Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Nederlandse en Britse tak Tata Steel uit elkaar – Winkels D-reizen weer open

En verder in deze nieuwsupdate: meer ziekteverzuim als we weer alle dagen naar kantoor gaan, Volkswagen stopt met brandstofmotor en Jeroen Mol (Landal GreenParks) wil alleen nog maar korte mails.

Nederlandse en Britse Tata Steel gaan zelfstandig verder
FreeUsePhotos
Je leest nu: Nederlandse en Britse tak Tata Steel uit elkaar – Winkels D-reizen weer open

1. Nederlandse en Britse tak van Tata Steel uit elkaar

Tata Steel Nederland gaat binnenkort als zelfstandig bedrijf verder. Het zal niet langer onderdeel zijn van Tata Steel Europe, waar het samen met de Britse tak onderdeel van uit maakte. Het moederbedrijf in India wil al langer van de Europese activiteiten af. Door de scheiding kunnen de Europese onderdelen apart in de etalage worden gezet. Tata Steel Nederland houdt een eigen raad van commissarissen. De elfduizend werknemers van de Nederlandse tak zullen volgens de plannen overgaan naar een nieuwe organisatie die onder leiding zal staan van een directiecomité, onder voorzitterschap van Hans van den Berg. Er zullen nauwelijks banen verdwijnen door de opsplitsing, behalve een aantal functies in het senior management. Vandaag zal het splitsingsplan voor advies worden voorgelegd aan de Centrale Ondernemingsraad.

2. Winkels D-reizen weer open

Zo’n 50 winkels van D-reizen gaan vanaf deze week weer open. Op donderdag 1 juli openen de eerste reiswinkels de deuren. Ook de website gaat weer de lucht in. Dat zegt Marc van Deursen tegen het AD. Hij is directeur van Prijsvrij, de organisatie die D-reizen na het faillissement in april overnam. Het is de bedoeling dat uiteindelijk 150 winkels worden heropend. Voor het bankroet had de reisorganisatie nog 285 winkels. Alle winkels krijgen een opfrisbeurt en ook is de kans groot dat het logo verandert. Van Deursen: ‘Ik vind het huidige logo wat kil overkomen. Het lijkt een beetje op het ING-logo, nogal zakelijk.’ Personeel vinden is geen probleem volgens Van Deursen. Van de voormalige 1100 medewerkers zullen er naar verwachting 450 weer aan het werk gaan bij D-Reizen.

3. Alle dagen weer naar kantoor? Dan meer ziekteverzuim

Werkgevers die van hun medewerkers eisen dat ze weer fulltime naar kantoor komen, krijgen te maken met toenemend ziekteverzuim. Dat voorspellen experts van arbodienst Zorg van de Zaak in De Telegraaf. Door het thuiswerken ervaren veel mensen volgens de experts minder stress, wat leidt tot minder ziekmeldingen. Ook bij het ondoordacht invoeren van het hybride werken – deels thuis, deels op kantoor – liggen stijgende verzuimcijfers op de loer, zegt Marleen van Houts van Zorg van de Zaak. ‘Werknemers hebben een enorme autonomie opgebouwd en voor zichzelf een betere balans tussen werk en privé gecreëerd. Met de terugkeer naar kantoor wordt die balans weer verstoord en zal men zich vaker ziek melden. Zeker als het werken op kantoor acuut en ondoordacht wordt ingevoerd.’

Lees ook: Weer terug naar kantoor: coronaschade op kantoor herstellen kost tijd en geld

4. Volkswagen stopt met brandstofmotor vanaf 2033

Volkswagen gaat vanaf 2033 stoppen met benzine- en dieselmotoren in zijn modellen voor de Europese markt. Dat zegt directeur verkoop en marketing Klaus Zellmer. Volgens de Volkswagen-topman is het vanwege de steeds strengere Europese uitstootnormen niet langer rendabel om te investeren in brandstofmotoren. Eerder deze week maakte zustermerk Audi bekend dat het gaat stoppen met brandstofmotoren. Vanaf 2026 zal het alleen nog maar elektrische auto’s op de markt brengen. Dit past in een trend: merken als Fiat, Volvo en MINI lieten eerder al weten dat ze vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s zullen bouwen.

5. Geen excuses SHV-topman na grote corruptiezaak

Na een jarenlang corruptieonderzoek schikte industrieel conglomeraat SHV in april voor 40 miljoen met het Openbaar Ministerie. In NRC vertelt topman Jeroen Drost voor het eerst SHV’s verhaal. Het bedrijf stapte in 2016 zelf naar het OM om melding te maken van corruptie bij dochterbedrijf Eriks. Bij de andere twee zaken die het OM heeft onderzocht (bij dochterbedrijf Mammoet) deed SHV dat niet. Volgens Drost omdat er bij Eriks sprake was van structurele misstanden en het bij Mammoet om incidenten ging, zoals de betaling van een Iraakse parlementariër om een bergingsklus vlot te trekken. Drost over de verantwoordelijkheid van SHV: ‘We trekken het ons moreel aan en schamen ons ervoor.’ En: ‘Maar juridisch ben ik niet verantwoordelijk voor gedragingen van iemand ergens in de woestijn. Ik pas ervoor excuses te maken voor iets waar ik niet bij was.’

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read:  Jeroen Mol (Landal GreenParks) wil alleen nog maar korte mails

Lange mails stuurt hij terug: stuur maar een korte. Mails met een ‘FYI’ weigert hij. En als iemand kort voor een deadline stukken opstuurt, weigert hij een besluit te nemen. Directeur Jeroen Mol van Landal GreenParks nam nadat hij was genezen van een slopende ziekte (darmkanker) radicale besluiten om te kunnen blijven functioneren en schreef daar een boek over. Omdat zijn energieniveau een stuk lager lag, was hij gedwongen om zijn werkdagen anders in te richten. Hij haalde vergaderingen uit zijn agenda en stopte met de hele dag door problemen van anderen op te lossen. ‘Directeur ben je om wie je bent als mens. Omdat je mensen kunt raken of inspireren. Het gaat niet om hoeveel uren je erin stopt.’

7. Zoom-topic: Wat gaan we doen met de spatschermen?

Wat gebeurt er met de spatschermen in winkels als het coronavirus straks echt op z’n retour is? RTL Nieuws stelde die vraag aan verschillende winkelketens. Bij Hema moet het nog worden besproken. Supermarktketen Plus laat ze voorlopig nog hangen. Een woordvoerder: ‘Ze zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat er anderhalve meter afstand kan worden bewaard op plekken waar dat anders lastig is. Hoe lang ze blijven hangen, hangt dus van de anderhalvemeterregel af.’ Anderen geloven dat de plexiglasplaten in ieder geval in sommige winkels een blijvertje zullen zijn, ook als alle coronamaatregelen zijn afgeschaft.

 

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates