Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Uber en WeWork zijn financiële strop voor SoftBank – VDL Nedcar schrapt 700 flexibele banen

En verder: Unilever wil in 2025 plastic-neutraal zijn, HSBC schrapt 10.000 banen in Europa en Jack de Kreij nieuwe commissaris Wolters Kluwer.

Je leest nu: Uber en WeWork zijn financiële strop voor SoftBank – VDL Nedcar schrapt 700 flexibele banen

1. Uber en WeWork zijn financiële strop voor Japanse SoftBank

Het Japanse investeringsfonds SoftBank had flink ingezet op Uber, Slack en WeWork. Maar omdat de aandelenprijzen van de Uber en Slack kelderden na de beursgang, en de beursgang van WeWork in z’n geheel werd ingetrokken, loopt het voorlopig anders. De winstverwachting van het investeringsfonds werd met 4,9 miljard euro bijgesteld, naar een operationeel verlies van 3,1 miljard euro. Bestuursvoorzitter Masayoshi Son denkt overigens wel dat zowel Uber als WeWork over tien jaar toch winstgevend zullen blijken. Ondertussen richt hij zich liever op kleinere markten in zuid-oost Azië.

2. VDL Nedcar schrapt 700 flexibele banen

Autobedrijf VDL Nedcar schrapt vanaf 4 november 700 banen in de flexibele schil in Born. Na de reorganisatie blijven daar nog zo’n 500 flexwerkers, en 4300 vaste krachten, over. In augustus werd al aangekondigd dat er mensen zouden moeten vertrekken vanwege een dalend productievolume.

3. Unilever wil in 2025 plastic-neutraal zijn

Unilever heeft ambitieuze plannen: over een paar jaar wil het meer plastic inzamelen dan het verspreidt. Om dat doel te behalen, is het bedrijf allereerst van plan het gebruik van plastic met 50 procent terug te brengen. Zo zullen Solero-ijsjes voortaan niet meer individueel verpakt worden en verdwijnt de plastic omwikkel van een Dove-zeepje. Met dat soort maatregelen zou het bedrijf 100.000 ton aan plastic kunnen besparen. Een andere maatregel is om veel meer recyclebaar plastic te gebruiken. In totaal zou het bedrijf in 2025 nog 350.000 ton nieuw plastic per jaar de wereld in brengen (nu is dat 700.000 ton), maar Unilever wil tegen die tijd minstens zo veel plastic inzamelen en verwerken.

4. HSBC schrapt 10.000 banen in Europa

De Britse zakenbank HSBC wil focussen op de Aziatische markt, waar het afgelopen half jaar 80 procent van de brutowinst vandaan kwam, en schrapt daarom 10.000 banen in Europa. Dat zou blijken uit een intern document waarover de Financial Times bericht. Volgens de krant komt het plan van interim-CEO Noel Quinn, die binnenkort een vaste aanstelling zou krijgen.

5. Jack de Kreij nieuwe commissaris Wolters Kluwer

Uitgeverij Wolters Kluwer heeft Jack de Kreij benoemd als nieuwe commissaris. De Kreij was van 2003 tot 2018 CFO en lid van de raad van bestuur bij Vopak (vanaf 2010 was hij vice-voorzitter van de raad van bestuur). Daarvoor werkte hij bij PricewaterhouseCooper en het ministerie van Financiën. De Kreij is al commissaris bij Boskalis, Corbion en Tomtom. Zijn benoeming zal worden besproken tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders op 23 april 2020.

6. Must read: Flexibele arbeidskrachten en bedrijfscultuur

Wie werkt er anno 2019 nog vijftig jaar voor hetzelfde bedrijf? De gouden jubilaris is een unicum geworden, maar wat betekent de flexibilisering van de arbeidsmarkt eigenlijk voor bedrijfscultuur? Rein van den Berg, die deze week na vijftig jaar bij betonbedrijf De Meteoor met pensioen gaat, denkt dat flexibele arbeidskrachten een negatieve invloed hebben. ‘We hebben een eigen cultuur. Er is geprobeerd die om te bouwen, maar het is nooit gelukt. Tot de laatste jaren. Door het uitzendwerk’, zegt hij tegen de Volkskrant.

7. Koffieautomaat: Piloten klagen Boeing aan

Piloten van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest klagen Boeing aan. Southwest heeft 34 toestellen van het model 737MAX, die nu al maanden aan de grond staan vanwege veiligheidsproblemen. Dat heeft de piloten in totaal zo’n 100 miljoen dollar (91 miljoen euro) aan salaris gekost, want er zijn tot op heden al 30.000 Southwest-vluchten geannuleerd omdat er geen vliegtuig beschikbaar was. De piloten klagen Boeing aan omdat het bedrijf ‘gedegen design en ontwikkelpraktijken heeft losgelaten, kritische veiligheidsinformatie heeft achtergehouden van autoriteiten en z’n klanten -piloten en het publiek- heeft misleid.’

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief