Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Topman Bavaria zwaait af – ‘Facebook-top misdadigers’

En verder: nieuwe naam restaurantsite Iens, kritiek op Facebook-top en recordbedrag aan dividenden.

jan-renier swinkels bavaria
Foto: LinkedIn

1. Nieuwe directievoorzitter Bavaria

Bavaria-directievoorzitter Jan-Renier Swinkels geeft het stokje door aan de jongere Peer Swinkels. Dat meldt het bedrijf maandag. De 56-jarige Jan-Renier leidde het overkoepelende bedrijf Swinkels Family Brewers 12 jaar, maar meent dat het nu tijd is voor doorstroming binnen het familiebedrijf. Jan-Renier werkte 33 jaar bij Bavaria. Het 300-jarig bestaan van het biermerk moet voor hem een mooie gelegenheid vormen om zijn taken feestelijk neer te leggen. Swinkels Family Brewers is de afgelopen jaren flink gegroeid door aankopen van merken als Palm, De Hoorn en Rodenbach. De 44-jarige Peer zit sinds 2004 in het directieteam van Swinkels Family Brewers. Hij zal leiding geven aan een tweekoppige raad van bestuur.

2. Restaurantsite Iens verandert naam

Platform voor het boeken van restaurants Iens verandert de naam van zijn Nederlandse website in TheFork. De Tripadvisor-dochter gebruikt deze naam ook al in andere landen, waar het met de restaurantformule actief is. Verantwoordelijk boardlid Almir Ambeskovic stelt tegen het Financieele Dagblad dat de naamsverandering “verwarring” dient tegen te gaan. “We hebben nu in alle elf landen waar we actief zijn hetzelfde aanbod.” Iens werd in 1998 opgericht door Nederlanders Iens Boswijk. Zij verkocht het platform in 2015 aan TripAdvisor, dat Iens onderbracht bij dochter TheFork. Iens heeft in Nederland 2 miljoen unieke bezoekers per maand.

3. Minister bepleit groei Schiphol

Schiphol moet na 2020 doorgroeien, stelt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat maandag in een interview met de Volkskrant. Tot en met 2020 geldt een plafond van 500 duizend vluchten per jaar, waar het vliegveld nu al op zit. Volgens Van Nieuwenhuizen is groei belangrijk, om te voorkomen dat andere wereldsteden ten koste van Schiphol uitbreiden. Dat zou slecht zijn voor de economie van Amsterdam, stelt de minister. Het Europees Medicijnagentschap (EMA) was volgens haar nooit naar Amsterdam verhuisd als de bereikbaarheid niet zo goed was. Vliegreizen zijn door hun hoge uitstoot echter verwoestend voor het milieu en dragen bij aan een voor Nederland uiterst gevaarlijke verhoging van de zeespiegel. Milieu-organisaties pleiten daarom eerder voor een verhoging van ticketprijzen en een hogere inzet op innovatie rondom treinvervoer.

4. ‘Facebook-managers zijn misdadigers’

De top van Facebook bestaat uit “digitale misdadigers”. Die keiharde conclusie trekt een onderzoekscommissie van het Britse parlement in een nieuw rapport. De commissie deed onderzoek naar het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij Facebook zonder toestemming miljoenen gebruikersgegevens deelde met dit Britse bedrijf, dat het voor politieke campagnes inzette. Facebook zou met opzet de privacy- en de mededingingsregels overtreden en met het oog op winstmaximalisatie zowel de democratie als de veiligheid van gebruikers in gevaar brengen. De onderzoekers pleiten voor meer regelgeving, zoals in Duitsland het geval is. Daar moet Facebook binnen 24 uur nepnieuws verwijderen van diens platform. Zo niet, dan dreigt een miljoenenboete.

5. Aandeelhouders halen recordbedrag op

Goed nieuws voor wie aandelen bezit: volgens vermogensbeheerder Janus Henderson groeide de uitkering van dividend in 2018 naar een recordhoogte. Afgelopen jaar werd er voor 1.370 miljard dollar aan dividend uitgekeerd, wat hoger is dan ooit tevoren. De vermogensbeheerder gaat voor 2019 uit van een stijging van 3,3 procent naar 1.414 miljard dollar aan uitgekeerde dividenden. Wie streeft naar de hoogste uitkering van dividenden, moet naar Shell, Apple of Exxon gaan, deze bedrijven bleken in 2018 voor aandeelhouders het lucratiefst. In het algemeen geldt dat banken en bedrijven in de mijnbouw- en oliesector in 2018 goede financiële resultaten boekten voor aandeelhouders.

6. Must-read: hoe het businessmodel van influencers verandert

De wereld van de marketing is goed opgeschud door influencers. Ondernemersmagazine Entrepreneur analyseert in een recent artikel de professie van de influencer. Sommigen van hen zijn steenrijk geworden, maar de meesten blijven micro-influencer. Ook niet verkeerd: zij verdienen enkele honderden dollars per post en profiteren van nichemarkten. Micro-influencers richten zich voor hun inkomsten in toenemende mate op fans en in mindere mate op merken. Op die manier kunnen zij een duurzaam businessmodel optuigen, dat van hen uiteindelijk weer macro-influencers kan maken.

7. Koffieautomaat: anarchy in the UK

Opnieuw economische klappen voor de Britten: volgens tv-zender Sky News overweegt de Japanse automaker Honda zijn fabriek in het Britse Swindon per 2022 te sluiten. Hierdoor vervallen 3.500 banen. Vandaag zal Honda de knoop doorhakken, aldus Sky News. Het lijkt aannemelijk dat de Brexit hiermee te maken heeft, maar volgens Noord-Swindon-vertegenwoordiger Justin Tomlinson is dit niet het geval. Hij stelt op Twitter dat het bedrijf simpelweg een consolidatieslag in Japan ambieert. Tomlinson stemde echter voor de Brexit, dus het is de vraag op de politicus accurate marktinformatie geeft of bezig is met het redden van zijn eigen hachje. Sky meldt even later dat een handelsovereenkomst met, jawel, de EU achter de sluiting van de Honda-fabriek zit.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief