Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Topman Deutsche Bank vreest duizenden ‘zombiebedrijven’ – Lego profiteert van aan huis gekluisterde gezinnen

En verder: Unilever investeert miljard in vergroenen schoonmaakmiddelen, run op gratis loopbaanadviezen, Duitse super stunt met hoge prijzen en waakhond waarschuwt voor oververhitting aandelenbeurzen.

1. Topman Deutsche Bank vreest rem economisch herstel door ‘zombiebedrijven’

Europa creëert duizenden ‘zombiebedrijven’ als het doorgaat met het afschermen van de economie van de coronapandemie. Daarvoor waarschuwt bestuursvoorzitter Christian Sewing van Deutsche Bank. De steunmaatregelen van de overheden dreigen een rem te zetten op het herstel en zetten het oude continent op een concurrentieachterstand ten opzichte van de Verenigde Staten en andere landen in de wereld. ‘Europa dreigt opnieuw slachtoffer te worden van zijn grootste zwakte. We zijn relatief goed in de bestrijding van de symptomen van de crisis, maar we zijn langzamer in de aanpassing aan het nieuwe normaal.’ Sewing stelt dat de uitgebreide reddingsprogramma’s van overheden en centrale banken goed waren, maar dat bedrijven zich nu moeten aanpassen aan de nieuwe situatie.

2. Lego profiteert van aan huis gekluisterde gezinnen

Lego zag zijn verkopen in de eerste zes maanden van dit jaar groeien met veertien procent, in vergelijking met een jaar terug. De Deense speelgoedmaker zou geprofiteerd hebben van de lockdownmaatregelen die mensen aan huis gekluisterd hielden. De omzet steeg met zeven procent. De winst nam toe met elf procent. De omzet- en winstcijfers bleven achter bij de verkopen doordat winkeliers veel uit de bestaande voorraad putten in plaats van nieuwe Lego-producten in te kopen, mede doordat fabrieken in Mexico en China gesloten waren. Alle ruim zeshonderd Lego-winkels zijn in deze periode op enig moment gesloten geweest, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door toegenomen internetverkoop. Het aantal online klanten verdubbelde ten opzichte van dezelfde periode in 2019 tot 100 miljoen.

3. Unilever investeert miljard in verduurzamen schoonmaakmiddelen

Unilever trekt een miljard euro uit om zijn schoonmaakartikelen te verduurzamen. De investering moet ervoor zorgen dat het bedrijf over tien jaar geen fossiele brandstoffen meer gebruikt bij de productie van onder meer Omo, Glorix en Robijn. In veel schoonmaakmiddelen zitten chemicaliën die zijn gemaakt van fossiele brandstoffen. Unilever wil dat zijn schoonmaakmiddelen in 2030 alleen nog maar CO2 bevatten uit hernieuwbare of gerecyclede koolstof. De multinational wil het geld gebruiken voor het financieren van onderzoek naar nieuwe manieren om zijn CO2-voetafdruk te verminderen. Eerder al maakte het concern bekend dat het in 2039 CO2-neutraal wil zijn.

4. Run op gratis loopbaanadviezen

Werkenden en werkzoekenden konden zich sinds 1 augustus aanmelden voor een kosteloos ontwikkeladvies. Alle 22.000 loopbaanadviezen die het kabinet aanbood zijn na een maand al op. Het aanbod is onderdeel van het overheidsprogramma NL Leert Door, dat de scheve verhoudingen op de arbeidsmarkt door de coronacrisis poogt recht te trekken. De inschrijvers krijgen een kortlopend traject aangeboden waarbij ze inzicht krijgen in hun loopbaankansen. Voor de gratis adviezen heeft het kabinet veertien miljoen uitgetrokken.

5. Waakhond waarschuwt voor oververhitte aandelenbeurzen

Aandelenbeurzen raken na de recent forse koersstijgingen oververhit. Daarvoor waarschuwt de Europese financiële toezichthouder ESMA. De beurzen lopen erg ver vooruit op de economie, die minder snel herstelt dan beleggers misschien verwachten. Dat kan straks tot forse correcties leiden. Volgens de European Securities and Markets Authority (ESMA), geleid door de Nederlander Steven Maijoor, is er een kans op ’ontkoppeling’ van de relatie tussen de gewone economie en aandelenbeurzen. Die laatste lopen doorgaans een halfjaar tot een jaar vooruit op de verwachte bedrijfsresultaten.

6. Must read: Adverteren zonder vervelende cookies minstens zo lucratief

De advertentiecookie heeft zijn langste tijd gehad. Grote dataschandalen, strenge Europese privacywetgeving en een steeds kritischer publieke opinie hebben een krachtige tegenbeweging op gang gebracht. De Ster adverteert sinds begin dit jaar alleen nog maar cookie-loos. En tegen alle verwachtingen is de omzet gestegen. Ook NRC heeft goede ervaringen met cookie-loos adverteren. Facebook ziet de bui al hangen: er dreigt veel omzet verloren te gaan. De Amerikaanse advertentiewereld heeft het al over de cookiepocalypse.

7. Koffieautomaat: Duitse super stunt met extra hoge prijzen

De Duitse budgetsupermarkt Penny stunt voor de verandering eens met extra hoge prijzen. De supermarktformule rekent in Berlijn-Spandau ook milieukosten mee om aan te geven wat een product werkelijk kost. Okay, bij de kassa betaalt de klant gewoon de lage prijs. De supermarkt wil met de dubbele beprijzing de ‘ware kosten van onze consumptie’ zichtbaar maken, zo laat de Rewe-groep (moederbedrijf van Penny) weten. De ‘werkelijke prijs’ is het bedrag dat artikelen zouden kosten als de schade erin verdisconteerd zou worden die de productie toebrengt aan klimaat en milieu.

                                                      Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief