Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

ING heeft geen trek meer in overname Commerzbank – Lagarde: fintech uitdaging voor stabiliteit financieel stelsel

En verder: slimme verlichting moet Signify groei bezorgen, Salesforce doet miljardenovername en vrouwen kunnen Nederlands bbp aanjagen

ING heeft geen trek meer in overname Commerzbank – Lagarde: fintech uitdaging voor stabiliteit financieel stelsel
Je leest nu: ING heeft geen trek meer in overname Commerzbank – Lagarde: fintech uitdaging voor stabiliteit financieel stelsel

1. ‘ING heeft geen trek meer in overname Commerzbank’

De Duitse zakenkrant Handelsblatt meldt dat ING geen interesse meer heeft in een overname van Commerzbank. De Nederlandse bank zou zich liever concentreren op eigen projecten. Eerder zou de Duitse staatssecretaris Jörg Kukies met minister van Financiën Wopke Hoekstra hebben gesproken over een samengaan van de banken, waarbij ook de locatie van het gezamenlijke hoofdkantoor onderwerp was. Voor Commerzbank rest volgens Handelsblatt nu een zelfstandige toekomst, nadat Deutsche Bank, BNP Paribas en Unicredit in een eerder stadium afhaakten. Zowel ING als Commerzbank willen niet reageren op de berichtgeving.

2. IMF-topvrouw: fintech biedt uitdaging voor stabiliteit financieel stelsel

Christine Lagarde, topvrouw van het Internationaal Monetair Fonds, heeft tijdens de G20-top in Japan gewaarschuwd voor de verstorende invloed die technologiegiganten kunnen hebben op het wereldwijde financiële systeem. Namen noemde Lagarde niet, maar grote techbedrijven zoals Apple (Apple Pay) en Alibaba (Alipay) bieden steeds populairdere betalingsdiensten aan. ‘Zij zullen hun enorme klantenbestanden en diepe zakken gebruiken om financiële producten aan te bieden op basis van big data en kunstmatige intelligentie‘, aldus de IMF-topvrouw. Lagarde erkent dat de ontwikkeling van fintech veel huishoudens in ontwikkelingslanden toegang geeft tot bankachtige diensten. Maar deze opkomst brengt ook een ‘unieke uitdaging met zich mee op het gebied van financiële stabiliteit en efficiëntie.’ Zo wijst ze erop dat de markt voor mobiele betalingen in China voor 90 procent in handen is van twee partijen.

3. Slimme verlichting moet groei Signify aanjagen

Signify, het voormalige Philips Lightning, zit in een lastige markt. De onlangs aangetreden Benelux-CEO Hellen van der Plas-van Hoek legt in Het Financieele Dagblad uit hoe het Eindhovense bedrijf weer wil groeien nu minder steeds minder peertjes kopen. Er wordt ingezet op lampen vol sensoren die via internet gekoppeld kunnen worden aan allerhande digitale diensten. ‘Esthetisch mooier dan weer iets nieuws aan de muur’, aldus de CEO. Toch loopt het met de slimmer verlichting nog niet zo hard.  Zo is slechts 10 procent van de gemeenten overgestapt op led-straatverlichting.

4. Salesforce doet miljardenovername

Het Amerikaanse neemt data-analysebedrijf Tableau over voor $15,7 miljard, waarmee het de grootste overname van Salesforce ooit is. Tableau heeft zich gespecialiseerd in datavisualisatie en heeft meer dan 86.000 klanten. De acquisitie voegt zo’n $350 tot $400 miljoen toe aan de omzet van Salesforce. De overnemende partij verwacht in 2020 een omzet te draaien van zo’n $16,5 miljard. In 2023 moet dit gegroeid zijn naar $28 miljard.

5. Nederlands bbp zou fors kunnen stijgen als vrouwen meer uren maken

Uit een rapport van consultancyfirma McKinsey blijkt dat vrouwen in geen enkele West-Europees zo’n kleine directe bijdrage leveren aan het bbp als in Nederland. Deels komt dit doordat vrouwen minder uren maken voor een lager loon. Vrouwen werken gemiddeld 28 uur per week en mannen zo’n 39. Bijna driekwart van de vrouwelijke beroepsbevolking werkt in deeltijd, waar het EU-gemiddeld op 30,8 procent ligt. Zouden vrouwen hetzelfde aantal uren maken tegen hetzelfde salaris in dezelfde sectoren als mannen dan zou het bbp met een derde oftewel €221 miljard kunnen stijgen. Volgens de laatste cijfers van het Sociaal Cultureel Planbureau wil slechts 13 procent van de werkende vrouwen meer uren maken. Bepaalde fiscale voorzieningen, zoals heffingskortingen, zouden het ook onaantrekkelijk maken om meer te gaan werken.  ‘Nederland heeft momenteel te maken met een personeelstekort in de zorg en het onderwijs, sectoren waarin veel vrouwen werken. Als vrouwen gemiddeld maar vier uur per week meer zouden werken, dan halen ze het Europese gemiddelde‘, aldus Wieteke Graven van McKinsey.

6. Must-read: Ondernemer Gerard Sanderink doet boekje open over relatie met Van Rijbroek

De verhouding tussen ondernemer Gerard Sanderink en de hevig bekritiseerde cyberexpert Rian van Rijbroek houdt de vaderlandse financiële pers al weken bezig. De bemoeienis van Van Rijbroek zou bij Sanderinks IT-bedrijf leiden tot een bestuurlijke leegloop. Voor het eerste spreekt Sanderink, naast Centric ook eigenaar van spoorbouwer Strukton en ingenieursbureau Antea, zich uit tegenover Quote. Volgens de zeventiger gaat Van Rijbroek, met wie hij ‘een goede vriendschappelijke relatie’ heeft, niet aan de haal met zijn vermogen. Wel brengt ze hem ‘goede artsen’ die ‘natuurlijke middelen’ voorschrijven. Sanderink zegt verder dat zijn ex en voormalig zakelijk rechterhand Brigitte van Egten binnen zijn bedrijf stappen heeft gezet, ‘die ze niet had mogen zetten.’ In tegenstelling tot een hoop andere IT-specialisten vindt geen cybercharlatan. ‘Als het over cybersecurity gaat, weet zij van de hoed en de rand.

7. Koffieautomaat: Bedrijven profiteren van succes Oranjevrouwen

Vanmiddag trappen de Leeuwinnen in Le Havre af voor hun eerste poulewedstrijd tegen Nieuw-Zeeland. Waar het oranje vrouwenelftal lang een commercieel ondergeschoven kindje was hebben grote bedrijven bij dit WK volop aandacht voor de dames. Nike heeft een vrouwenvoetbalcommercial, Albert Heijn kwam met plaatjes van de speelsters en volgens Nu.nl ademen de Blokkerwinkels ‘wk-koorts’. Marketingexpert Marcel Beerthuizen schrijft de aandacht toe aan de EK-winst van twee jaar geleden. Marketeer Eefje Janus beaamt dat. ‘Het EK heeft echt het gesprek op gang gebracht. Daarvoor zeiden bedrijven als we aan de telefoon een naam als Van de Sanden noemden: ‘Wie?’ Dat is nu echt niet meer zo.’ Mocht je toch denken: wie? Dan moet je de reclame van beddenfabrikant M-Line, waar Van de Sanden een hoofdrol in speelt, bekijken. Of vanmiddag natuurlijk inschakelen en dan letten op die rappe rechtsbuiten.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van vrijdag. 

Leiders zijn op de hoogte

Schrijf je net als 50.000+ mede-managers in voor de dagelijks MT nieuwsbrief. MT selecteert de beste verhalen over management en leiderschap uit binnen- en buitenland en vertelt de lessen van zittend en aanstormend toptalent uit de praktijk.

Aanmelden nieuwsbrief