Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Wederom inval bij PostNL in België – Shell zoekt toch geen toenadering activistische beleggers

En verder in deze nieuwsupdate: Bol.com wil magazijncapaciteit verdubbelen, ijskoude stemming onder Nederlandse consumenten en opknippen bedrijven is een modegril.

Je leest nu: Wederom inval bij PostNL in België – Shell zoekt toch geen toenadering activistische beleggers

1. Wederom inval PostNL in België

De arbeidsinspectie in België heeft voor de derde keer in korte tijd een inval gedaan bij PostNL, meldt De Tijd. Bij flitsbezoeken aan drie depots werden diverse overtredingen geconstateerd, zoals zwartwerk. Een van de vestigingen moet op slot. PostNL bezorgt niet alle pakketten zelf en huurt vaak onderaannemers in. Het is nog niet duidelijk welke overtredingen bij onderaannemers plaatsvonden.

2. Aantal brievenbusfirma’s blijft groot

Het aantal brievenbusfirma’s in ons land is nog altijd groot, concludeert een onderzoekscommissie. Buitenlandse bedrijven ‘vestigen’ zich in Nederland, zodat de over de winsten die ze elders behalen zo min mogelijk belasting betalen. De in totaal 12.400 bedrijven hebben 4,5 biljoen euro op de balans staan (5,5 keer de omvang van de Nederlandse economie), maar hebben slechts tussen de 3.000 en 4.000 werknemers in Nederland. Ondertussen levert het de Nederlandse economie weinig op en is het ook nog eens schadelijk voor de reputatie van Nederland.

3. Shell zoekt toch geen toenadering activistische beleggers

Shell verplichtte zich tot een onderzoek naar de standpunten van zijn aandeelhouders, na een resolutie van actiegroep Follow This. Het onderzoek gaat toch niet zover als het olieconcern had beloofd, meldt NRC. Het bedrijf verklaarde na afloop van die vergadering ‘volledig inzicht’ te willen krijgen in de aandeelhouders die én voor de strategie van Shell stemden én voor de resolutie van het activistische Follow This, die Shell aanzet zich te houden aan het Akkoord van Parijs. De multinational komt daar schriftelijk op terug: ‘we willen focussen op de strategie waar bijna 90 procent voor heeft gestemd’.’

Lees ook: Shell Brits? ‘Dat is drie keer slecht voor Nederland’

4. Bol.com wil magazijncapaciteit verdubbelen

Webwarenhuis Bol.com gaat zijn magazijncapaciteit verdubbelen. De huidige 250 duizend vierkante meter moet in 2025 uitgebreid zijn tot 500 duizend vierkante meter, meldt Emerce. De groei is broodnodig. Ceo Margaret Versteden verwacht een stijging van 48 duizend naar 75 duizend verkopers. Als het aan moederbedrijf Ahold Delhaize ligt, kunnen particuliere beleggers ergens volgend jaar in aandelen van de oerhollandse webshop Bol.com gaan handelen.

Lees ook: Australische doorzetter Margaret Versteden gaat Bol.com naar de beurs brengen

5. Modeverkopers ondervinden maandenlang hinder van Vietnamese productieproblemen

Het tekort een personele en strenge coronaregels zullen lang voelbaar zijn voor mode- en schoenen merken, schrijft het FD. De verwachting is dat in maart of april volgend jaar de Vietnamese fabrieken pas op hun oude productieniveau zitten. Bedrijven als Nike, Intersport en Adidas nemen al een voorschot voor de gevolgen en waarschuwen voor minder omzet of hogere prijzen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Dat bedrijven in stukken worden gehakt is een modegril

General Electric hakt zich in drieën, Ahold wil Bol.com naar de beurs brengen en beleggers willen dat Shell zich in twee splitst. Waarom is er ineens zo veel nieuws over het opsplitsen van bedrijven, vraagt RTL Nieuws zich af. Volgens Ralph Wessels, hoofd beleggingsstrategie bij ABN Amro, is het een golfbeweging. Soms zijn er meer afsplitsingen, later nemen bedrijven juist weer meer over. De afsplitsingen kunnen later weer leiden tot samenklonteringen, denkt Wessels. Zijn schot voor de boeg: Bol.com en Coolblue zouden op termijn wel eens samen kunnen gaan om tegenwicht te kunnen bieden aan Amazon.

7. Zoom-topic: IJskoude stemming onder Nederlandse consumenten

Nederlandse consumenten zijn niet bepaald goed gemutst. De graadmeter waarmee het CBS de stemming onder consumenten meet, kwam voor november uit op -19, tegenover -10 in oktober. Dat is hetzelfde niveau als februari dit jaar, toen Nederland nog in lockdown zat. Door de oplopende prijzen vonden ze de tijd voor het doen van grote aankopen bijvoorbeeld ongunstiger.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates