Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Betongigant AGAR beste maakbedrijf van 2021 – Nederlandse productie op hoogste niveau ooit

En verder in deze nieuwsupdate: duurzame brandstof maakt vliegtickets KLM duurder, natuurrampen kosten verzekeraars 120 miljard en Franse rechtszaak dreigt door schoonmaakoperatie ING.

1. Twentse betongigant AGAR beste maakbedrijf van 2021

AGAR Holding mag zich de trotse winnaar noemen van de Maakindustrie 100, de lijst van de honderd best presterende maakbedrijven van 2021. Het bedrijf uit Hengelo verdrong Verder International, dat de lijst drie jaar lang aanvoerde, naar plaats twee. AGAR Holding bestaat uit dertien bv’s die samen een compleet pakket producten en diensten leveren op het gebied van betonmortel, droge mortel, betonwaren en zand/grind. Het hoofdkantoor van de holding is gevestigd in Hengelo, Overijssel. AGAR was de laatste jaren al aan een opmars bezig in de Maakindustrie 100-lijst. Vorig jaar eindigde het familiebedrijf op nummer 6, het jaar daarvoor op 11.

Bekijk de lijstOntdek de verschillenLees de trendsDownload de PDF

2. Nederlandse productie op hoogste niveau ooit

De productie in de Nederlandse industrie is in november met 10,6 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. De productie is daarmee op het hoogste niveau ooit, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Een maand eerder kwam de groei uit op 9,9 procent. In het voorjaar van 2020 kromp de productie snel en in mei 2020 werd een dieptepunt bereikt. Daarna werd een stijgende lijn ingezet.

3. Duurzame brandstof maakt vliegtickets KLM duurder

De prijzen van vliegtickets bij KLM gaan omhoog. Dat komt omdat de vliegtuigen van de maatschappij sinds vandaag met 0,5 procent duurzame brandstof in de brandstofmix de lucht ingaan, meldt Nu.nl. Het luchtvaartconcern neemt daarmee een voorschot op een Europese maatregel die over drie jaar moet ingaan.Afhankelijk van de geboekte klasse wordt een ticket voor een KLM- of Transavia-vlucht 1 tot 12 euro duurder. Met die extra inkomsten zal de vliegtuigmaatschappij standaard 0,5 procent SAF, een duurzame brandstof op basis van onder meer bakolie, per vlucht inkopen.

4. Natuurrampen kosten verzekeraars 120 miljard

Natuurrampen bezorgden verzekeraars het afgelopen jaar het op een na duurste jaar ooit. De rekening loopt op tot 120 miljard dollar, aldus verzekeraar Munich Re. Eerder werd nog uitgegaan van een bedrag van 105 miljard dollar. In recordjaar 2017 kwam de schadepost uit op 146 miljard dollar, door het grote aantal orkanen.

5. Franse rechtszaak dreigt door schoonmaakoperatie ING

ING haalt de bezem door zijn Franse internetbank, maar dat gaat volgens Franse consumentenorganisatie te rigoureus. Sinds de aankondiging eind december 2021 om afscheid te nemen van zijn Franse consumententak zijn honderdduizenden rekeningen gesloten. Te haastig, meldt belangenclub France Conso Banque, die dreigt met een rechtszaak. De bank zou vooral klanten dumpen die geld kosten, meldt het FD. Hetgeen de bank niet ontkent: ‘We sluiten de rekeningen van klanten die één rekening bij de bank hebben.’ France Conso Banque roept rekeninghouders op zich te melden en wil een rechtszaak starten vanwege ‘cynische handelswijze’ van ING.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Vrouwen aan de top: gemeenten geven goede voorbeeld

Gemeenten geven het goede voorbeeld aan beursgenoteerde bedrijven: 44 procent van functies binnen de ambtelijke top wordt daar ingevuld door een vrouw, blijkt uit onderzoek van BNR. De rvc’s van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven moeten sinds dit jaar voor minimaal een derde uit vrouwen en voor minimaal een derde uit mannen bestaan. Slaagt een bedrijf er niet in een vrouw voor een vacature in de raad van commissarissen te benoemen, terwijl dat wel nodig zou zijn om het quotum te halen, dan wordt er niemand benoemd. Van de door BNR onderzochte 25 grootste gemeenten doorstaan 18 gemeenten die test.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Zoom-topic: P&G moet misleidend spotje van tv halen

Procter & Gamble moet een misleidend reclamespotje voor het wasmiddel Ariel All-in-1 van de buis halen. Het middel is wel beter dan concurrent Robijn van Unilever, maar niet twee keer beter, meldt RTL Nieuws, Dat was, echt waar, een recente uitspraak van de Rotterdamse voorzieningenrechter. Unilever klopte stampvoetend aan bij de rechter, en kreeg daar grotendeels gelijk. Het door Unilever geëiste bredere verbod op vergelijkingen in toekomstige commercials en de rectificatie wijst de rechtbank echter van de hand.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates