Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Coronaslot later eraf – Swiss Sense koopt Deense beddencollega

En verder: Nederlandse opkoper van webshops krijgt geld, megaboete voor WhatsApp, CM.com regelt 100 miljoen en LOEY-talenten bekend.

1. Coronaversoepeling later, kabinet wijkt niet voor Unmute Us

Het kabinet haalt 20 september niet als datum voor het loslaten van de coronamaatregelen. Dat meldt onder meer de NOS op basis van Haagse bronnen. Waarschijnlijk wordt de versoepeling 5 dagen verschoven. De acties van de evenementenbranche, verenigd in Unmute Us, gaan intussen door, nu overleg met het kabinet niets heeft opgeleverd. Op zaterdag 11 september wordt gedemonstreerd in ten minste negen steden.

2. Familie Diks koopt Deense collega met Swiss Sense

Het Nederlandse Swiss Sense, eigendom van de familie Diks die eerder Beter Bed naar de beurs bracht, koopt in Denemarken collega beddenketen Drømmeland. Wat de Diks betalen is niet bekend, meldt het FD, wel dat de overname mogelijk is doordat vorig jaar private-equitybedrijf 365 Capital Partners instapte. Swiss Sense heeft meer dan tweeduizend werknemers en ruim honderd winkels in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Met de Denen erbij komt het aantal filialen op 128.

3. Dwarfs regelt nog eens 30 miljoen om webshops op te kopen

Dwarfs, de Nederlandse opkoper van nichewebwinkels, heeft opnieuw geld opgehaald om sneller te groeien. Bij North Wall Capital is schuldfinanciering geregeld van dertig miljoen euro. Daarmee kan het de overname van webshops Slaapkalm, Calmzy, Litollo afrekenen, en Kristie’s Kitchen, dat actief is op Amazon. In mei kondigde Dwarfs aan de komende jaren 20 webshops in binnen- en buitenland over te willen nemen. Dwarfs concurreert met partijen die honderden miljoen ophalen bij venture capitalinvesteerders.

Lees ook: Dwarfs koopt met 22 miljoen groeikapitaal webshops op Bol.com en Amazon op

4. WhatsApp krijgt Europese privacyboete van 225 miljoen

WhatsApp moet in Ierland 225 miljoen euro boete betalen omdat het niet transparant was over hoe het met gebruikersgegevens is omgegaan. Het is de eerste boete die de Facebookdochter krijgt sinds de Europese privacyregels zijn aangescherpt. De Irish Data Protection Commission, de waakhond die de zaak afhandelde, stelt vast dat WhatsApp ook niet duidelijk maakte dat het data deelde met Facebook en zusterbedrijven.

5. CM.com haalt 100 miljoen op voor groei

Jeroen van Glabbeek heeft met een obligatielening 100 miljoen euro opgehaald om door te groeien met CM.com, zijn platform dat sms en andere digitale bedrijfscommunicatie verzorgt voor klanten als BMW en Thuisbezorgd. Het geld is deels nodig om verder te groeien met hun beursgenoteerde bedrijf, waarvan de omzet in het afgelopen kwartaal weer steeg met 67 procent, tot 38,5 miljoen euro.  Beleggers waren niet zo blij met de lening: er ging bijna 6 procent af van de CM.com-koers.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Oprichters Aidence, 30Mhz en Pieter Pot kanshebber voor LOEY Award

Fleur van Vliet, oprichter van 30MHz (dataplatform voor de tuinbouw), Jeroen van Duffelen, co-founder van Aidence (AI-analyse van medische scans) en Joeri Schoemaker, oprichter van verpakkingsloze supermarkt Pieter Pot, zijn genomineerd voor de LOEY Talent Awards, de jaarlijkse prijzen die stichting LOEY (Leading Online Entrepreneur of the Year) uitreikt aan veelbelovende online ondernemers. LOEY-bestuurder en investeerder Marijn Pijnenborg zegt in een persbericht: ‘We hebben dit jaar gekozen voor een selectie van hele goede ondernemers, die maatschappelijke impact willen maken én met hun bedrijf al veel tractie genereren.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat we ook lazen:

  • Europees groeide crowdfunding in 2020, maar in Nederland kromp de sector (Investeerders.nl)
  • Beter Bed brengt slaapabonnement Leazzzy op de markt (Retailtrends)
  • Hoe Doordash met een accelerator leiders maakt van vrouwen van kleur (HBR)
  • Reid Hoffman citeert alvast uit zijn nieuwe boek Masters of Scale: stop met brandjes blussen! (FastCompany)
  • Na tekort aan alles dreigt ook tekort aan bubbels (Telegraaf)
  • Twitter is gestart met een betaalmodel: Super Follows (Techcrunch)
  • Yahoo heeft (gelukkig) weer gewoon Yahoo na verkoop (The Verge)
  • En Philips maakt discolampen van zijn Hue door een samenwerking met Spotify, en dat ziet er zo uit (sorry voor de herrie):


MT/Sprout is er ook elke week als podcast: