Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google- en Apple-topman in zuinige douche; kledingwinkel van de toekomst

Het ondernemersnieuws van woensdag 12 augustus: Tim Cook en Eric Schmidt investeren in zuinige douchekop, Zoetermeer heeft 'kledingwinkel van de toekomst' en Facebook komt met nieuw mobiel advertentienetwerk.

1. Tim Cook en Eric Schmidt investeren in zuinige douchekop


Disruptie onder de douche: Tim Cook (Apple), Eric Schmidt (Google) en de startupversneller Y Combinator investeren in Nebia – een Kickstarter-project om superzuinige douchekoppen op de markt te brengen. De makers claimen dat de douchekop 70 procent minder water gebruikt bij een gemiddeld douchebezoek. Dat doet het bedrijf slim door water samen te persen en te verspreiden – zoals de mist van een waterval. Verschillende testers ervoeren een hele nieuwe manier van douchen, waarbij toch het hele lichaam bedekt werd.


De crowdfundingcampagne ging uit van 100.000 dollar, maar de teller staat inmiddels op bijna zeven ton. Hoeveel de drie grootmachten precies hebben geïnvesteerd, is niet bekendgemaakt. 


2. Zoetermeer heeft ‘kledingwinkel van de toekomst’


Misschien zien alle kledingwinkels er binnenkort uit zoals House of Blue Jeans in Zoetermeer. De winkel zit vol technische snufjes. Zo heeft elk item een label met een RFID-code. Wanneer een kledingstuk naast de passpiegel wordt gelegd, geeft het scherm in de spiegel suggesties voor andere kledingstukken. Ook verschijnt een 360-graden versie van je outfit die je in de spiegel kan bekijken. De winkel zit ook vol iBeacons en er kan betaald worden met DIgiByte, een variant van bitcoin. Maar waarom Nederland? Het bedrijf achter de hele inrichting, Tofugear, “was onder de indruk over hoe ver Nederland is”.


3. Facebook zet in op video-advertenties in apps van derden


Je hebt ze vast gezien: de video-advertenties op Facebook die automatisch afspelen in een nieuwsfeed. Dat was destijds nogal een ’big deal’. Nu maakt Facebook deze ads ook beschikbaar in apps van derden, die daar dus geld mee kunnen verdienen. Facebook zelf zegt dat de autoplay video’s het mobiele advertentienetwerk zeven keer beter presteren dan traditionele banners in apps. Voor uitgevers is het sowieso een droom die uitkomt: zij hengelden al een tijdje naar deze dienst van Facebook.


4. Franchisenemer Blokker verliest kort geding


Blokker heeft terecht het contract met een franchisenemer ontbonden, zo stelt de rechter in een vonnis. De ondernemer in kwestie verloor het kort geding dat hij had aangespannen. Reden: de franchisenemer kwam meerdere afspraken niet na. Zo had hij een betalingsachterstand, liet hij geen jaarstukken zien en hij kocht – tegen de afspraak – ook in bij andere partijen dan Blokker. De ondernemer eiste onder andere dat het concern inzicht gaf in de totstandkoming van in- en verkoopprijzen van artikelen. Blokker hoeft dat niet te doen, aangezien het al zijn verplichtingen tegenover de franchisenemer is nagekomen.


5. En dan dit: Inspiratie voor Alphabet kwam van Warren Buffett



Het nieuwe moederbedrijf van Google, Alphabet, komt niet geheel uit de lucht vallen. Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin hebben heel goed naar hun persoonlijke held Warren Buffett gekeken toen zij met de herstructurering op de proppen kwamen. Berkshire Hathaway, het investeringsvehikel van Buffett, kent nagenoeg dezelfde structuur: vanuit de holding wordt kapitaal naar eigen inzicht verspreid onder de dochters.


Sprout zomerquote


Sprout zomerquote


Tot zover de Sprout zomerupdate van woensdag 12 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het  op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Word lid van het snelgroeiende ondernemersnetwerk van Sprout


Want Sprout members krijgen naast het dagelijkse ondernemersnieuws en -inspiratie:


✓ 6 x per jaar Sprout Magazine digitaal én in de bus

✓ 10 x per jaar inspirerende evenementen en visits aan bekende ondernemers
✓ Een uitgebreid profiel op Sprout.nl
✓ Exclusieve aanbiedingen en kortingen voor ondernemers

✓ Toegang tot onmisbare ondernemerskennis in de how-to database met onderwerpen als sales, marketing, belasting en personeelszaken. 


Dus meld je nu aan voor slechts 8,25 per maand! 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.