Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

KPN heeft 4 miljard nodig

KPN moet 4 miljard ophalen, Nederland blijft AAA en MBO Dell bijna rond: de business uit het nieuws van nu.

Elke dag het laatste nieuws in je mailbox? Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief.

1. KPN heeft 4 miljard nodig

KPN wil 4 miljard euro ophalen via een claimemissie. Dat maakt het bedrijf dinsdagochtend bekend bij de presentatie van de laatste kwartaalcijfers. Het is geen fraai plaatje dat KPN-topman Eelco Blok vanochtend voor zijn bedrijf schetst. Alleen met die claimemissie van 4 miljard, in combinatie met een al geschrapt slotdividend kan het bedrijf komende jaren voortbestaan. Het telecomconcern meldde voorbeurs al dat het in het vierde kwartaal 160 miljoen euro verlies heeft geleden. In dezelfde periode in 2011 draaide KPN nog een winst van 176 miljoen. De omzet daalde minder hevig, met 3 procent tot 3,275 miljard euro. Oorzaken die Blok noemt: de recessie en krimp in orders van klanten.

2. Nederland blijft AAA

Kort bericht van kredietbeoordelaar Standard & Poor's (S&P). De nationalisatie van SNS Reaal heeft geen directe gevolgen voor de kredietstatus van ons land. Hoewel de overheid miljarden in SNS pompt, behouden we de hoogst haalbare AAA-status. Het vooruitzicht is wel negatief.
Overigens valt over de waarde van de beoordelingen van S&P te twisten. Het Amerikaanse ministerie van Justitie klaagt de kredietbeoordelaar aan wegens het verkeerd beoordelen van hypotheekproducten in de jaren voor de financiële crisis van 2008, dat melden de media in de VS. 

3. MBO Dell bijna rond

Computerfabrikant Dell is dichtbij een management buy out door onder meer topman en oprichter Michael Dell, samen met Microsoft en een aantal private investeerders. Microsoft pompt 2 miljard dollar in computerfabrikant. Dat meldt persbureau Reuters vandaag op basis van anonieme bronnen. De private investeerder Silver Lake Partners draagt 1 miljard dollar bij. Dell zelf heeft al een aandeel van bijna 16 procent in het bedrijf, ter waarde van 3,7 miljard dollar. De Wall Street Journal bericht dat hij daar 700 miljoen dollar bijlegt, om de overname rond te krijgen. Vier banken zullen bovendien in totaal 15 miljard dollar lenen. De computerfabrikant zucht onder de sterk krimpende pc-markt.

4. Imtech: van parel tot paria

Technisch dienstverlener Imtech is keihard afgestraft op de beurs na berichten over problemen bij een groot project in Polen gisteren. De opdrachtgever zou zijn betalingsafpraken niet na kunnen komen. Het is niet het eerste probleem waar scheidend topman René van der Bruggen zijn aandeelhouders de afgelopen maanden op trakteert. Het aandeel was al wat in waarde gedaald, maar de berichtgeving van gisteren leverde het fonds een ongekende klap op de beurs op, bijna de helft van de beurswaarde ging in rook op. Lees meer:

5. HTC focust op goedkoop

HTC, dat de omzet al een tijd ziet afkalven, verschuift zijn aandacht definitief naar opkomende markten en goedkope telefoons. Dat maakt het bedrijf bekend in een gesprek met investeerders, schrijft Nu.nl. HTC verwacht ook in het eerste kwart van dit jaar de omzet verder te zien dalen. Dat zou het zesde kwartaal op rij zijn. Het bedrijf dat veel last heeft van concurrenten Samsung en Apple, hoopt met de hernieuwde focus het tij te kunnen keren.

6. ‘Japan in vijf jaar failliet’

Japan zal over ongeveer een jaar in een nieuwe crisis storten en binnen vijf jaar failliet zijn. Die stevige waarschuwing komt van Paul Marson, hoofd beleggingen bij de Zwitserse bank Lombard Odier in het FD. De econoom noemt als oorzaak de daling van de besparingen in het land, waardoor de hoge staatsschuld niet meer binnenlands valt te financieren. Met grote gevolgen voor de wereldeconomie. Marson stelt dat er voor Japan geen weg terug is. Het buitenland zit voor 900 miljard dollar in de Japanse schuld, maar 100 miljard minder dan de omvang van de Amerikaanse rommelhypotheken bij de start van de kredietcrisis.

7. Sterke euro kost economische groei

De indrukwekkende opmars van de euro werkt behoorlijk in het nadeel van onze economie. Het Financieele Dagblad schrijft dat veel marktpartijen verwachten dat de munt snel de grens van 1,40 dollar zal passeren. En dat is pijnlijk voor de eurozone. Econoom Elwin de Groot van Rabobank stelt in de krant dat de effecten al duidelijk te zien zijn. Het vierde kwartaal was mede zo zwak doordat de export last had van de duurdere euro. De stijging van de euro is het gevolg van een positieve ontwikkeling: het vertrouwen in de eurozone neemt toe. Een andere reden voor de eurostijging is de weigering van de ECB om een monetaire beleid als in de VS, het Verenigd Koninkrijk en sinds kort ook Japan te voeren: dat van het doordraaien van de geldpersen. Dit leidt tot een verzwakking van die munten ten opzichte de euro.

8. Apple Store is nu ook een beschermd merk

Een opvallende stap van Apple in de strijd tegen de concurrentie. Het technologieconcern heeft het interieur van zijn winkels in de Verenigde Staten als merk laten registereren. Apple wil dat strenger wordt opgetreden tegen concurrentie (zoals Samsung) die zijn winkels op dezelfde manier inricht als het Amerikaanse merk. De registratie geldt voorlopig alleen voor de VS. In Europa passeert een dergelijke merkbescherming voor winkelinrichting niet vaak. Volgens experts is de registratie door andere merken vrij eenvoudig te omzeilen, bijvoorbeeld door een paar meubels anders neer te zetten.

9. Getal van de dag: 25,1 procent

Van al het geld dat wereldwijd wordt uitgegeven aan reclame gaat 25,1 procent naar de promotie van consumptiegoederen. Dat blijkt uit de laatste cijfers van onderzoeksbureau Nielsen waar het Belgische Express over bericht. Op de tweede plaats staat entertainment met een aandeel van 11,7 procent, gevolgd door industrie en diensten (11,2 procent) en gezondheidszorg (9,9 procent). De totale kwartaaluitgaven bedragen 139 miljard dollar, wat 4,3 procent meer is dan een jaar eerder. Grootste groei zit in de telecommunicatiebranche, gevolgd door media, automotive en consumptiegoederen. Het Amerikaanse Procter & Gamble blijft wereldwijd de grootste adverteerder, gevolgd door Unilever en L'Oreal. Alleen in West-Europa wordt minder geld uitgegeven aan reclame, als gevolg van krimp in landen als Italië en Spanje. Lees ook:

10. De koffieautomaat: TomTom komt met taxiapp voor consument

In de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen en navigatietoepassingen, heeft TomTom dinsdag een iPhone-app gelanceerd waarmee consumenten kunnen zien of een taxichauffeur wel de optimale route neemt tijdens een rit. Is de klant tevreden met zijn chauffeur dan kan ie hem meteen een diamantje uitdelen, zodat een volgende klant ziet of hij bij een betrouwbare chauffeur instapt. De app begint in Amsterdam en Rotterdam en moet volgens TomTom de taximarkt transparanter en betrouwbaarder maken.


Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren


Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van MT, Sprout, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.