Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Daily Paper levert Ajax-tenue – 4 miljoen voor SolarMonkey

En verder: Picnic claimt miljoenste klant, SpaceX gaat samenwerken met T-Mobile US, stukjes Nachtwacht als NFT te koop en Apple klaar voor nieuwe iPhone.

Daily Paper levert Ajax-tenue – 4 miljoen voor SolarMonkey
Je leest nu: Daily Paper levert Ajax-tenue – 4 miljoen voor SolarMonkey

1. SolarMonkey krijgt funding uit Finland

SolarMonkey, de startup die software heeft ontwikkeld waarmee installateurs de opbrengst van zonnepanelen kunnen optimaliseren en monitoren, heeft 4 miljoen opgehaald bij het Finse Helen Ventures en Eneco. Ook bestaande aandeelhouders InnovationQuarter en 4Impact lapten bij. Het verse kapitaal wordt gebruikt voor internationale groei en de doorontwikkeling van het product.

2. Picnic verwelkomt miljoenste klant

Picnic zegt woensdag zijn miljoenste klant te hebben aangewezen en verwelkomd. De bezorging aan het gezin uit Wervershoof in Noord-Holland betekent dat de online super de afgelopen vier jaar is verviervoudigd in aantal klanten: eind 2018 stond de teller nog op bijna 250.000.

Picnic levert in Duitsland via 37 hubs aan bijna 350.000 klanten. In Frankrijk gaat het om 40.000 klanten. We hebben Picnic nog even gevraagd naar zijn definitie van klant: dat is iemand die ten minste één keer heeft besteld.

Lees ook: Deze 5 strategieën brengen Picnic en Coolblue succes in Duitsland 

3. Daily Paper levert Ajax-tenue

MT/Sprout-challenger Daily Paper tekent voor het derde tenue van Ajax, samen met Adidas. Woensdag werd het gepresenteerd. Het is bedoeld als eerbetoon aan de Amsterdamse straatvoetbalcultuur, de impact op de gemeenschapszin in Amsterdam en de gouden generatie, vandaar de kleur.

Op het shirt zijn straatvoetbalpleintjes te zien als transparant zwart watermerk. Fun fact: Daily Paper mag zijn logo wel op de shirts afdrukken die in de winkel liggen, maar niet op de ‘echte’ shirts waarin Ajax straks speelt.
Leuk filmpje ook (voor de doelgroep):

4. SpaceX gaat samenwerken met T-Mobile

Ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat samenwerken met de Amerikaanse telecomprovider T-Mobile US. Dat valt af te leiden uit een tweet van Elon Musk, die een event aankondigt waarbij hij en T-Mobile-baas Mike Sievert komen opdraven. Musk belooft ‘iets speciaals’ en dat het draait om ‘connectiviteit verbeteren’. Dat klinkt alsof Starlink, het web van satellieten dat Musk de ruimte in schiet met SpaceX, gaat draaien voor de telecomprovider.

5. Apple presenteert op 7 september nieuwe iPhones

Voor de fans is het nauwelijks nieuws, maar nu dan toch officieel: op 7 september presenteert Apple nieuwe iPhones en Watches. Dat blijkt uit de uitnodigingen voor het event die woensdag zijn rondgestuurd. Naast de iPhone 14 wordt ook de Apple Watch Series 8 verwacht.

Verwacht overigens geen radicaal nieuw design. De elektronicagigant kiest onder leiding van Tim Cook voor baby steps: snellere chip, betere camera, meer uithoudingsvermogen, dat werk. En o ja: de toestellen worden ook weer duurder.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: pssst… stukje Nachtwacht kopen?

Binnenkort te koop: een origineel stukje Nachtwacht. Oké, het gaat om een NFT, een via de blockchain gewaarmerkt plaatje van Rembrandts meesterwerk. Ter grootte van een postzegel, want de Rembrandt Heritage Foundation knipt het doek in 8.000 stukjes voor de verkoop. Die NFT-actie gaat in samenwerking met HODL Finance. Van de opbrengst wordt het MetaRembrandt Museum ingericht, ’s werelds eerste aan Rembrandt gewijde museum in de metaverse.

Wat we ook lazen:

  • HappySoap-broers Koers liggen nu ook met hun zeep bij de Jumbo (De Ondernemer)
  • Yummie? Onderzoekers recyclen molenwieken tot gummibeertjes (Change Inc.)
  • En de metaverse is alweer dood verklaard voordat het er is (FastCompany)
  • Alles voor de beste match: Domino’s vraagt sollicitanten om een plaatje van hun sneakers (Domino’s)

Luister ook naar de MT/Sprout-podcast: