Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Shell weer berispt om greenwashing – Bol.com wil uitgroeien tot modeplatform

En verder in deze nieuwsupdate: 30 miljoen euro extra voor digitalisering maakindustrie, boodschappen en maaltijden aan huis blijft gestaag groeien en hoe een IJslands paard je mail kan beantwoorden tijdens vakantie.

Greenwashing Shell
Foto: Getty Images

1. Shell weer berispt om greenwashing

Shell mag geen promotie meer maken voor CO₂-compensatie, heeft de Reclame Code Commissie besloten. Het kan de slogan ‘Maak het verschil. Compenseer CO2-uitstoot’ niet waarmaken, vindt de commissie. Het olie- en gasconcern wordt hiermee voor de derde keer op de vingers getikt, meldt het FD. De commissie ziet een toename in het aantal klachten over greenwashing. Shell zegt teleurgesteld te zijn in het besluit, omdat compensatie een officiële methode is voor emissiereductie.

2. Boodschappen en maaltijd aan huis blijft gestaag groeien

Boodschappen, maaltijden en maaltijdboxen worden sinds de coronacrisis steeds vaker thuisbezorgd. De gezamenlijke omzet van bezorgbedrijven kwam in 2021 uit op 3,9 miljard euro. Dat is inclusief de bezorging van de reguliere supermarkten. Dat blijkt uit onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN), meldt Nu.nl.

De omzet uit bezorging groeide met 278,6 procent ten opzichte van 2019. FSIN rekent op een jaarlijkse groei van 5 tot 10 procent. De totale omzet uit bezorging zit nu op zo’n 11 procent marktaandeel van de totale foodmarkt.

3. Bol.com wil uitgroeien tot modeplatform en benoemt chef mode

Webwarenhuis bol.com wil zich nadrukkelijker presenteren als go-to platform voor mode. Het e-commercebedrijf heeft modestyliste Lonneke Nooteboom aangesteld als ‘chef mode’, meldt RetailTrends. Zij moet klanten voorzien van advies en inspiratie. Met de samenwerking zegt bol.com de volgende stappen te zetten om uit te groeien tot een volwaardig modeplatform.

4. 1 op de 5 werknemers overweegt andere baan door gebrekkige IT

Technologie op kantoor, het drijft sommige werknemers tot waanzin. Voor sommigen (18 procent) lopen de frustraties over de aangeboden technologie door de werkgever zelfs zo hoog op dat ze overwegen hun baan op te geven. Dat blijkt uit onderzoek van automatiseringsplatform Ivanti onder kantoormedewerkers, IT-professionals en managers, meldt De Telegraaf.

Bijna de helft gelooft dat ze productiever zouden zijn als ze betere technologie tot hun beschikking hadden, 60 procent stelt dat goede apparatuur een belangrijke positieve invloed op hun werktevredenheid kan hebben.

5. 30 miljoen euro extra voor digitalisering maakindustrie

Het rijk, Brussel, provincies, regionale ontwikkelingsmaatschappijen en ondernemers(organisaties) gaan samen 30 miljoen euro investeren in vijf Nederlandse European Digital Innovation Hubs. Hierin werken zij regionaal samen aan het toepassen van innovatieve technologieën als kunstmatige intelligentie, robotica, 3D-printen, autonome systemen, IoT-apparaten en cybersecurity. De financiering valt samen met de nieuwe Nederlandse agenda voor het digitaliseren van de maakindustrie: Schaalsprongagenda Smart Industry 2022-2026.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Cryptowinter? Nederlandse cryptobedrijven blijven nieuwe mensen aannemen

Terwijl het Amerikaanse cryptobedrijf Coinbase bijna 20 procent van de medewerkers de laan uitstuurt, zijn de grootste drie cryptobedrijven van Nederland nog altijd gericht op groei. Zij willen de komende maanden fors meer personeel aannemen, schrijft de NOS.

Bitvavo, de snelste groeier, neemt iedere maand tien nieuwe medewerkers aan. Litebit wil dit jaar zo’n twintig mensen aannemen, bovenop de honderdtwintig mensen die er al werken. Toon Schraven van BTC Direct en BLOX ziet dat het sentiment rond cryptomunten is veranderd, maar van een ‘cryptowinter’ wil hij (nog) niets weten. ‘We blijven nieuwe mensen nodig hebben, bijvoorbeeld vanwege nieuwe regelgeving. Ook nieuwe ontwikkelaars blijven nodig.’

7. Bij de koffieautomaat: Laat een IJslands paard je mail beantwoorden tijdens vakantie

Vind je het lastig om tijdens je vakantie de stekker er volledig uit te trekken? Dan is de service OutHorse Your Email wellicht wat voor jou. De IJslandse VVV biedt je de kans om een van de drie IJslandse paarden te selecteren om een geautomatiseerd out-of-office antwoord te creëren.

De paarden voeren dit technisch hoogstandje uit door te draven over een op maat gemaakt enorm toetsenbord. Vermoeide werknemers kunnen zo geautomatiseerde antwoordopties verzenden, zoals þþnjifai=’.,,lmbmbnbbhgycdrgzw/’pfæ ndaiFVxhðut7r7r7djsmfdsm

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De gratis service is oorspronkelijk bedoeld voor bezoekers aan het eiland, maar is beschikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een goede pauze.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates