Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘Grote merken misbruiken ‘ongekende’ inflatie om meer te verdienen’ – Kabinet vandaag beëdigd

En verder in deze nieuwsupdate: opnieuw rode cijfers voor online supermarkt Picnic: 45 miljoen euro verlies, Unilever-bestuurder Hanneke Faber: ‘Planeet moet worden gered, desnoods met beetje marketing’ en winkeliers en horeca in Antwerpen verdienen flink aan Nederlandse ‘invasie’.

‘Grote merken misbruiken ‘ongekende’ inflatie om meer te verdienen’ – Kabinet vandaag beëdigd
Getty Images
Je leest nu: ‘Grote merken misbruiken ‘ongekende’ inflatie om meer te verdienen’ – Kabinet vandaag beëdigd

1. ‘Grote merken misbruiken ‘ongekende’ inflatie om meer te verdienen’

Door de inflatie, die met 6,4 procent het hoogst in bijna veertig jaar is, stijgen de prijzen al behoorlijk. Maar voor sommige producenten van A-merken is dat niet genoeg. Volgens supermarkten verhogen ze de prijzen nog meer, zodat ze meer verdienen. Dat schrijft het FD. ‘Een aantal grote fabrikanten, A-merken met name, probeert voor zichzelf een klein plusje te creëren. Je snapt dat we daarvoor niet staan te applaudisseren’, zegt Vomar-directeur Aart van Haren. Ook Albert Heijn en Jumbo herkennen dit. ‘We proberen terughoudend te zijn met prijsverhogingen’, zegt Jumbo-cfo Ton van Veen. ‘Maar het is een illusie dat we die eeuwig kunnen uitstellen.’

2. Kabinet vandaag op bordes, Kaag online beëdigd door coronabesmetting

Bijna een jaar nadat Rutte III viel, wordt vandaag het nieuwe kabinet beëdigd. Voorzitter van de Tweede Kamer Vera Bergkamp noemt het bij WNL op Zondag gênant en slecht voor het vertrouwen in de politiek dat de formatie zo lang geduurd heeft. Vandaag is vooral een dag vol ceremonie. D66-leider en de nieuwe minister van Financiën Sigrid Kaag is er niet bij en wordt online beëdigd. Ze is positief getest op corona en zit daarom in quarantaine. Zij ontbreekt dus op de bordesfoto. Het is de eerste keer dat een beëdiging van een minister of staatssecretaris online gebeurt.

Lees ook: Karien van Gennip (voorheen VGZ, nu minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid): ‘Het is verleidelijk je te omringen met mensen die zeggen wat je goed doet’  

3. Opnieuw rode cijfers voor online supermarkt Picnic: 45 miljoen verlies

Online supermarkt Picnic heeft in Nederland en Duitsland 44,8 miljoen euro verlies geleden. De omzet verdubbelde bijna, tot 455 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarrekening van het bedrijf die afgelopen vrijdag openbaar werd. Het verlies is wel iets kleiner dan in 2019, toen ging het om 49,8 miljoen euro. ‘Je ziet daaraan dat we verder doorgroeien’, zegt Picnic-directeur Michiel Muller tegen het FD. ‘In steden waar we langer zitten, draaien we meer volume. Die worden daardoor winstgevender.’ In september haalde de supermarkt 600 miljoen euro op bij een groep investeerders.

4. Helft consumenten bereid om iets meer te betalen voor biologisch eten

Bijna de helft van de Nederlandse consumenten, 45 procent, vindt het prima om tien procent meer te betalen voor biologische levensmiddelen. Als de prijs twintig procent hoger ligt dan niet-duurzame producten is nog 35 procent bereid om dat te betalen. Dat blijkt uit een enquête van het Future of Food Institute in Den Haag in opdracht van Bionext. Uitleg over wat biologisch inhoudt, helpt. 52 procent van de Nederlanders staat positief tegen biologisch eten. Als wordt uitgelegd op producten waarom ze biologisch zijn, stijgt dit percentage tot 75 procent.

5. Minder leegstand doordat winkels veranderen in woningen

Er stonden vorig jaar ruim 1750 panden minder leeg dan in 2019. Onderzoeksbureau Locatus meldt dat de leegstand gedaald is van 7,5 naar 6,8 procent. Opvallend, want de detailhandel, horeca en cultuursectoren behoren tot een van de zwaarst getroffen sectoren van de coronacrisis. De reden zou zijn dat de overspannen woningmarkt ervoor zorgt dat winkels steeds vaker veranderen in woningen. ‘Het is voor investeerders dus nu lucratiever om voor woningen te kiezen. Zeker met het oog op de toekomst, waar woningen verder in waarde gaan stijgen’, zegt Locatus-directeur Gertjan Slob tegen de NOS.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Door je in te schrijven ga je automatisch akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden

6. Must read: Unilever-bestuurder Hanneke Faber: ‘Planeet moet worden gered, desnoods met beetje marketing’

Margarine en thee werden verkocht en de Vegetarische Slager juist gekocht. Unilever zet vol in op duurzame groei. Topvrouw Hanneke Faber (52) van het bedrijf vertelt er, naast de coronagevolgen en verhuizing naar Londen, in een gesprek met De Telegraaf uitgebreid over. Zo is één van de doelen van Unilever dat het bedrijf in 2039 een CO2-neutraal bedrijf wil zijn. Een flinke uitdaging vertelt ze. ‘Zo’n 25% van de wereldwijde uitstoot zit in landbouw. En de voedingsindustrie. We moeten anders gaan landbouwen en we moeten de consument anders helpen eten. Daarom is plantaardig belangrijk. En leuk.’

Lees ook: De route naar de top van Annemarieke de Haan (Unilever): ‘Mijn perfectionisme zat me in de weg’

7. Zoom-topic: Winkeliers en horeca in Antwerpen verdienen flink aan Nederlandse ‘invasie’

Nu in Nederland de winkels door de lockdown gedwongen gesloten zijn, beleven Antwerpse ondernemers toptijden. Veel winkeliers zeggen twintig tot dertig procent meer omzet te hebben dan verwacht, omdat veel Nederlanders besloten een dag naar de stad in België te gaan. Dat blijkt uit een rondgang van Het Laatste Nieuws langs Antwerpse ondernemers. ‘De invasie van twee weken heeft alles goedgemaakt wat er vorig jaar met corona kapot is gegaan’, zegt de bedrijfsleider van de winkel 4Geeks tegen de krant. ‘Tijdens de eindejaarsperiode draaien we normaal 3.000 euro omzet per dag. Dit jaar hebben we dagelijks 10.000 tot 12.000 euro omzet afgeklopt.’

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates