Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Just Eat Takeaway verwerkt 32 procent meer orders -T-Mobile blijft sneller groeien dan de concurrentie

En verder: TUI krijgt nieuw noodkrediet van 1,2 miljard euro, TikTok overtradt regels Google en werkgevers willen verplichte tests na contact met coronapatiënt.

Takeaway Jitse Groen
Foto: Jitse Groen

1. Just Eat Takeway profiteert van wereldwijde lockdownmaatregelen

Maaltijdbezorgbedrijf Just East Takeaway verwerkte in de eerste zes maanden van dit jaar 257 miljoen orders, 32 procent meer dan in dezelfde periode in 2019. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde halfjaarcijfers van het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Topman Jitse Groen benadrukte in een toelichting dat het bedrijf in de gelukkige positie zit om te kunnen profiteren van aanhoudende gunstige marktomstandigheden. In het tweede kwartaal was een duidelijke stijging in het aantal orders te zien, aangejaagd door wereldwijde lockdownmaatregelen vanwege de coronacrisis. De omzet kwam in het eerste half jaar net boven een miljard euro, tegenover 715 miljoen een jaar eerder. Het verlies was afgelopen halfjaar 158 miljoen euro tegen 27 miljoen in 2019. Het hogere verlies is met name een gevolg van eenmalige kostenposten. De overname van het Britse Just Eat en de voorbereidingen van de overname van het Amerikaanse Grubhub kostte het bedrijf alleen al 142 miljoen euro aan advieskosten in de eerste helft van dit jaar.

2. T-Mobile blijft sneller groeien dan de concurrentie

T-Mobile zag de omzet in het tweede kwartaal met 5,5 procent groeien tot 480 miljoen euro, ondanks afnemende inkomsten uit het belverkeer van reizigers (roaming). Dat blijkt uit de cijfers die T-Mobile donderdagmorgen bekend heeft gemaakt.  T-Mobile kreeg er in het tweede kwartaal vijftigduizend nieuwe mobiele klanten bij, waardoor het totale aantal op 5,7 miljoen uitkwam. De omzet van mobiel steeg met twee procent. T-Mobile groeit hiermee opnieuw sneller dan de twee grote concurrenten, KPN en VodafoneZiggo. VodafoneZiggo boekte een omzetgroei van twee procent terwijl KPN drie procent moest inleveren. De integratie van T-Mobile en Tele2 zorgde voor kostenvoordelen. Mede daardoor steeg het ebitda-resultaat in het tweede kwartaal met 22 procent tot 143 miljoen euro. ‘Dat was meer dan waar we op hadden durven hopen’, aldus topman  Sören Abildgaard.

3. TUI krijgt 1,2 miljard euro aan nieuwe noodleningen

Reisconcern TUI  ontvangt van de Duitse overheid een noodkrediet van 1,2 miljard euro. Dat heeft TUI woensdag bekendgemaakt. In maart ontving het beursgenoteerde bedrijf al 1,8 miljard euro. Het noodkrediet loopt daarmee op tot 3 miljard euro. Het bedrijf uit Hannover is door het coronavirus in ernstige problemen gekomen. In maart moest het alle reispakketten, tours, cruises en hotel-activiteiten staken en bleven de eigen vliegtuigen aan de grond. Het herstel na de afbouw van coronalockdowns verloopt met horten en stoten. Door gebrek aan inkomsten en doorlopende kosten zijn er de voorbije maanden miljarden uit de kas van TUI gestroomd. Het reisbedrijf beschikt met het nieuwe steunpakket over 2,4 miljard euro aan contanten en kredietlijnen, nog altijd beduidend minder dan de 3,1 miljard euro die TUI na de eerste staatssteunronde ter beschikking had. TUI stelt dat de kas nu voldoende gevuld is om het komende winterseizoen te overleven en nieuwe reisbeperkingen aan te kunnen.

4. ‘TikTok verzamelde illegaal gebruikersgegevens en overtrad regels Google’

TikTok lag al onder vuur in de VS en dat zal niet minder worden. De app zou volgens The Wall Street Journal minstens vijftien maanden lang unieke codes hebben verzameld van Android-telefoons, zo schreef de krant woensdag op basis van eigen onderzoek. TikTok zou hiermee de regels van Google, het bedrijf achter besturingssysteem Android, overtreden. Met de verzameling van de zogenoemde MAC-adressen kon TikTok gebruikers van elkaar onderscheiden en zo unieke gebruikers volgen. Google verbiedt dat, maar TikTok hanteerde een ongebruikelijke extra versleutelingslaag die de praktijken lange tijd verborgen zouden houden. De Amerikaanse president Donald Trump ondertekende vorige week nog een presidentieel decreet dat Amerikaanse transacties met ByteDance, het Chinese bedrijf dat eigenaar is van de app TikTok, over 45 dagen verbiedt.

5. Werkgevers willen personeel direct na contact met coronapatiënt laten testen

VNO-NCW en MKB-Nederland willen dat werknemers die in contact zijn gekomen met corona besmette mensen, meteen verplicht worden getest. Dat zeggen zij in reactie op de verplichte thuisquarantaine die minister De Jonge (Volksgezondheid) voor deze mensen voorstelt. De werkgeversorganisaties vinden dat werkgevers de mogelijkheid moeten krijgen om medewerkers te verplichten zich te laten testen. ‘Met een testverplichting voorkomen we dat mensen onnodig thuis zitten en houden we de rekening voor werkgevers zo laag mogelijk’, zegt Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland. VNO-NCW en MKB-Nederland vrezen dat het aantal werknemers dat thuisblijft flink kan oplopen met de verplichte thuisquarantaine na brononderzoek en het dringend advies van het kabinet om dat ook te doen bij terugkeer uit rode en oranje gebieden.

6. Must read: Recordkrimp Britse economie nergens zo goed zichtbaar als in The City

De Britse economie is in het tweede kwartaal van dit jaar gekrompen met 20,4 procent. Het is de sterkste terugslag ooit voor het land. De klap tussen de maanden april en juni is groter dan in andere economieën in Europa. Zo moest Spanje een krimp van 18,5 procent slikken door de gevolgen van corona. Dat blijkt uit cijfers van het Britse statistiekbureau die woensdag werden gepubliceerd. De gevolgen van de giftige cocktail van corona en Brexit is nergens zo goed zichtbaar als in het Londense zakendistrict The City. De wijk ligt er opvallend stil bij. 

7. Koffieautomaat: Stepjesfabrikant uit Heerhugowaard stopt geruzie met Messi

Speelgoedfabrikant Easy2Company heeft een conflict met stervoetballer Lionel Messi bijgelegd. Volgens het bedrijf uit Heerhugowaard was de Argentijn in gebreke gebleven bij een sponsorovereenkomst. Messi gaat nu op indirecte wijze toch reclame maken voor de zogeheten space scooter van het bedrijf. De oplossing: er komt een game rond de step en daarin is een ontmoeting met Messi en een kaartje voor een wedstrijd van Barcelona te winnen. De overeenkomst om reclame te maken voor de nieuwe step dateert van 2014, maar sindsdien was er bar weinig gebeurd. Easy2Company begon daarom afgelopen najaar een rechtszaak.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief