Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Autodeler Amber gaat op in MyWheels – Ketchup redt tomaten uit Kenia

En verder: Just Eat Takeaway te vaag over Grubhub, Musk sluit afdeling autopilot, bezorgmarkt verdubbelt tot 2030 en browser plug-in plant boom voor elke aankoop.

amber mobility mywheels
Je leest nu: Autodeler Amber gaat op in MyWheels – Ketchup redt tomaten uit Kenia

1. Autodeler Amber gaat samen met MyWheels

Zakelijke autodeeldienst Amber wordt overgenomen door branchegenoot MyWheels. De twee noemen hun deal een fusie, hoewel MyWheels (2500 auto’s) een stuk groter is dan de Eindhovense startup, die 300 elektrische auto’s heeft rijden. MyWheels claimt nu met 2800 deelauto’s marktleider te zijn in Nederland, vóór Greenwheels. Amber-ceo Hans de Penning, samen met onder anderen Steven Nelemans en Merien ten Houten oprichter van Amber, blijft aandeelhouder in de combinatie.

Lees ook: Startupstad Eindhoven kan groei nauwelijks bijbenen

2. Beleggers dumpen Just Eat Takeaway om Grubhub

Jitse Groen krijgt weer op zijn donder van beleggers, meldt het FD. De koers van Just Eat Takeaway (JET) kreeg woensdag een flinke tik nadat de topman van Grubhub vaag deed over de verkoop van die Amerikaanse dochter. Aandeelhouders willen dat Groen zijn ‘miskoop’ zo snel mogelijk dumpt. De Grubhub-ceo had het over ‘meer manieren om ons te laten groeien dan een verkoop’. De koersdip van tegen de 20 procent toonde hoe oneens de JET-beleggers het daarmee zijn.

3. ‘Bezorgmarkt verdubbelt tot 2030’

In Nederland komt het vast goed met Groen, want de bezorgmarkt zal in hier tot 2030 verdubbelen. Daarmee rekent Food Service Instituut Nederland in het rapport FISN Food500. In 2021 is voor 3,9 miljard aan maaltijden en boodschappen bezorgd, 278,6 procent meer dan in 2019. Supermarkten zijn ondanks de sterke groei van Picnic en Crisp nog dominant in de bezorging. De top tien snelste groeiers wordt aangevoerd door Uber Eats en Deliveroo. Interessantste nieuwkomers zijn Gorillas (met een geschatte 82 miljoen omzet) en Flink (85 miljoen).

4. The Ketchup Project kan nog meer tomaten redden in Kenia

Verse funding voor The Ketchup Project, de startup die van gedroogde tomaten uit Kenia duurzame ketchup maakt. DOEN Participaties en Brave New Food Investments (BNFI) steken samen 450.000 euro in het bedrijf waarmee Anne Janssens en Birte Ketting strijden tegen voedselverspilling. Het geld is bestemd voor extra personeel en eigen drooginstallaties. The Ketchup Project levert zijn ketchup via de horecagroothandel en Picnic.

5. Elon Musk ontslaat flinke pluk autopilot-medewerkers

Elon Musk zet het mes in de organisatie van Tesla en sluit onder meer de afdeling in San Mateo die de data rond autopilot verzamelt. Dat kost daar tegen de 200 personen hun baan, terwijl Musk tot nu toe volhield dat de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s cruciaal was. Het werk bestond grotendeels uit het ‘labelen’ van data. Als in: checken of de vrachtwagen die een Tesla detecteerde wel echt een vrachtwagen was of een losgeslagen koe.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. En dan dit: browser plug-in plant boom voor elke aankoop

The next best thing na gewoon níét consumeren: de milieuvriendelijke zoekmachine Ecosia komt met een plug-in voor je browser die zorgt dat een boom wordt geplant voor elke aankoop die je doet. eBay, Booking.com en Lidl werken al mee aan het initiatief, waarvoor ze een telkens kleine bedragen afstaan. Ecosia plantte de afgelopen drie jaar al 100 miljoen bomen dankzij advertentie-inkomsten uit zijn eigen zoekmachine, meldt Change.inc. De plug-in lijkt afgekeken van de Nederlandse startup TreeClicks.

Wat we ook lazen:

  • Rotterdamse offline dating-app Breeze is de nummer 3 na Tinder en Bumble in maandelijkse downloads (persbericht)
  • Climeworks bouwt in IJsland de grootste CO2-afvanger ter wereld (Change.inc)
  • Zul je altijd zien: de cryptocrash vergroot de kloof tussen arm en rijk (NYT)
  • ‘We’ gaven minder online uit aan spullen, maar meer aan reizen en events (NU.nl)
  • ASN Bank en goededoelenclubs willen een verbod op fossiele reclame in de gemeente Den Haag (Verbiedfossielereclame.nl)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout-podcast: