Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Schiphol dreigt spilfunctie te verliezen – TomTom: ooit een techsucces, nu een zorgenkind 

En verder in deze nieuwsupdate: woningmarkt minder oververhit, boost in verkopen coronazelftest en hoe zesjesstudent Tim Zaman bij Tesla terecht kwam.

Schiphol dreigt spilfunctie te verliezen
Getty Images
Je leest nu: Schiphol dreigt spilfunctie te verliezen – TomTom: ooit een techsucces, nu een zorgenkind 

1. Schiphol dreigt spilfunctie te verliezen

Het leek lang ondenkbaar, maar het lijkt gedaan met de groei voor Schiphol. Het aantal vluchten moet structureel met 10 procent omlaag, zo wil het kabinet. De  luchthaven lijkt daarmee zijn spilfunctie als overstaphub te verliezen. Tegelijkertijd wordt Nederland minder aantrekkelijk voor multinationals.

De groei van Schiphol stond altijd hoog in het vaandel. De luchthaven zou veel waarde toevoegen aan de economie, als banenmotor bijvoorbeeld. Ook is Schiphol van belang voor het vestigingsklimaat. Een beperking van de groei heeft volgens expert zeker effect op die spilfunctie.

2. TomTom: ooit een techsucces, nu een zorgenkind

Navigatie-ontwikkelaar TomTom was ooit een succes, maar is dat al lang niet meer, meldt het FD. In 2007 verkocht het bedrijf voor 1,6 miljard euro aan navigatiekastjes en kostte een aandeel ruim 40 euro. Het bedrijf gold als hét Nederlandse techsucces. Daar is nu nog maar weinig van over.De consumentendivisie van TomTom was vorig jaar goed voor een omzet van 112 miljoen euro, het aandeel sukkelt al jaren tussen de 6 en 10 euro.

De totale omzet daalt ook al jaren, naar nog maar iets meer dan 500 miljoen euro in 2021. Winst boekt het bedrijf sinds 2017 al niet meer. Begin juni maakte ceo en oprichter Harold Goddijn ook nog eens bekend 500 banen te schrappen, ruim 10 procent van het totaal. Door toepassing van nieuwe technologie voor het maken en updaten van kaarten zijn zij niet meer nodig. Is er nog hoop?

Lees ook: Hoe vaak je naar kantoor komt, bepaal je bij TomTom zelf

3. Woningmarkt minder oververhit

De woningmarkt raakt langzamerhand wat minder oververhit. Zo krijgen verkopers gemiddeld minder kijkers over de vloer, die ook nog eens minder (over)bieden. De markt wordt wat gezonder, maar er is nog geen echte druk op de prijs, stelt Makelaarsland, een van de grootste makelaarskantoren van Nederland.

In mei waren er 32 procent minder aanvragen van potentiële kopers voor informatie of voor een bezichtiging in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit gegevens van huizensite Funda. Verkopers krijgen nu gemiddeld nog 7,8 kijkers over de vloer. Dat is flink minder dan de 13,1 van dezelfde periode vorig jaar, voegt directeur Gijs van Wijgerden van Makelaarsland daaraan toe.

4. Boost in verkopen coronazelftest

Drogisterijen en supermarkten zien een enorme toename in de verkoop van coronazelftests. Na ruim een jaar in de winkelschappen bereikte de verkoop eind mei juist een dieptepunt, zegt directeur Jos Jongstra van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) tegen NU.nl. ‘De verkoop loopt substantieel op’, aldus Jongstra. ‘Als er weer een echte piek aan komt, kunnen we dat hebben. Er is genoeg voorraad en de prijzen zijn ook redelijk.’ Toen de voorraden nog niet zo groot waren en de vraag hoog, liepen de prijzen behoorlijk op.

5. Main Capital betaalt 50 miljoen voor Bizzdesign

Het Haagse investeringshuis Main Capital Partners heeft een meerderheidsbelang genomen in softwarebouwer Bizzdesign uit Enschede. De dinsdag bekendgemaakte overname is de grootste van Main sinds 2018. De investeerder, die zich uitsluitend richt op softwarebedrijven, legt naar eigen zeggen ongeveer 50 miljoen euro in en heeft daarnaast 150 miljoen beschikbaar voor vervolgovernames. Bizzdesign maakt applicaties waarmee bedrijven en overheden hun eigen systemen en processen in kaart brengen en ontwerpen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Hoe TU’er Tim Zaman bij Tesla terecht kwam

Moet je über-slim zijn om voor een bedrijf als Tesla te werken? De 34-jarige Nederlander Tim Zaman vindt van niet. Sinds drie jaar werkt hij bij Tesla Autopilot, in Palo Alto, waar hij manager is van de afdeling Kunstmatige Intelligentie. Hij werd aangenomen vanwege zijn geniale geest. Zelf ziet hij dat anders. ‘Op de TU Delft was ik vooral van de zesjescultuur’, zegt hij tegen het FD.

7. Bij de koffieautomaat: oppas van de zaak

Waar bedrijven zich voorheen positioneerden als goede werkgever met extraatjes als een sportabonnement en dertiende maand, gooien de grote werkgevers uit ons land het tegenwoordig noodgedwongen over een andere boeg: een oppas van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde. Oppasplatform Charly Cares ontving het laatste jaar naar eigen zeggen meer dan 60.000 aanvragen.

Deloitte is één van de organisaties die een oppas van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde heeft afgesloten. Marjolein Heijstraten, Director Performance & Rewards Deloitte: ‘Medewerkers van Deloitte kunnen gebruikmaken van Charly Cares en hebben zelfs de mogelijkheid hun eigen vertrouwde oppas via Charly Cares Business in te zetten.’

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates