Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Dutch Founders investeren 62 miljoen in marktplaatsen – Manon van Essen wordt Dragon

En verder: uitzendbureau voor robots krijgt miljoenen, SpaceX-medewerkers maken Tesla voor het spoor, AI-fonds Curiosity doet eerste deal en groeiexperts fuseren.

Dutch Founders Fund team
Je leest nu: Dutch Founders investeren 62 miljoen in marktplaatsen – Manon van Essen wordt Dragon

1. Dutch Founders Fund tuigt nieuw fonds op van 62 miljoen

Patrick Kerssemakers, Laurens Groenendijk en andere serie-ondernemers hebben met hun Dutch Founders Fund 60 miljoen opgehaald om als seed en pre-seed kapitaal te investeren in de beste marktplaatsen van Europa. Het tweede fonds komt nauwelijks twee jaar na de start van Dutch Founders Fund, een ‘ondernemers voor ondernemers’-fonds dat tot nu toe 17 miljoen investeerde in ruim 15 startups. Het gaat om deals van 250K tot een miljoen euro. Daarmee blijven Kerssemakers c.s. uit het vaarwater van de grote (Amerikaanse) vc’s die later instappen. Bovendien hebben de Dutch Founders zelf ervaring met marktplaatsen als Just Eat, Treatwell en Fonq.

Lees ook: Patrick Kerssemakers over de focus op marktplaatsen van Dutch Founders

2. Miljoenen voor ‘uitzendbureau voor robots’ Smart Robotics

 Uitzendbureau voor robots Smart Robotics groeit hard en heeft ‘diverse miljoenen’ opgehaald bij zijn aandeelhouders, het Japanse Mirai Creation en Innovation Industries’ Het geld is bestemd om flink op te schalen en producten in de markt te krijgen, zegt medeoprichter Heico Sandee tegen het Eindhovens Dagblad. Smart Robotics verhuurt sinds 2015 robotarmen en heeft er inmiddels bijna 100 staan, bij onder meer logistieke centra van webshops. Er werken rond de 75 mensen bij de verhuurder, die in 2018 nog Sprout Challenger was.

3. Manon van Essen wordt Dragon

Er komt weer een nieuw seizoen aan van Dragons’ Den en Manon van Essen blijkt een van de nieuwe Dragons. Michael Perridon en Nikkie Plessen maken plaats voor Van Essen (oprichter van Magioni Pizza en tegenwoordig investeerder via Foodture Rebels) en Bas Witvoet (onder meer oprichter Oranjegroep en investeerder in de koffiecupjes van Euro-Caps. Het programma verhuist naar steamingdienst Viaplay, presentator Jort Kelder komt niet mee met de boedel.

4. AI-fonds Curiosity trapt af met eerste investering

En er start nog een nieuw venture capitalfonds: Curiosity, dat zich richt op AI-startups in de Benelux en Noord-Europa. Veteraan Herman Kienhuis (KPN Ventures, Sanoma Ventures) stroopt de markt af op zoek naar ondernemers die AI inzetten bij enterprise software, marketing/e-commerce, fintech, cybersecurity, legaltech en proptech. Hij mikt op een fondsomvang van 50 miljoen, te verdelen over 20 startups. De eerste investering is er ook al: Deeploy. Curiosity leidde een geldronde van in totaal 1 miljoen, waarvan het zelf 8 ton lapte. Leuk rijtje adviseurs ook trouwens: Daniel Gebler (Picnic), Patrick de Laive (TNW), Jan Kees de Jager (Easygenerator), Aik Deveneijns (Levelup), en Christina Caljé (Autheos).

5. Groeiexperts GoFastForward en ScaleUp Company gaan samen

Rutger Prent (GoFastForward) en Bart van Nol (ScaleUp Company) voegen hun groeiprogramma’s voor scaleupondernemers samen. Er was volgens de groeiexperts weinig overlap en de bedrijven vullen elkaar goed aan. Samen hebben ze  ruim veertig scaleup professionals beschikbaar, die een kleine honderd bedrijven uit diverse branches begeleiden. ScaleUp Company is partner van groeigoeroe Verne Harnish. De combinatie gaat ook verder onder de naam ScaleUp Company.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: ex-SpaceX-techneuten bouwen… een Tesla voor het spoor?

Voormalige werknemers van Elon Musks SpaceX willen vrachttreinen disrupten met een Tesla voor het spoor. Ze hebben met hun Parallel Systems net 50 miljoen dollar opgehaald om hun plan van de grond te krijgen. De bottom line: losse zelfrijdende treinonderstellen zijn veel flexibeler dan de mijlenlange cargotreinen die nu het spoor nog bevolken. Ze kunnen nog steeds een treintje vormen, maar dan een dat over kortere afstanden rijdt, waarmee ze een concurrent worden voor vrachtvervoer over de weg. Een groot probleem dat de SpaceX-ingenieurs wel nog moeten tackelen is dat het spoor meestal eenrichtingsverkeer is, en ook in de VS nogal druk bezet.

Wat we ook lazen:

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: