Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google verplicht ook Nederlandse medewerkers vaccin – Moddergevecht rond overname Vlisco

En verder in de nieuwsupdate: Wehkamp op overnamejacht, Bayer-dochter moet 185 miljoen uitkeren aan drie leraren en Nederlander wordt McDonald's' eerste chief customer officer.

Sundar Pichai
Foto: Getty Images

1. Google verplicht medewerkers vaccin

Google verplicht medewerkers die terugkeren naar de kantoren van het bedrijf tot een inenting tegen het coronavirus. ‘Vaccineren is een van de belangrijkste manieren om onszelf en onze gemeenschappen de komende maanden gezond te houden’, zei Sundar Pichai (foto), ceo van Alphabet, het moederbedrijf van Google. Google heeft wereldwijd 144 duizend medewerkers. De vaccinverplichting zou wereldwijd gelden. Het techconcern heeft ook een kantoor in Nederland, op de Zuidas in Amsterdam. De verplichting zal in veel landen stuiten op lokale werkregels, zoals in Nederland. Het statement zal de sociale druk in ieder geval vergroten.

2. Nederlander wordt McDonald’s’ eerste chief customer officer

McDonald’s heeft de Nederlander Manu Steijaert aangesteld als zijn eerste wereldwijde chief customer officer. Vanuit de VS zal de nieuwe afdeling onder zijn leiding focussen op een combinatie van onder meer data-analyse, marketing en nieuwe restaurantoplossingen. Steijaert mag zich ondertussen een McDonald’s-veteraan noemen. Sinds 2001 is hij bij het fastfoodconcern werkzaam. Hij was onder meer ceo McDonald’s Nederland en meest recentelijk vice-president van internationale markten. Hij zal rapporteren aan Chris Kempczinski, ceo van McDonald’s.

Lees ook: ‘McDonald’s heeft nieuwe skills geleerd, dat gaat optellen na de pandemie’

3. Wehkamp op overnamejacht

Wehkamp zag het afgelopen boekjaar zijn omzet met dik 20 procent toenemen (tot 729,5 miljoen euro), een mooie reden de portemonnee te trekken. De online modeverkoper neemt Kleertjes.com, een van de grotere webwinkels voor kinderkleding in Nederland, meldt Wehkamp in een persbericht. Over de hoogte van het overnamebedrag is niets bekendgemaakt. Geen van de vierhonderd banen bij Kleertjes.com gaat verloren.

Lees ook: Wehkamp-CEO Graham Harris: ‘Ik zou het onterecht vinden als wij meer belasting moeten betalen’

4. Meer ziekmeldingen nu we vaker naar kantoor gaan

Werkgevers ontvingen in het tweede kwartaal fors meer ziekmeldingen, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Volgens arbodienstverlener Arbo Unie komt die stijging voor rekening van de versoepelingen van de coronamaatregelen. Mensen duiken vaker op op kantoor en besmetten elkaar met griep en verkoudheid, is de analyse. Vanaf april 2020 werkten we massaal vanuit huis. Daardoor kwamen mensen minder vaak met elkaar in aanraking. Het ziekteverzuim is nu weer op het niveau van 2018 en 2019.

5. Bayer-dochter moet 185 miljoen uitkeren aan drie leraren

Bayer-dochter Monsanto moet 185 miljoen dollar uitkeren aan drie Amerikaanse leraren. Dat heeft de rechtbank in Seattle besloten. meldt het FD. De docenten sleepten het chemiebedrijf voor de rechter omdat hun hersenen zouden zijn beschadigd door blootstelling aan schadelijke pcb’s van fluoriserende lampen en kit die in de muren was verwerkt in de school waar zij les gaven. Bayer gaat tegen de uitspraak in beroep.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Management & Leiderschap,
met elke dag het laatste nieuws en de beste artikelen over management en leiderschap.

Aanmelden nieuwsbrief

6. Must read: Moddergevecht rond overname Vlisco

Hema-eigenaar Parcom mag de Helmondse stoffenmaker Vlisco overnemen. De route naar de deal verliep allerminst soepel. De mededingsautoriteiten gaven groen licht voor het inlijven van het bedrijf dat groot is geworden met de verkoop van Afrikaanse prints op de Afrikaanse markt (jaaromzet rond de 230 miljoen euro), maar een potentiële koper uit Afrika blijft gefrustreerd achter, schrijft NOS. Nigeriaanse media schreven zelfs over ‘moderne vormen van kolonialisme’. Klinkklare onzin en laster, volgens Vlisco.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Zoom-topic: 1,4 miljard naar abonnementen op fysiek product

Nederlanders geven jaarlijks 1,4 miljard euro uit aan abonnementen op fysieke producten. Voeding vindt het gretigst aftrek: 846 miljoen (56 procent) gaat naar voedingsabonnementen, waarbij de maaltijdbox de absolute nummer 1 is. Daar geven we 700 miljoen aan uit. Dat concludeert marktonderzoeker Multiscope na een enquête onder 3500 Nederlanders.Na voeding volgt persoonlijke verzorgingsproducten. Goed voor een jaarlijkse omzet van 140 miljoen euro, 10 procent van het totaal.

Nieuws inhalen? Lees alle Management & Leiderschap-updates