Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ferrari krijgt nieuwe bestuurder; PostNL in de clinch met winkeliers

Plus: Pensioenen richting België; Apple verliest miljarden en apothekers eisen maatregelen tegen farmaceuten

Elke dag presenteert MT de business uit het nieuws van de dag in 10 punten. Vandaag:

1. Ferrari krijgt nieuwe bestuurder

De Nederlandse NV Ferrari presenteerde gisteren haar kwartaalcijfers en dat bleek het sterkste eerste kwartaal ooit. Het aantal verkochte auto's steeg met 15 procent tot 1882. De omzet steeg zo'n 8,8 procent naar 675 miljoen euro. De nettowinst viel met 78 miljoen euro bijna eenvijfde hoger uit dan in het eerste kwartaal van 2015. Sergio Marchionne blijkt daarnaast het roer over te nemen van Amedeo Felisa, die sinds 2008 bij Ferrari de scepter zwaaide. Hij vervulde al een toezichthoudende rol en is de hoogste baas bij voormalig moederbedrijf Fiat Chrysler, een van de grootaandeelhouders van Ferrari. Het was Marchionne die vorig jaar besloot het Italiaanse paradepaardje uit de Fiat-stal te verzelfstandigen en er een Nederlandse NV van te maken.

2. PostNL in de clinch met winkeliers

Winkeliers die een afhaalpunt hebben van PostNL, willen naar de rechter stappen als het postbedrijf vasthoudt aan de voorgenomen verlaging van de vergoeding. Volgens PostNL gaat het om een verlaging van 25 procent, maar volgens berekeningen van de Vereniging van Postretailers (VVP) kan het verschil tot 40 procent oplopen. PostNL maakt misbruik van zijn economische machtspositie, zo stelde de branchevereniging VVP. "Helaas is het niet gelukt in de gevoerde gesprekken PostNL te laten inzien dat ze onredelijk handelen" aldus voorzitter Gerard van Wezenbeek. De VVP heeft PostNL een ultimatum gesteld. Het postbedrijf moet uiterlijk 12 mei laten weten of zij afziet van doorvoering van de tariefverlaging. PostNL bestudeert het ultimatum, maar stelt goede gronden te hebben om het vergoedingenmodel aan te passen. Daarbij wijst het op het veranderende gedrag van klanten, die steeds minder post versturen en meer pakketten bestellen.

3. Pensioenen verhuizen naar het zuiden

Sjoerd Gunnewijk, voorzitter van het pensioenfonds BP, geeft aan dat Oliemaatschappij BP de pensioenen van zijn Nederlandse personeel in België wilt gaan onderbrengen. Risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon heeft de Nederlandse pensioenregeling al verplaatst, net zoals Johnson & Johnson en de Belgische financieel dienstverlener Euroclear. Ook het pensioenfonds van oliebedrijf ExxonMobil overweegt zijn activiteiten te verplaatsen. Bij ExxonMobil gaat het om pensioenen ter waarde van 2,5 miljard euro. Bij het Britse BP gaat het om een pensioenvermogen van 1,2 miljard euro. Het concern wacht alleen nog op toestemming van de toezichthouders in beide landen. Gunnewijk geeft in het Financieel Dagblad aan dat Nederland het aan zichzelf te wijten heeft dat bedrijven ervoor kiezen hun activiteiten te verplaatsen. De operatie heeft volgens hem niets te maken met het toezicht of de regelgeving in Nederland.

4. Apple verliest miljarden

Beleggers straffen Apple af vanwege de tegenvallende resultaten en slechtere vooruitzichten voor de rest van het jaar. In de eerste drie maanden van 2016 verkocht Apple 51 miljoen iPhones, dat zijn er tien miljoen minder dan een jaar eerder. Het meest waardevolle bedrijf ter wereld verloor gisteren voor de achtste dag op rij. Apple leverde 0,1 procent in maar vorige week verloor het bedrijf al 11 procent. Sinds beleggers vanaf 21 april zijn begonnen aandelen Apple van de hand te doen verloor het maar liefst 81 miljard dollar aan beurswaarde.

5. Apothekers eisen maatregelen tegen farmaceuten

Apothekers willen dat er maatregelen worden genomen om te voorkomen dat farmaceutische bedrijven de kosten voor bestaande medicijnen kunnen verveelvoudigen. De apothekersverenigingen KNMP en NVZA zien mazen in de wet, waar farmaceuten ten koste van de patiënt flink aan verdienen. Tjalling van der Schors, voorzitter van de NVZA, geeft aan: "Er is niets op tegen als een middel geregistreerd wordt. Maar het is natuurlijk zorgelijk als farmaceuten daar vervolgens veel hogere prijzen voor gaan vragen". Aanleiding voor de oproep zijn de recente ontwikkelingen rond het adhd-medicijn dexamfetamine. Het middel was merkvrij verkrijgbaar tot een farmaceut het zich toe-eigende door het te registreren voor de Nederlandse markt. De 30.000 Nederlandse patiënten die dat middel gebruiken kregen het tot nu toe volledig vergoed uit de basisverzekering, maar moeten voortaan gaan bijbetalen. Minister Schippers is het met de apothekers eens. Producenten van geneesmiddelen kunnen te makkelijk een middel registreren, waarna ze de prijs kunnen verhogen.

6. Oranjewoud boekt winst

Oranjewoud, het moederbedrijf van Strukton Groep en Antea Group, heeft over 2015 een hogere omzet geboekt en wist verlies om te zetten in winst. De omzetgroei is met name te danken aan hogere productie in het metroproject in Riyad en de projecten A15 Maasvlakte Vaanplein en Ondertunneling A2 Maastricht. 'In de Nederlandse thuismarkt werd de Groep geconfronteerd met de ontwikkelingen rond de onduidelijke toekomst van Ballast Nedam, die negatieve invloed konden hebben op Strukton Groep en Oranjewoud en het faillissement van Imtech', schrijft het bedrijf in een persbericht. In 2015 boekte Oranjewoud een omzet van 2,3 miljard euro, 9 procent meer dan de 2,14 miljard euro in 2014 en de hoogste omzet die het bedrijf ooit heeft behaald. Oranjewoud verwacht dat de omzet in 2016 lager zal uitvallen aangezien de projecten A15 en A2 hun einde naderen.

7. Rotterdam viert feest

Vandaag is het precies vijftig jaar geleden dat de eerste containers aankwamen in de haven van Rotterdam, waarna de Rotterdamse haven uitgroeide tot een wereldbedrijf. Op 3 mei 1966 arriveerde in Rotterdam onder toeziend oog van koningin Juliana de ms Fairland met aan boord 226 containers. De haven van Rotterdam was een van de eerste havens ter wereld die serieus aan de slag ging met containers. Een aantal stuwadoorsbedrijven richtte – mede op het initiatief van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam – de Europe Container Terminals (ECT) op. Nog steeds is Rotterdam de belangrijkste en grootste containerhaven van Europa. De schepen zijn tegenwoordig flink groter maar een containerschip ligt zelden langer dan een dag in de haven.

8. Manager van de dag: Frans Wieringa

Frans Wieringa blijft toch aan als directeur van New Sources Energy (NSE), hij kondigde vorige week nog zijn vertrek aan. Daarmee wilde hij de schijn van belangenverstrengeling voorkomen die kon ontstaan door de aankoop van drie Duitse solarparken van het bedrijf Zoneco GmbH. De solarparken Kleinschwabhausen, Niepars en Breitenbach worden door NSE overgenomen. Het park Breitenbach wordt voor 550.000 euro gefinancierd met geleende aandelen NSE. Uit het verslag van de aandeelhoudersvergadering blijkt dat de directeur die transactie niet tijdig heeft gemeld bij de AFM. Op de vergadering benadrukte de directeur te hebben gehandeld in het belang van alle aandeelhouders, de niet-uitvoerend bestuurder en de grootaandeelhouder van NSE waren het daarmee eens. Wieringa is enig aandeelhouder en bestuurder van Zoneco en ook enig uitvoerend bestuurder van NSE.

9. Getal van de dag: 77.000

Gisteren maakte de Saudi BinLadin Group (SBG) – een multinationaal constructiebedrijf opgericht in 1931 door de vader van – bekend dat zij 77.000 medewerkers zullen ontslaan. Toevallig markeerde gisteren ook de dag dat 's werelds meest gevreesde en gewilde terrorist 5 jaar geleden om het leven kwam middels een CIA operatie. Op 11 september 2015 was SBG het bedrijf dat constructiewerkzaamheden uitvoerde in de Grote Moskee in Mecca. Daarbij stortte een kraan in waarbij 118 mensen om het leven kwamen. De Saudische koning besloot daarop dat SBG geen nieuwe projecten meer mocht aannemen en dat merkt SBG duidelijk in de portemonnee.

10. Koffieautomaat: De Orange Experience

KLM en Heineken hebben jarigen uit Beijing, London, Rio en San Francisco ingevlogen om Koningsdag te vieren. Het is de derde keer dat ze met de Orange Experience een internationaal gezelschap speciaal naar Nederland haalden om de feestdag te vieren. Volgens Frank Houben, verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie van KLM is de samenwerking niet meer dan logisch. Tegen Adformatie zegt hij: "Ik begrijp niet waarom andere merken niet veel vaker dit soort koppelingen leggen. Ik ken eigenlijk geen andere voorbeelden van dit soort partnerships. Daar verbaas ik me elke keer weer enorm over"
 

Nieuws inhalen? Lees de 10 van gisteren

Nieuwsbrief MT

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de 10 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief