Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Witwaskosten ABN AMRO geëxplodeerd – Rusland snel wanbetaler verwacht kredietbeoordelaar

En verder in deze nieuwsupdate: voormalig Hema-ceo Jegen wordt topman textieldiscounter, hogere kilometervergoeding pas in 2024 en hoge energieprijzen groot risico voor vervoerssector.

abn amro kantoor zuidas amsterdam

1. Rusland snel wanbetaler verwacht kredietbeoordelaar

De harde westerse sancties zorgen ervoor dat Rusland op korte termijn niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Dat verwacht kredietbeoordelaar Fitch, die de kredietstatus van Rusland nog verder verlaagde. De status was ‘junk’. Fitch heeft Rusland nu een C-rating gegeven. Dat is een stap boven de status die aangeeft dat een land echt in gebreke blijft, meldt NU.nl.

De Amerikaanse ban op de import van olie en gas uit het land zou dat moment rap dichterbij kunnen brengen, denkt Fitch. Zo kan Moskou hierop reageren door bepaalde schulden niet af te lossen.

2. Witwaskosten ABN AMRO geëxplodeerd

De kosten voor ABN Amro voor klantonderzoek zijn het afgelopen jaar flink gestegen. In totaal werd er in 2021 ruim 465 miljoen uitgegeven. Er ging in totaal 65 miljoen euro meer naar witwasonderzoek, meldt het FD. Daar bleef het echter niet bij. Hierbovenop volgde ook een schikking van 480 miljoen euro voor jarenlange tekortkomingen in de witwascontrole. De toegenomen druk om beter op witwassen en terrorismefinanciering te letten, raakte vrijwel alle bedrijfsonderdelen.

3. Voormalig Hema-ceo Jegen wordt topman textieldiscounter

Tjeerd Jegen, de voormalig topman van Hema, gaat aan de slag bij textieldiscounter Takko Fashion. Per 1 mei treedt hij aan als ceo. Jegen vertrok vorig jaar bij Hema, waar Saskia Egas Reparaz hem opvolgde. Hij leidde de warenhuisketen ruim zes jaar. In die periode wisselde het bedrijf twee keer van eigenaar. ‘Ik kijk ernaar uit om samen te werken met de teams in de 17 landen waar Takko actief is’, laat hij weten op LinkedIn. Takko telt ruim 1900 winkels en er werken bijna 18 duizend mensen bij de van oorsprong Duitse modeketen. In Nederland heeft Takko 96 filialen.

4. CPB: leven dit jaar nog eens 5,2 procent duurder

De hoge energieprijzen stuwen de toch al flinke inflatie dit jaar verder op, verwacht het Centraal Planbureau (CPB). Het leven wordt 5,2 procent duurder dit jaar, meldt NOS. Vooral lagere inkomens zijn de dupe. Het kabinet wil nog dit jaar de laagste inkomens tegemoetkomen om hun koopkracht te verbeteren. Dat heeft minister Van Gennip van Sociale Zaken gezegd in reactie op de cijfers van het CPB.

5. Batavus-eigenaar wil door met topmannen

Accell Group wil ceo Ton Anbeek en cfo Ruben Baldew langer aan zich binden. Het bedrijf achter fietsenmerken als Batavus en Sparta is van plan het tweetal voor een nieuwe termijn van vier jaar te benoemen, meldt RetailTrends. Anbeek leidt sinds 2017 Accell en was daarvoor ceo bij Beter Bed. Baldew verruilde in 2018 Unilever voor het bedrijf. De herbenoeming van het duo staat op de agenda op de jaarvergadering op 20 april. Accell zag de omzet in 2021 met 6 procent groeien naar bijna 1,4 miljard euro. De nettowinst steeg met 8 procent tot 70 miljoen euro.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Vervoerssector loopt grote financiële risico’s door energieprijzen

De stijgende brandstofprijzen raken niet alleen particulieren. Ook openbaarvervoerbedrijven en de transportsector worden keihard geraakt, meldt NOS. Transdev, het moederbedrijf van busvervoerders Connexxion en Hermes, is bezorgd. ‘Brandstof is een grote kostenpost voor ons als mobiliteitsbedrijf en het is onduidelijk hoever het door stijgt’, aldus een woordvoerder. De kostenstijging kan Transdev niet direct doorberekenen. OV-tarieven worden een keer per jaar aangepast.

Transportbedrijven hebben vaak meer mogelijkheden om de gestegen brandstofkosten door te berekenen aan klanten, maar de pijn wordt sowieso gevoeld. In contracten staat meestal een zogeheten brandstofclausule, maar in die clausules is meestal een brandstofvergoeding afgesproken voor een periode van een week, een maand of zelfs een kwartaal voor de dan geldende prijs.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Zoom-topic: Hogere kilometervergoeding pas in 2024

De adviesprijs voor een liter E10-benzine tikt bijna de 2,50 euro aan. De prijs van brandstof klimt met de maand en die stijging zal voorlopig wel aanhouden. Hoog tijd, volgens zowel vakbonden als werkgevers, om de onbelaste kilometervergoeding te verhogen. Het kabinet houdt liever tot 2024 vast aan 0,19 euro per kilometer. In het coalitieakkoord is afgesproken dat er over twee jaar 200 miljoen euro voor wordt uitgetrokken. Een jaar later komt daar nog eens 200 miljoen euro bij. Dat komt neer op zo’n 1,5 cent extra per jaar. Vakbond CNV pleit ervoor de onbelaste reiskostenvergoeding zo snel mogelijk van 19 naar 23 cent te verhogen.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates