Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Blendle ook onderuit in hoger beroep – Ticketswap zucht onder personeelstekort

En verder: omzetstijging bij verlieslatend Uber, Shopify steekt 100 miljoen in marketingplatform en Just Eat Takeaway experimenteert met darkstore.

ticketswap hans ober
Ticketswap
Je leest nu: Blendle ook onderuit in hoger beroep – Ticketswap zucht onder personeelstekort

1. Blendle ook onderuit in hoger beroep

DPG Media (eigenaar van onder meer Volkskrant en AD) hoeft zijn kranten en tijdschriften niet terug te plaatsten in de digitale kiosk van Blendle. Hiermee is de toekomst van het bedrijf dat ooit werd opgericht door Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn hoogst onzeker, schrijft Het Financieele Dagblad.

Eind vorig jaar liep het contract met DPG af, maar Blendle probeerde via de rechter verlenging af te dwingen omdat DPG een dominante positie heeft. Eerder vertrok Mediahuis, de nummer twee in de markt, van Blendle. In 2020 werd het bedrijf verkocht aan het Franse Cafeyn.

2. Ticketswap zucht onder personeelstekort

Ticketswap kan de klachten over nepkaartjes op het platform niet bijbenen, omdat het bedrijf kampt met een personeelstekort. Dat schrijft De Telegraaf. Volgens Ticketswap zou slechts 0,3 procent van de kaartjes niet geldig zijn, maar de krant constateert dat er recent ‘veel’ reacties zijn van gebruikers die het concert niet binnenkwamen nadat ze op het ticketplatform een kaartje hadden gekocht.

Ticketswap brengt in zulke gevallen koper en verkoper met elkaar in contact en kan eventueel ook een deurwaarder inschakelen als de verkoper niet terug wil betalen. Het wachten op oplossingen duurt momenteel lang volgens de krant. ‘Toen begin dit jaar alles weer open ging, konden we niet snel genoeg extra medewerkers klantenservice vinden om de drukte die erop volgde bij te benen’, zegt oprichter Hans Ober (midden op de foto).

Lees ook: Personeelstekort? Zo ga je daar als leider mee om

3. Omzetstijging bij verlieslatend Uber

In het tweede kwartaal zag Uber de omzet ten opzichte van vorig jaar iets meer dan verdubbelen tot 8,1 miljard dollar. Via de apps werden in dat kwartaal voor 29,1 miljard dollar aan ritjes en maaltijden geboekt (+33 procent). Dit kon niet verhelpen dat het bedrijf wederom een stevig verlies van 2,6 miljard dollar leed. Hiervan is 1,7 miljard dollar toe te schrijven aan verlieslatende investeringen. Beleggers reageerden desalniettemin enthousiast op de cijfers en zetten het aandeel bijna 20 procent hoger.

4. Shopify investeert 100 miljoen in marketingplatform

Klaviyo, een platform voor het automatiseren van e-commercemarketing, heeft een investering van 100 miljoen dollar ontvangen van Shopify. ‘We werken al jaren nauw samen met Shopify en dat is een fantastische volgende stap’, zegt Klaviyo-ceo Andrew Bialecki tegen TechCrunch. Met de producten van Klaviyo kunnen e-commercebedrijven het zenden van mails en tekstberichten automatiseren, bijvoorbeeld wanneer klanten de spullen in hun online winkelwagen niet hebben afgerekend. Klaviyo werd vorig jaar op 9,5 miljard dollar gewaardeerd.

5. Just Eat Takeaway experimenteert met darkstores

Just Eat Takeaway gaat in Berlijn experimenteren met bezorging vanuit een eigen darkstore. De pilot is een opvolging van een succesvol vergelijkbaar concept dat het bedrijf in Canada heeft lopen. Boodschappen kunnen worden bezorgd in een straal van twee kilometer rond de zaak in wijk Charlottenburg. Just Eat Takeaway-dochter Lieferando mikt op een bezorgtijd van twintig minuten.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: ‘Likkende beweging’ leidt tot ontslagzaak

Een planontwikkelaar is door zijn werkgever geschorst in aanloop naar een ontslagzaak. De man vertoonde tijdens een bedrijfsfeestje op Terschelling grensoverschrijdend gedrag. Nadat een glas was gevallen wilde de man de schoenzolen van een collega bekijken. Onderweg zag hij een ‘zwevend been’ waar hij een likkende beweging naar maakte. Twee andere collega’s verklaarden dat de man hen drugs had aangeboden. Het bedrijf vroeg de man op te stappen. Dat deed hij niet en nu loopt er een onderzoek. De geschorste man eist zijn baan terug, het bedrijf gaat voor ontslag.

Wat we ook lazen:

  • Krimpflatie, premiumisering. Dit zijn de trucs die bedrijven gebruiken om prijzen te verhogen. (RTL)
  • Er zijn meer dan 300 vrouwelijke vc-partners in Europa. Sifted zet ze op een rijtje. (Sifted)
  • ‘Rockgitarist’ Bill Savitt is de belangrijkste advocaat die het voor Twitter moet opnemen tegen Elon Musk. Een profiel. (Het Financieele Dagblad)
  • En weer een grote ontslagronde. Budgetbroker Robinhood ontslaat bijna een kwart van zijn personeel. 780 banen gaan verloren. (Financial Times)
  • Airbnb noteerde een recordhoeveelheid overnachtingen in het tweede kwartaal met ruim 103 miljoen stuks. Op een omzet van 2,1 miljard werd een winst van 379 miljoen dollar gedraaid. (Airbnb)

Luister ook naar de MT/Sprout-podcast: