Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heineken schrapt honderden banen – Europa heeft macht techgiganten op te splitsen

En verder: Thuiswerkers stuwen omzet Microsoft, piepjonge influencers in opmars en LVMH schoorvoetend aan onderhandelingstafel met Tiffany.

heineken brouwerij amsterdam

1. Heineken schrapt honderden banen

Bierbrouwer Heineken wil in verband met de coronacrisis 20 procent op zijn loonkosten besparen. Dat gaat mogelijk ten koste van honderden banen. De reorganisatie focust zich op het hoofdkantoor en regionale kantoren over de hele wereld. Daar werken zo’n 1700 mensen. Medewerkers kregen de garantie dat de bierbrouwer dit jaar niet zou ingrijpen, maar dat blijkt uitstel. In 2021 volgen alsnog maatregelen, meldt NOS. De komende maanden wordt dat plan verder uitgewerkt. Bij de brouwerijen verdwijnen geen banen.

2. Europa heeft macht om techgiganten op te splitsen

Europa hoeft niet lijdzaam toe te zien hoe techgiganten misbruik maken van hun marktdominantie. Dat stelt de verantwoordelijke Eurocommissaris Margrethe Vestager. De Europese Commissie heeft de macht en de middelen om techgiganten op te splitsen, citeert Bloomberg de Deense commissaris. Het levert alleen wel lange juridische procedures op. Vestager stelt dat opsplitsing niet de enige oplossing is: ‘We hebben geen concurrentiezaken gehad waardoor we zouden kunnen denken dat het de enige remedie is en het juiste om te doen.’ Ook in de Amerikaanse politiek staat een mogelijke opsplitsing van grote techbedrijven op de agenda.

3. Thuiswerkers stuwen omzet Microsoft

Microsoft profiteert volop van de digitale transformatie bij bedrijven, die door de coronacrisis een vlucht heeft genomen. Het massale thuiswerken bezorgde de softwaregigant 30 procent meer omzet dan verwacht, meldt het bedrijf. Het thuiswerksysteem Microsoft Teams kreeg er in korte tijd 40 miljoen gebruikers bij. De dienst telt nu 115 miljoen gebruikers. Microsoft verkocht ook meer Windows-besturingssystemen en Xbox-apparaten. De bedrijfswinst steeg met 12 procent naar 37,2 miljard dollar. Analisten rekenden op 35,7 miljard dollar.

4. D66 en CDA: onderzoek naar ontwrichtende effecten algoritmen

Er moet een onderzoek komen naar algoritmen die worden gebruikt door private techbedrijven. Dat bepleiten D66 en het CDA. Met name de invloed van algoritmen op de samenleving door bijvoorbeeld desinformatie en verkiezingsbeïnvloeding zou onder de loep genomen moeten worden. D66-Kamerlid Kees Verhoeven en CDA-Kamerlid Harry van der Molen zien een onderzoek als eerste stap, vertellen ze tegenover De Volkskrant. In een later stadium moeten bepaalde onderdelen van algoritmen, zoals aanbevelingen op platforms, zelfs verboden worden.

5. LVMH en Tiffany toch weer aan onderhandelingstafel

LVMH overweegt juweliersketen Tiffany alsnog over te nemen, mits de overnamesom met een klein half miljard dollar omlaag gaat. Het is een nieuwe wending in de overnamesoap, zo hebben ingewijden Reuters ingefluisterd. Eerst was er een deal van ruim 16 miljard dollar. Vervolgens kwam LVMH-topman Bernard Arnault daar op terug, waarop Tiffany de Franse rijkaard (vermogen 119,6 miljard dollar) voor de rechter sleepte. De overname zou op 24 november officieel plaatsvinden maar werd meerdere keren uitgesteld. Ook beschuldigde LVMH Tiffany van wanbeheer tijdens de pandemie.

6. Must read: Hoe Apple zijn fabelachtige groei vast kan houden

Het gebeurt wel vaker dat een bedrijf de show steelt op de beurs, maar wat Apple jaar op jaar laat zien is ongekend. Zo werd het aandeel Apple de afgelopen zestien jaar 33.000 procent meer waard. Dit jaar steeg het aandeel met 140 procent. Vooruit, nog een indrukwekkend cijfer: de beurswaarde is ondertussen 2000 miljard dollar. De vraag is waarmee Apple nog meer geld kan verdienen dan het nu al doet. Het antwoord? Nog meer diensten aanbieden, schrijft het FD.

7. Koffieautomaat: Piepjonge influencer in opmars

Bedrijven strikken steeds vaker kinderen om hun waar aan te prijzen op bijvoorbeeld YouTube of Instagram. Het aantal Nederlandse minderjarigen met commerciële accounts verdrievoudigde sinds 2015 tot boven de 200, onder wie ook basisschoolkinderen. Dat meldt RTL Nieuws op basis van Kamer van Koophandel-cijfers. Een populaire influencer is de 4-jarige Quenisha. Hoewel net uit de luiers, telt ze een slordige 360.000 volgers op Instagram en heeft ze een eigen kledinglijn.

Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT-nieuwsbrief, met elke dag het laatste nieuws
en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief