Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Retailers zetten zich schrap voor komst Amazon – Bedrijven dringen bij EU aan op nieuw Chinabeleid

En verder: Toezichthouder bestudeert samenwerking NS en Pon, Nestlé investeert miljarden in duurzame verpakkingen en Ohpen haalt nieuwe marketingdirecteur op bij Tesla.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=49&v=7XcgMewIR3s 
The Amazon logo sits on a cart parked in the inbound goods zone at the Amazon.com Inc. fulfillment center in Poznan, Poland, on Friday, June 12, 2015. Amazon is the largest distributor of e-books in Europe, where the product's popularity has experienced a surge in recent years. Photographer: Bartek Sadowski/Bloomberg via Getty Images Foto: Getty

1. Nederlandse retailers zetten zich schrap voor komst Amazon

In 2012 vroegen wij ons af: wat als Amazon naar Nederland komt? Dat is inmiddels geen hypothetische exercitie meer. Amazon.nl wordt nog dit jaar een webwinkel waar je miljoenen fysieke producten kunt aanschaffen. Wanneer de Amerikanen hun dienstverlening in Nederlander uitbreiden is niet precies bekend, maar bedrijven kunnen zich sinds deze week registreren om producten aan te bieden. Marktplaatsexpert Nikki Eijpen vermoedt dat Amazon nog dit kwartaal van start gaat en klein zal beginnen. Een forse uitdaging voor concurrenten als Coolblue en bol.com. Amazon zet ‘een nieuwe standaard voor andere webwinkels’, aldus Eijpen tegenover RTL Z. Retailers komen voor een dilemma te staan. Door hun waar aan te bieden op Amazon kunnen ze internationaal groeien, maar hiermee komen data over producten en klanten in handen van de Amerikaans techreus.

2. Europese bedrijven roepen politiek op tot nieuw Chinabeleid

Bedrijvenkoepelorganisatie BusinessEurope, waar onder meer VNO-NCW lid van is, roept Europese beleidersmakers op om zich steviger op te stellen tegenover China om zo een ‘level-playing-field’ te waarborgen. Volgens BusinessEurope werpt de Chinese overheid een hoop drempels op voor Europese bedrijven die zaken willen doen in het Aziatische land. Om de economische relatie tussen de Europese Unie en China te herbalanceren doet Business Europe 130 aanbevelingen. Deze richten zich onder meer op het verlichten van de impact die Chinees marktverstorend beleid heeft op Europese bedrijven en het versterken van de eigen concurrentiekracht.

3. Vivat-baas Ron van Oijen vertrekt

Ron van Oijen legt eind deze maand zijn functie als bestuursvoorzitter van Vivat neer. Het besluit is volgens het persbericht ‘in goed overleg’ genomen. Zijn taken worden voorlopig waargenomen door gedelegeerd commissaris Maarten Dijkshoorn en andere bestuursleden. Het vertrek volgt nadat voormalig Vivat-eigenaar Anbang zijn activiteiten afgelopen zomer verkocht aan NN en Athora.  De overname door Athora, die dit kwartaal afgerond moet worden, is volgens Van Oijen een ‘natuurlijk moment’ om op te stappen.

4. ACM neemt samenwerking NS en Pon onder de loep

De Autoriteit en Consument (ACM) heeft van de Europese Commissie toestemming gekregen om onderzoek te doen naar de samenwerking tussen de NS en auto-importeur annex fietsenfabrikant Pon. De spoorwegen, via dochter Hely, en Pon willen samenwerken in deelvervoerinitiatieven. De waakhond vreest dat de krachtenbundeling leidt tot een afname van concurrentie. Ingrid Stafhorst, manager bij Pon-dochter Next Urban Mobility, voorziet geen problemen. ‘Wat ons betreft kan het oordeel niet snel genoeg komen, maar we wacht rustig af’.

5. Nestlè stopt 2 miljard in duurzame verpakkingen

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé investeert tot 2 miljard euro in de overgang van nieuwe naar hergebruikt plastic. De producent van onder meer Nespresso en Kitkat zegde in 2018 toe dat in 2025 alle verpakkingsmaterialen van haar producten te recyclen of hergebruiken moeten zijn. ‘Voor die tijd zullen we eveneens het gebruik van nieuw plastic met een derde terugdringen’, aldus het bedrijf. Momenteel is de beschikbaarheid van geschikt gerecycled plastic voor voedingsproducten te klein. Nestlé hoopt met de investering een grotere markt te creëeren.

6. Ohpen haalt marketingdirecteur weg bij Tesla

Fintechbedrijf Ohpen heeft in Corinne Aaron een nieuwe Head of Marketing gevonden. Aaron, afkomstig uit Trinidad en Tobago, was de afgelopen zes jaar de Europese marketingdirecteur van Tesla. Zij woont inmiddels acht jaar in Nederland en studeerde en werkte daarvoor 11 jaar in de Verenigde Staten. De Trinidadiaan wordt geacht bij te dragen aan internationale groei en de bekendheid van het merk te versterken zonder de bedrijfscultuur aan te tasten. Aaron werkte eerder voor Adidas, Hyatt Hotels en Wachovia.

7. Must read: De wereld verbeteren in de baas z’n tijd

We moeten steeds langer doorwerken en hebben daardoor minder tijd voor vrijwilligerswerk. Daarom pleitte de vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk er in 2008 voor om vrijwilligerswerk in de tijd van de baas te doen. Dit zou zelfs in cao’s moeten worden vastgelegd. Zover is het nog niet gekomen, maar vrijwilligerswerk in de baas z’n tijd is steeds normaler getuige een artikel in NRC Handelsblad. Zo kunnen medewerkers van TomTom en YoungCapital één dag per jaar besteden aan vrijwilligerswerk. Volgens de krant lijkt er soms sprake van een dubbele agenda, omdat bedrijven profiteren van een verbeterd imago onder klanten en (potentiële) werknemers.

8. Koffieautomaat: Paus benoemt een topvrouw

Een eerste scheurtje in het conservatieve mannenbolwerk dat de Katholieke Kerk heet. Paus Franciscus heeft de 66-jarige Francesca di Giovanni benoemd tot ondersecretaris voor de afdeling Relaties met Staten. De Italiaanse is daarmee onderminister van Buitenlandse Zaken van het Vaticaan. In haar portefeuille zitten onder meer vluchtelingenzaken, vrouwenrechten en humanitair recht. Di Giovanni gaf tegenover de Vaticaanse krant L’Osservatore Romano aan stomverbaasd te zijn toen ze hoorde van haar benoeming. ‘Ik had niet durven dromen dat de Heilige Vader mij deze rol zou toevertrouwen.’

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws en het beste van management en leiderschap in de vorm van artikelen, analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief