Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

9 miljoen euro voor verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot – onderzoek naar Tesla-dochter

En verder: NFT's meestal geen slim investeringsplan, Buckaroo in Franse handen en Flink opent webshop.

Je leest nu: 9 miljoen euro voor verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot – onderzoek naar Tesla-dochter

1. Pieter Pot haalt 9 miljoen euro op

De verpakkingsvrije bezorgsupermarkt Pieter Pot haalt 9 miljoen euro aan groeigeld op bij investeerders. Welk belang zij hiervoor krijgen, maakt het bedrijf niet bekend. Het gaat om de geldschieters ETF Partners, Shift Invest, InnovationQuarter en het Future Food Fund. De laatste drie partijen investeerden afgelopen jaar ook al 2,7 miljoen euro in het bedrijf van Jouri Schoemaker (31) en Martijn Bijmolt (29). Pieter Pot levert glazen potten met bijvoorbeeld mayonaise en muesli aan gebruikers. Die kunnen een pot zodra die leeg is weer inleveren en krijgen er dan een volle voor terug. Pieter Pot probeert hiermee iets te doen aan het mondiale afvalprobleem. Er is veel animo voor de dienst, Pieter Pot moet met wachtlijsten werken. 70.000 mensen maakten tot dusver een account aan.

Lees ook: Wat Pieter Pot van plan is met die 9 miljoen euro groeigeld

2. Buckaroo verkocht aan de Fransen

Betaalbedrijf Buckaroo is verkocht aan het Franse investeringsfonds Keensight Capital. De overname vindt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2022 plaats. Volgens het Financieele Dagblad is er ruim 150 miljoen euro gemoeid met de deal. Keensight Capital krijgt hiervoor een meerderheidsbelang, maar het huidige management houdt ook aandelen in Buckaroo. De huidige investeerder BlackFin Capital Partners, een Frans private-equityhuis, doet zijn belang van de hand. Buckaroo hoopt met de deal verder te kunnen groeien in Europa. Het in 2005 opgerichte bedrijf heeft in eigen land moeite om concurrenten Mollie en Adyen te evenaren. Het winstgevende Buckaroo verwacht dit jaar 25 miljoen euro omzet te halen.

3. NFT’s lang niet altijd winstgevend

Eigenaar worden van een digitaal kunstwerk, of van een tweet: de rage rondom non-fundable tokens, oftewel NFT’s, was dit jaar ongekend. Er ging dit jaar maar liefst 26,9 miljoen dollar om in NFT-marktplaatsen en -collecties, blijkt uit Chainalysis-onderzoek. De kans dat je je inleg terugziet, is overigens niet echt groot. Van alle NFT-verkopen is slechts 28,5 procent winstgevend. Bij tweedehands-verkopen leidt 65,1 procent van de transacties tot winst, aldus de onderzoekers. De handel in NFT’s blijkt een wereldwijd fenomeen te zijn.

4. Onderzoek naar bedrijf Musk door klokkenluider

Een koekje van eigen deeg voor Elon Musk. Zette hij vorige week nog klokkenluiders te kijk met een zelf ontworpen ‘klokkenluidersfluitje’, deze week staat hij zelf in het beklaagdenbankje door een klokkenluider. Een voormalig kwaliteitsmanager van Tesla-dochterbedrijf SolarCity zegt dat het bedrijf het brandrisico van zijn zonneceldakpannen heeft verzwegen aan consumenten en beleggers. De manager kreeg vorig jaar ontslag, volgens hem omdat hij de risico’s aankaartte. De Amerikaanse beurswaakhond, de Securities and Exchange Commission, is nu een onderzoek begonnen. Dat meldt de SEC zelf aan persbureau Reuters.

4. Winkels, sportscholen en kappers eerder open

Nu winkels, sportscholen en kappers van het kabinet om 5 uur ’s middags moeten sluiten, gaan zij vaak ’s ochtends eerder open. Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl. Het kabinet stelde de gedeeltelijke lockdown in om het weer oplevende coronavirus een halt toe te roepen. Ketens als Hunkemöller, TK Maxx, Blokker en Rituals gaan een uur eerder open dan voor de maatregel. Ook tuincentra en kleinere winkels in wijkcentra gaan vroeger van start. Kappers beginnen vaak al om half 8 of 8 uur. Ook veel sportscholen gaan volgens NU.nl eerder open. De bedrijven hopen zo hun omzetverlies te beperken. Volgens winkelorganisatie INretail kunnen ze hierdoor bovendien hun bezoek beter spreiden.

5. LocalFocus in handen van ANP

LocalFocus komt in handen van persbureau ANP. Dat laat ANP weten in een persbericht. Hoeveel geld er met de deal gemoeid is, is niet bekend gemaakt. De drie eigenaren van LocalFocus en hun medewerkers zullen voortaan voor ANP aan de slag gaan. LocalFocus is een datavisualisatiebureau. Het levert software levert waarmee onder meer mediapartijen grafieken en tabellen bij verhalen kunnen maken. LocalFocus-directeur Jelle Kamsma wil gaan ‘verkennen’ of de dienst ook door buitenlandse persbureaus kan worden gebruikt. Volgens de ondernemingsraad van het ANP zijn er door de overname geen arbeidsplaatsen in het geding.

6. Goboony haalt 6 miljoen euro op

Deelplatform voor campers Goboony van ondernemers Mark de Vos en Foppe Mijnlieff haalt 6 miljoen euro op. De ronde wordt geleid door de Amsterdamse durfinvesteerder No Such Ventures. Een groep van veertig individuele investeerders doet mee, onder wie Marco Aarnink (Print.com) en Geert-Jan Smits (Flinders). Welk belang Goboony hiermee weggeeft, maken de betrokken partijen niet bekend. Goboony haalde tot dusver bijna 10 miljoen euro op. Met het nieuwe kapitaal wil het bedrijf zich verder richten op het buitenland. Goboony beweert al marktleider in Nederland, België, Italië en het Verenigd Koninkrijk te zijn en is deze maand begonnen in Duitsland en Frankrijk. Ook wil Goboony binnenkort nieuwe verzekeringsproducten aanbieden. Op het platform zijn inmiddels bijna 6.000 campers aangesloten. Goboony (50 medewerkers) profiteert van de recente camperhype en het tekort aan campers. Wel concurreert het bedrijf met PaulCamper en Camptoo.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

7. En dan dit: Flink poogt ook omzet uit webshop te halen

In de strijd om marktaandeel slaat de Duitse flitsbezorger Flink een nieuwe slag. Het bedrijf opent als eerste flitsbezorger een webshop, zodat klanten niet alleen via de app maar ook via de site binnengeharkt kunnen worden. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Flink blijft vasthouden aan het principe dat alle boodschappen binnen tien minuten worden bezorgd, maar kan door zijn webshop ook verder concurreren met bezorgende supermarkten als Picnic en Albert Heijn. Flink bezorgt momenteel in 21 Nederlandse steden, maar dat moeten er voor het einde van het jaar meer worden. Flink concurreert in Nederland met branchegenoten Gorillas, Getir en Zapp.

Wat we ook lazen:

  • Tsja.. Deze ceo ontsloeg 900 mensen via Zoom (CNN)
  • Dicteert Elon Musk de regels in de ruimte? (Financial Times)
  • Europees plan voor minimumloon verder afgezwakt (de Volkskrant)
  • Uber laat vervoerders audio opnemen voor de veiligheid (The Verge)
  • Nog een Amerikaans streamingplatform naar Amsterdam (het FD)

Luister ook naar de laatste MT/Sprout podcast: