Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Nike krijgt techveteraan John Donahoe als nieuwe topman – Geduchte concurrent voor Takeaway bij overname Just Eat

Kraft Heinz bood CEO Paul Polman van Unilever 200 miljoen, Boeing vervangt directeur vliegtuigtak en één verkeerde tweet kan je miljarden kosten in China

CEO Jitse Groen van Takeaway
Guido van Nispen via Flickr
Je leest nu: Nike krijgt techveteraan John Donahoe als nieuwe topman – Geduchte concurrent voor Takeaway bij overname Just Eat

1. Nike krijgt techveteraan John Donahoe als nieuwe topman

Mark Parker stapt op als topman van sportkledingfabrikant Nike en wordt in januari opgevolgd door voormalig eBay-baas John Donahoe. Dat is een veteraan uit de techwereld die veel kennis heeft van onlineverkoop. “Zijn expertise op het gebied van digitale handel, technologie, wereldwijde strategie gecombineerd met zijn sterke band met het merk, maken hem uiterst geschikt om onze digitale transformatie te versnellen”, zegt de aftredende Parker over zijn opvolger. Donahoe zat al sinds 2014 in het bestuur van Nike en zegt graag te willen voortbouwen op de successen van de sportfabrikant in de afgelopen jaren en nieuwe kansen te willen grijpen als die zich voordoen.

2. Takeaway’s Jitse Groen heeft ineens geduchte concurrent voor overname Just Eat

Ook technologiefonds Prosus wil de Britse maaltijdbezorger Just Eat overnemen. Het sinds vorige maand aan de Amsterdamse beurs genoteerde investeringsfonds biedt maar liefst 20 procent meer voor Just Eat dan het Takeaway van Jitse Groen, het moederbedrijf van thuisbezorgd.nl. Het gaat om een vijandig bod, want Just Eat gaat liever in zee met Takeaway.com. Deze zomer leek de samensmelting tussen Just Eat en Takeaway al zo goed als rond en werd bekend gemaakt dat Jitse Groen de CEO zou worden van het gecombineerde maaltijdbezorgbedrijf.

3. Kraft Heinz bood CEO Paul Polman van Unilever 200 miljoen

Het Amerikaanse voedingsbedrijf Kraft Heinz, dat in 2017 het veel grotere Unilever wilde overnemen, probeerde toenmalig topman Paul Polman te paaien met 200 miljoen dollar. Dat onthult journalist Jeroen Smit in zijn boek ‘Het grote gevecht’ over Unilever. Duurzaamheid-evangelist Polman was woedend over de overnamepoging die bij welslagen zijn levenswerk teniet zou doen en ging niet op het aanbod in. Dat werd volgens hem gedaan door ‘halve mensen‘, schrijft de Volkskrant. Hele mensen zijn rijk ten bate van een ander en halve mensen zijn rijk ten koste van een ander. De overname ging niet door, omdat financier Warren Buffet tegen vijandige overnames is en zijn steun aan Kraft Heinz introk. Maar Unilever moest daarna wel een andere koers gaan varen: meer aandacht voor de belangen van aandeelhouders en minder voor de duurzaamheidsdoelen van Polman.

4. Boeing vervangt directeur vliegtuigtak

Vliegtuigmaker Boeing vervangt het hoofd van zijn commerciële vliegtuigtak Kevin McAllister door Stan Deal, die leiding gaf aan het onderdeel Global Services, meldt CNBC. Het is de tweede grote verandering in korte tijd in de top van het bedrijf, dat zwaar onder druk staat door de problemen met het gewraakte 737 MAX-toestel. Vorige maand moest CEO Dennis Muilenburg zijn rol als voorzitter van de raad van bestuur opgeven. De 737 MAX-toestellen staan al maanden aan de grond na twee dodelijke crashes. Vorige week ontstond opnieuw ophef rond Boeing toen berichten naar buiten kwamen dat medewerkers mogelijk toezichthouders hebben misleid door informatie over de 737 MAX achter te houden.

5. Helen Zuurmond nieuwe CMO Wehkamp

De van Hema overkomende Helen Zuurmond is de nieuwe CMO van Wehkamp en wordt daarmee verantwoordelijk voor de marketingstrategie van de webwinkel. Ze neemt het stokje over van Joost van Hilten. “Wehkamp is allereerst een sympathiek en oer-Hollands merk”, zegt Zuurmond in een persbericht over haar nieuwe werkgever. “Mijn kracht ligt vooral in het combineren van ratio en emotie. Dat doen we al heel goed, maar er liggen nog veel meer kansen.” De kersverse Chief Marketing Officer werkte behalve bij Hema eerder ook bij onder meer Ahold, Rituals en V&D.

6. Must read: Eén verkeerde tweet kan je miljarden kosten in China

China is zeer gevoelig voor onwelgevallige uitingen op sociale media. Sinds de onrust in Hongkong reageert China nog feller dan anders als bedrijven of bekende personen zich mengen in interne aangelegenheden, schrijft het Financieele Dagblad. Bedrijven als Apple, Christian Dior en Mercedes hebben al aan de lijve ondervonden dat Hongkong, de Dalai Lama en Taiwan gevoelige onderwerpen zijn in China. Een tweet van manager Daryl Morey van het Amerikaanse basketbalteam Houston Rockets leidde zelfs tot een miljardenverlies voor de NBA. Morey sprak zijn steun uit voor de demonstranten in Hongkong en ondanks zijn snelle excuses verloor basketbalbond NBA daardoor het grootste sportmerk van China en de Shanghai Pudong Development Bank als sponsors en schortte multimediagigant Tencent de samenwerkingsovereenkomst ter waarde van 1,5 miljard dollar op.

7. Koffieautomaat: Tips voor de gestresste AH-manager Ilse

NRC’s Japke-d. Bouma wordt doodmoe en nerveus van de supergestresste vrouwelijke manager in de nieuwe reclamecampagne van Albert Heijn. Ze komt daarom met vijf tips om het leven van deze Ilse wat te vergemakkelijken: stop met yoga en ga lekker buiten wandelen, stop met de AH-maaltijdpakketten, doe huishoudelijke klusjes samen met je zoon en/of man, ga met de fiets naar je werk en bestel boodschappen via een bezorgservice. Ook een drukbezette manager maar niet van Albert Heijn? Dan kan je hier ongetwijfeld toch je voordeel mee doen.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren 

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

Aanmelden nieuwsbrief