Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoekstra: hoge inkomens extra belasten – Hamers verdient bij UBS in 4 maanden het dubbele

En verder in deze nieuwsupdate: Ceo Friesland Campina: 'Er zit altijd vet in een organisatie', minder vlees en meer groente in Unox rookworst, Hamers verdient bij UBS in vier maanden het dubbele en Oost Nederland bouwt aan een heus Vegan Valley.

Getty Images
Je leest nu: Hoekstra: hoge inkomens extra belasten – Hamers verdient bij UBS in 4 maanden het dubbele

1. Hoekstra wil hoge inkomens en bedrijven extra belasten

CDA-lijsttrekker Wopke Hoekstra vindt het ‘redelijk’ en ‘heel reëel’ om mensen met een hoog inkomen en bedrijven die tijdens of door de coronacrisis extra winst hebben gemaakt, tijdelijk extra te belasten. In het tv-programma WNL op Zondag gaf hij ook aan dat het ‘verstandig’ is om op een solidaire manier de rekening van de coronacrisis gelijk te verdelen. Hoekstra, nu demissionair minister van Financiën, denkt dan bijvoorbeeld aan een tijdelijk toptarief voor de belasting van 55 procent voor inkomens vanaf 150.000 euro. Voor bedrijven gaf hij geen grens aan, maar het gaat erom een deel van de hogere winst extra te belasten, ten gunste van de bedrijven in het midden- en kleinbedrijf (mkb) die het zwaar hebben. Hoekstra heeft een plan gemaakt om het mkb de volgende fase door te loodsen.

2. Hamers verdient bij UBS in vier maanden het dubbele

De overstap van ING naar UBS heeft topbankier Ralph Hamers financieel geen windeieren gelegd. De nieuwe ceo van UBS blijkt in zijn eerste vier maanden bijna het dubbele te verdienen dan in één normaal jaar bij ING. Hamers trad op 1 september in dienst van UBS, om na een inwerkperiode van twee maanden het roer van vertrekkend ceo Sergio Ermotti over te nemen. Die vier maanden leverde de Nederlander een beloning op van 3,8 miljoen Zwitserse frank, zo’n 3,4 miljoen euro. Bij ING kon Hamers inclusief bonussen maximaal 2 miljoen euro per jaar verdienen.

3. Ikea kan het aantal online bestellingen niet aan

Woonwarenhuis Ikea kan de overweldigende bestelwoede van Nederlandse consumenten niet aan. Het regent al weken klachten over vertraagde of niet geleverde bestellingen. Tot overmaat van ramp zijn veel van die klachten aan dovemansoren gericht. Het bedrijf gaat door het stof en belooft beterschap. Eind januari informeerde Ikea zijn klanten via onder meer Facebook dat het bedrijf vanwege de ‘ongekend hoge vraag’ minder bestellingen kan aannemen. En dat is nog steeds zo, laat woordvoerder Sabine Kaars Sijpesteijn weten aan RTL Z.

4. Ceo Friesland Campina: ‘Er zit altijd vet in een organisatie’

Als topman van FrieslandCampina laveert Hein Schumacher tussen de boeren – de eigenaren – en de grillige zuivelmarkt. 2020 was een zwaar jaar. Al in november kondigde FrieslandCampina aan dat mede vanwege de crisis duizend banen verdwijnen. Mensen ontslaan is het moeilijkste wat er is, zegt Schumacher, die daar bij Heinz ongewild veel ervaring mee opdeed. ‘Maar er zit altijd vet in een organisatie, eens in de zoveel tijd is het nodig om een reset te doen.’

5. Minder vlees en meer groente in Unox-rookworst

Unox ziet het als zijn verantwoordelijkheid om de consument plantaardiger te laten eten. Ook de iconische rookworst ontkomt niet aan de nieuwe duurzaamheidsstrategie van het bedrijf. Er gaat minder vlees en meer groente in de rookworst. ‘De hele voedselketen heeft verandering nodig, omdat een deel van de wereldbevolking honger heeft en een ander deel gezondheidsproblemen door hun eten. Als grootste voedselmerk van Nederland, dat bij acht van de tien huishoudens op tafel komt, zien wij het als onze verantwoordelijkheid mensen plantaardiger te laten eten’, aldus voedingsdivisiebaas Hanneke Faber.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: De investeringsdrang van de Nederlandse tech-elite

De afgelopen weken en maanden regende het berichten van investeringen door de nieuwe Nederlandse techelite in Nederlandse start-ups en scale-ups. Met als hoogtepunt de €30 mln die onlinesupermarkt Crisp vorige week ophaalde. ‘Het vliegwieleffect begint op gang te komen’, zegt Corinne Vigreux, mede-oprichter van TomTom en een veteraan van de Nederlandse techsector tegen het FD. Via investeringsvehikel Rinkelberg investeerde Vigreux het afgelopen jaar €10 mln. Vigreux’ observaties worden breed gedeeld, bijvoorbeeld door Heleen van Oord (Peak Capital), Janneke Niessen (CapitalT) en Bookingfounder Kees Koolen. Startups en scaleups haalden in 2020 het recordbedrag van 1,7 miljard euro op.

Lees ook: Hoe venture capital firma’s beslissingen nemen.

7. Zoom-topic: Oost Nederland bouwt aan een heus Vegan Valley

In het oosten van Nederland is iets geks aan de hand. Tussen de veehouderijen groeit een plantaardig ecosysteem van bijna tachtig fabrikanten, onderzoekers en investeerders die knutselen aan sappige vegabiefstukjes en schuimende havermelk. ‘Dit kan het plantaardige Silicon Valley van de wereld worden.’ Vivera zit er. Net als Ojah, Bobeldijk en The Green East, om er een paar te noemen. Het Amerikaanse Beyond Meat bouwt er een fabriek. De plantaardige frontlinie ligt niet in ‘start-upstad’ Amsterdam, maar in Gelderse en Overijsselse plaatsjes als Holten en Ochten.

Lees ook: Ons voedsel komt straks uit een flat

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates