Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inspectie pleit voor minder arbeidsmigranten – Half miljoen voor merknaam D-reizen

En verder: grote Duitse investeerder stapt in fonds Endeit, wildgroei aan pr-bureaus en Picnic krijgt pluim van Wakker Dier.

Arbeidsmigratie
Foto: Getty

1. Inspectie kraakt omvang arbeidsmigratie

Nederland moet minder arbeidsmigranten aantrekken, schrijft de Arbeidsinspectie in zijn jaarverslag dat door het AD is ingezien. De inspectie maakt zich liever sterk voor een koers waarbij de bevolkingsomvang van Nederland niet langer doorgroeit. Arbeidsmigratie aan de onderkant van de arbeidsmarkt zou vooral werkgevers en uitzendbureaus doen profiteren, terwijl de samenleving voor de kosten op zou draaien. Nijpende kwesties, zoals het woontekort en de stikstofcrisis, zouden alleen maar problematischer worden als de bevolking in ons land verder doorgroeit.

Vakbond FNV deelt het standpunt van de inspectie en ziet liever dat werkgevers personeelstekorten te lijf gaan met hogere lonen en vaste contracten, meldt NU.nl.

2. 450.000 euro voor merknaam D-reizen

De oud-eigenaren van de failliete reisorganisatie D-reizen krijgen 450.000 euro voor hun merkrechten. Dit is minder dan de 500.000 euro die Prijsvrij bood, de partij die D-reizen na het faillissement inlijfde. De oud-eigenaren wilden eigenlijk 2 miljoen euro vangen, omdat bepaalde schulden niet aan hen betaald zouden worden. De curatoren waren het daar indertijd niet mee eens, wat leidde tot een juridische procedure.

De curatoren schrijven nu in een faillissementsverslag dat alle rechtszaken rondom het faillissement in één keer afgehandeld moeten zijn. Van de 500.000 euro die men beschikbaar heeft gesteld sinds het faillissement, krijgen de oud-eigenaren 450.000 euro. De rest vloeit naar de boedel van D-reizen.

Lees ook: 5 startups die de gehavende reisbranche nieuw leven in kunnen blazen 

3. ‘Minder vacatures als gevolg van Oekraïne-oorlog’

Wordt de krapte op de arbeidsmarkt een halt toegeroepen door de oorlog in Oekraïne? Hoe cynisch dit ook moge klinken, volgens vacaturesite Indeed zou dat weleens het geval kunnen zijn. Indeed analyseerde het aantal banen in 21 Europese landen dat op zijn site staat aangeboden en concludeert dat dit aantal licht krimpt.

De krimp is met name zichtbaar in landen die intensief handel voeren met Rusland, meldt onder meer het Financieele Dagblad, dat de resultaten inzag. De daling in het aantal vacatures zou volgens Indeed goed verklaard kunnen worden door de opgeworpen handelsbarrières. Bij andere landen stijgt het aantal vacatures nog, maar die stijging is lichter dan de daling in de grote handelspartners met Rusland.

4. Endeit sluit Duitse bank aan

De Duitse staatsbank KfW stapt in een Duits ICT-fonds van de Nederlandse durfinvesteerder Endeit Capital. Dat maakt het fonds bekend in een persbericht. Dit fonds was eigenlijk twaalf maanden geleden al gesloten op 254 miljoen euro, maar is voor de gelegenheid opnieuw opengesteld.

Endeit laat weten dat het nu gesloten is op 303 miljoen euro – een symbolisch bedrag, omdat dit het derde fonds van Endeit zou betreffen. Ook een andere – onbekende – groep ondernemers, die eerder buiten de boot viel, zou nu aan het fonds deelnemen. Endeit deed tot dusver vier investeringen met dit fonds.

Lees ook: Zo kijken ze bij Endeit Capital naar jouw businessplan 

5. Coronacrisis zorgt voor big boom aan pr-bureaus

Het aantal pr- en communicatiebureaus is tijdens de coronacrisis in rap tempo toegenomen, met de Kamer van Koophandel (KvK) in een persbericht. Telde ons land op 1 januari 2020 nog 3.934 pr- en communicatiebureaus, op 1 januari 2022 waren dit er 9.526 – een toename van 142 procent. Waren er tussen 2013 en 2020 jaarlijks zo’n twintig pr-bureaus per 10.000 bedrijven, in 2022 zijn dat er al 43.

‘De crisisorganisaties van de overheid, zoals de GGD, realiseerden zich al snel dat communicatie een heel belangrijke activiteit zou zijn’, aldus een door de KvK aangehaalde expert. ‘Daardoor ontstond er dringend behoefte aan communicatie-expertise.’

6. En dan dit: Picnic verkoopt alleen nog kip met keurmerk

Picnic krijgt een pluim van dierenstichting Wakker Dier. De supermarkt is de eerste in Nederland die alleen nog kip met minstens één Beter Leven-ster verkoopt, meldt Wakker Dier. De bezorgsuper bezorgt sinds afgelopen zaterdag nog enkel verse kip met dit predicaat. Het bedrijf voert de verandering later door voor diens vleeswaren van kip.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Supermarkten hebben afgelopen jaar met Wakker Dier afgesproken hun vlees- en kipwaren uiterlijk in 2023 te voorzien van minstens één Beter Leven-ster. Picnic belooft het totaalpakket aan maatregelen voor 2023 klaar te spelen.

Wat we ook lazen:

  • Thuiswerkende grenswerkers moeten weer naar kantoor (het FD)
  • Waarom je LinkedIn niet te serieus moet nemen (RTL Z)
  • Meer bedrijven stoppen ermee (NU.nl)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: