Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Online vergaderen en confereren in tijden van corona – Luchtvaart moet vanaf 2023 schoner gaan tanken

En verder: Helft managers Unilever is vrouw, DeGiro ziet aantal jonge beleggers explosief groeien en gericht adverteren zonder cookies.

Google
Pawel Czerwinski/Unsplash
Je leest nu: Online vergaderen en confereren in tijden van corona – Luchtvaart moet vanaf 2023 schoner gaan tanken

1. Online vergaderen en confereren in tijden van corona

Het IMF en de Wereldbank schrappen in verband met het nieuwe coronavirus hun voorjaarsvergadering in de Amerikaanse hoofdstad Washington, waar gemiddeld zo’n 10.000 mensen uit de hele wereld op af komen. In plaats daarvan wordt de bijeenkomst online gehouden. Dinsdagavond maakten ook Google en de Amsterdamse mobiliteitsbeurs Revolution bekend met online-alternatieven te komen voor hun geplande evenementen in deze tijden van corona. Google schrapt zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie Google I/O die in mei gehouden zou worden en houdt de conferentie nu alleen online. In Nederland is mobiliteitsbeurs Revolution uitgesteld tot september en wordt op de oorspronkelijke datum van 31 maart een digitale conferentie georganiseerd.

2. Luchtvaart moet vanaf 2023 schoner gaan tanken

Het kabinet heeft besloten dat luchtvaartmaatschappijen vanaf 2023 op Nederlandse vliegvelden alleen nog kerosine kunnen tanken die is vermengd met duurzame brandstoffen. Bijgemengde kerosine is 27 tot 44 procent duurder, maar zorgt voor beduidend minder CO2-uitstoot. Minister Cora van Nieuwenhuizen spoort andere EU-lidstaten aan ook zo’n bijmengverplichting in te voeren, maar zet eenzijdig door als die niet aan die oproep voldoen: ‘Met een verplichte bijmenging kunnen we de productie van groene brandstoffen, zoals biokerosine en synthetische kerosine aanjagen.’ In Delfzijl wordt op dit moment de eerste Europese fabriek voor duurzame biokerosine gebouwd.

3. Helft managers Unilever is vrouw

Van de 14.000 managers van multinational Unilever is de helft vrouw. Daarmee voldoet het bedrijf aan de eigen doelstelling die tien jaar geleden werd geformuleerd, toen 38 procent van de managementfuncties werd bekleed door vrouwen. ‘Wij willen bijdragen aan een wereld waarin iedereen gelijke rechten en kansen heeft en niet beperkt wordt door negatieve normen en kansen’, zegt Annemarieke de Haan, de nieuwe directeur van Unilever Benelux. Maar in de absolute top van Unilever is die gelijkheid er nog niet. Van de dertien hoogste functies worden er volgens RTL Z maar vier ingevuld door vrouwen.

4. DeGiro ziet aantal jonge beleggers explosief groeien

Met de huidige lage rentestanden zoeken steeds meer mensen andere manieren om te verdienen aan hun spaargeld. Online broker DeGiro heeft in de eerste twee maanden van dit jaar ruim 50.000 nieuwe rekeningen geregistreerd, een stijging van 144% ten opzichte van het begin van 2019.  Het gaat met name om jonge beleggers, want van de nieuwe investeerders is driekwart onder de 40 jaar. Ze beleggen vooral in aandelen en indextrackers (ETF’s).

5. Miranda Hendriks verlaat bestuur Univé

Chief financial & risk officer Miranda Hendriks stapt na ruim drie jaar op uit het bestuur van verzekeraar Univé. Wat de precieze reden is voor haar vertrek is niet duidelijk, maar in het persbericht over haar opstappen staat dat ze zich gaat richten op een aantal persoonlijke interesses en haar toezichthoudende functies. De CFRO rondt nog de jaarrekening over 2019 af en zal naar verwachting eind april echt stoppen. Er is nog geen opvolger. Hendriks was ruim tien jaar actief in verschillende bestuursfuncties in de verzekeringswereld, hiervoor bij Achmea.

6. Must read: Gericht adverteren zonder cookies

Om effectief te adverteren zijn geen cookies meer nodig. Volgens NRC Handelsblad komt het aloude contextgericht adverteren in combinatie met kunstmatige intelligentie helemaal in zwang. Zo heeft de Ster een nieuw ‘contextual targeting’-advertentiesysteem ingevoerd, waardoor je na het bekijken van een talkshow waarin over mode is gepraat een reclame van bijvoorbeeld Tommy Hilfiger te zien krijgt. Een algoritme analyseert daartoe de ondertitels van NPO-programma’s op belangrijke steekwoorden. Bedrijven kunnen zo adverteren voor specifieke doelgroepen in 23 verschillende categorieën, zonder dat er privacyverstorende cookies nodig zijn. Ook The Washington Post, dat in eigendom is van Jeff Bezos, zet sinds vorig jaar vol in op ‘contextual targeting’.

7. Koffieautomaat: Comfortabel bed speciaal voor gamers

Ontspannen gamen? Wie 1050 dollar neertelt kan bij het Japanse bedrijf Bauhütte een eenpersoonsbed speciaal voor gamers aanschaffen met kastjes en laatjes voor muis, toetsenbord en snacks, meldt TechPowerUp. Er wordt ook een soort bureau bijgeleverd voor de schermen en speakers. En wie er echt comfortabel bij wil liggen kan er ook nog een speciale zitzak voor op het bed bijkopen.


Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 


Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief