op bezorgdiensten zoals Thuisbezorgd en Uber Eats. Poke Perfect blijft in Nederland onder die naam actief, en moet de komende drie jaar doorgroeien naar 25 vestigingen in de Benelux.

2. Winkelier moet online meetellen bij huurkorting

Ondernemers die vanwege de coronacrisis om huurkorting vragen moeten ook hun online omzet meetellen, vindt de Rotterdamse kantonrechter. Daardoor kan zo’n huurvermindering lager uitvallen. Het gaat om een tussenuitspraak in een zaak die modeketen Scotch & Soda heeft aangespannen tegen vastgoedbelegger Aat van Herk. De rechter vindt het niet terecht dat de Scotch & Soda bij zijn omzetberekening de onlineverkopen buiten beschouwing laat, terwijl daar tijdens de lockdown waarschijnlijk een deel van de fysieke omzet terecht kwam. Branchevereniging Inretail betreurt de uitspraak, die zou leiden tot ‘onnodige onrust’.

3. Icecat neemt videodienst Autheos over

Autheos, de videodienst voor webshops van Pyke van Dieren en Christina Caljé, wordt voor een onbekend bedrag overgenomen door de leverancier van productinformatie Icecat. De verkoop oogt als een roemloos einde voor Autheos, waarvan het marktaandeel naar eigen zeggen de afgelopen tijd met 70 procent kromp. Een deel van die verloren klanten, waaronder Bol.com en Intertoys, stapte over naar Icecat. De overname kost volgens Icecat in ieder geval ‘minder dan 1 procent’ van de omzet die de digitale productcatalogus van Martijn Hoogeveen momenteel per 12 maanden draait.

Lees ook: Hoe Christina Caljé New Yorkse diversiteit naar de Nederlandse startup-wereld brengt

4. The Weeknd stapt in Liedjes-as-a-Service

Singer-songwriter The Weeknd is aandeelhouder geworden in Songfinch, een platform waar je voor 199 dollar een gepersonaliseerd nummer kan bestellen. De Canadese artiest is het bekende gezicht in een investeringsronde van 2 miljoen dollar. Bij Songfinch kiezen muziekliefhebbers een stijl en stemming, waarna het platform het verzoek cureert naar een van de muziekmakers binnen zijn netwerk. In drie tot zeven dagen verschijnt het verzoeknummer op een webpagina, waarvandaan je het liedje kan downloaden en delen. Songfinch betaalt artiesten de helft van de opbrengst per nummer.

5. Crowdfunding in de lift

Crowdfundingprojecten hebben in de eerste helft van dit jaar 358 miljoen euro opgebracht, becijferde crowdfunding-expert Gijsbert Koren. Dat bedrag is twee keer zo hoog als in dezelfde periode vorig jaar, toen mede vanwege de coronapandemie maar 178 miljoen euro werd opgehaald. Bedrijven namen 320 miljoen euro voor hun rekening, de rest bestaat uit maatschappelijke en creatieve projecten. Per project werd er in de eerste zes maanden van dit jaar gemiddeld 260.000 euro gecrowdfund.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,

met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: vliegende spandoeken nemen vlucht

Bedrijven die reclamevluchten aanbieden lijken een comeback te maken, bericht NH Nieuws. Naast de gebruikelijke commerciële boodschappen en huwelijksaanzoeken zijn er regelmatig bedrijven die het luchtruim kiezen om personeel te werven. Ook is er een opmars van vliegende memes. Zoals van iemand die in juni 3500 euro betaalde om met een luchtspandoek in te haken op de zaak-Sywert van Lienden (‘€9.000.000!! Bedankt. Sywert’). Diezelfde maand werd vier keer een reclamevliegtuig op pad gestuurd met een boodschap voor bondscoach Frank de Boer. Nederland telt zeven luchtreclamebedrijven, samen goed voor vijftien vliegtuigen. Twee bedrijven (Dutch Air Advertising en AerialMedia) hebben negentig procent van de markt in handen.

Wat we ook lazen:

  • Hoe het bankkantoor op de hoek wordt vervangen door online kredietverstrekkers (Trouw)
  • Nederlandse steden hengelen naar de komst van internetknooppunten en datacenters, maar de opbrengsten zijn onduidelijk (FD)
  • De horeca is weer open, maar personeel is amper te vinden (Telegraaf)
  • Miljarden aan subsidies voor duurzame energie blijven ongebruikt. (NOS)
  • De tien stelregels van Nike:

MT/Sprout is er nu ook elke week als podcast: