Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Evoque to the rescue

Evoque to the rescue
Je leest nu: Evoque to the rescue

De Evoque is de belangrijkste Range Rover sinds de Britten in 1970 de allereerste suv van stand lanceerden. Het jongste neefje is als antwoord op de Duitse crossovers en alle klimaatzorgen geslaagd. Méér dan.

 

Noem ons ouderwets, maar de grote ‘Range’ was, is en blijft de enige werkelijk salonfähige suv. Al vanaf de vroege jaren zeventig reed de Britse adel erin rond over de landerijen. Na het verschalken van het hert of het haas op de achterklep gezeten was het even aan de heupflacon met Schots elixer lurken en daarna snel huiswaarts. Alwaar de tuinslang ook even over het interieur ging om modderkluiten en andere ongerechtigdheden weg te spoelen. De Range kreeg net de tijd om op te drogen, want 's avonds moest hij weer voorrijden bij een concert in de stad. Enfin, dat plaatje is welbekend.

De tijden zijn veranderd. Behoorlijk. De Britse auto-industrie verloor zijn zelfstandigheid, Land Rover was een tijdlang van Ford maar ging in 2008 over naar het Indiase Tata en na een stortvloed van ordinaire terrein-Jappen verschenen er het afgelopen decennium alsnog uiterst nette suv's van vooral Duitse makelij. Niet meer van het bonkige soort, maar veel vriendelijker ogende crossovers die het asfat liever lusten dan modder en zand. Tezelfdertijd ontstond er onrust omtrent het milieu – niet dat uitstekende milieu waarin de Britse Range-rijders verkeerden – die vooral de fullsize suv's zoals de Range Rover midscheeps trof. Dat alles scheeuwde om een antwoord. Een antwoord dat de toekomst van het merk in feite zeker moet stellen.

LRX werd werkelijkheid

En dat is er nu. Land Rover liet al in 2007 zijn even spectaculaire als groene concept LRX zien. Goddank mocht het dat verder uitwerken van zijn nieuwe Indiase broodheren die snappen dat er eerst flink moet worden geïnvesteerd om Land Rover (en Jaguar, dat ze in één pakket erbij kregen) toekomstvast te krijgen. Daarvoor was een kleiner model noodzaak, dankzij het gebruik van aluminium en kunststof ook lichter neefje van de Range Rovers. Op papier best zuinig, en vanwege zijn vormen en bescheiden bodemvrijheid behorend tot de klasse der crossovers. Als Range Rover Evoque werd het resultaat van die ontwikkeling nu eens niet een slap aftreksel van de designersdroom, maar alle lijnen bleven fier overeind. De Evoque is daardoor met afstand de best ogende suv van zijn klasse geworden.

 

Evoque to the rescue

Speelgoedauto 1 op 1

Met een coupé-achtig aflopende dak- en oplopende schouderlijn, een bozige bulldogneus en die kont met opzichtige nepdiffusor boven de twee uitlaten is het gewoon een lekkere speelgoedauto, schaal 1 op 1. Zeker als tweedeurs coupé is het bijna een modeaccessoire, met de kleurencombinaties van dak en flanken die doen denken aan de mogelijkheden die de Mini ook biedt. En jazeker, net als bij dat modepopje op wielen is het heel goed mogelijk om de kleine Range Rover uit te dossen als damestasje, maar ook als bruut in trainingspak die je niet te lang aankijkt om ruzie te voorkomen.

 

Evoque to the rescue

Opzichtig

Knap werk van de Britten. Opzichtig? Jazeker, het hoekige en oubollige is ver te zoeken. Maar stapt iemand tegenwoordig nog in een suv om op te gaan in de blikken massa? Precies. Nu moet de Evoque wel nog overtuigen met zijn rijkwaliteiten en andere specificaties, want wagens als de veel bravere Audi Q5, BMW X3 en Volvo XC60 rijden ook bijzonder goed. Wat dat betreft is het uitgangsmateriaal veelbelovend: de 'baby Range' staat op het platform waarop ook de Freelander 2 is gebaseerd, en die deelt het weer met onder meer de Mondeo.

Rijdt als een droom

Het met doorgestikt leer beklede dashboard en de met koel aluminium afgebakende middenconsole geven al een goed voorgevoel, net als de draaiknop voor de automaat, die uitnodigend oprijst na het beroeren van de startknop. En, lo and behold: de Evoque rijdt als een droom. Hij flitst met speels gemak door de stad en zoeft met indrukwekkende rust tot onbeschofte snelheden voort over rechte snelwegen. De van Peugeot en Ford geleende 190 pk diesel werkt goed samen met de heerlijke zestraps automaat en vraagt in ruil een redelijke liter diesel voor elke vlot gereden 12 kilometer. Niet eens zo gek ver verwijderd van de officële 1 op 15. Dat de diesel zich laat horen, en ook voelen bij stationaire toerentallen, is in een stoere kar als deze wel op zijn plek.

 

Evoque to the rescue

Loungecorner op wielen

En wat steekt alles goed in elkaar! Natuurlijk zijn er geen rammeltjes te horen en is het ver zoeken – ergens onder kniehoogte – naar hard plastic. De tijden van de rubberen matten en de afwateringsgaten in de bodem zijn al lang voorbij: gelakt leer, grappen als een oplichtende merknaam in de dorpels en sfeerverlichting in zes kleuren en een uitgebreide multimediawinkel maken dit tot een loungecorner op dikke wielen. Natuurlijk moeten we het hier en daar wel doen met knoppen uit het magazijn van Ford, en als we toch even mogen klagen bij de bediening: onze relatie met navigatie en multimedia via het touchscreen werd nooit erg hartelijk. Daarvoor is het menu te onlogisch, het touchscreen te traag en weigerde de communicatie met iPod en iPhone te vaak.

 

Evoque to the rescue

Maar het entertainment verzorgt de compacte Range Rover toch het liefst zelf. Daarvoor is een heel goed evenwicht gevonden tussen comfort en wegcontact, waaraan de goede vering en demping meer aan bijdragen dan de niet te lichte, maar in de neutraalstand wel wat vage elektrisch bekrachtigde besturing. Jazeker, in (te) snel genomen bochten legt de Indiaase Brit het af tegen met name de BMW X3 en de Audi Q5. Dan wil hij iets eerder rechtdoor, maar de praktijk vraagt niet om asociaal hoeken. Datzelfde geldt voor het betreden van onverhard terrein.

 

Evoque to the rescue

Adaptive Dynamics

Toch is er – noblesse oblige – wel een knop voor woestijn en bos, als onderdeel van het bij de duurdere modellen standaard Adaptive Dynamics systeem. Die gaat lekker in het standje ‘bochtige weggetjes’ ofwel Dynamic, al was het alleen al omdat dan de klokkenwinkel rood kleurt. En ook omdat de 1650 kilo speelgoed dan nog wat lichter en agieler aanvoelen. 

 

Evoque to the rescue

Stevige prijzen

De Evoque is speels en voor sommigen wellicht wat al te lawaaiïg, maar hij zit goed in elkaar en heeft verrassend genoeg een interieur van praktisch familieformaat. Daarmee is hij een serieuze concurrent voor de Duitsers, die de afgelopen jaren alle segmenten, van compact crossover tot fullsize suv met daartussen nog wat coupé-achtige varianten, hebben dichtgesmeerd met prima producten. Redt de Evoque het in dat deelnemersveld? Zijn prijs getuigt alvast van voldoende zelfvertrouwen: instappen kan vanaf een kleine 43 mille in een zuinige handgeschakelde tweewielaandrijver met 150 pk diesel. Een groen B-label en een (129 grams) CO2-uitstoot waaraan alleen BMW kan tippen met zijn tamste X1: de afdeling wagenparkbeheer mag niet klagen.

Maar onze logé was een snelle broer met automaat met een vanafprijs van 65 mille en stond, aangekleed en opgedirkt met park assist, een elektrische achterklep en ander lekkers uit de optiewinkel, voor nog eens 20k méér in de prijslijst. Oef! Meer iets voor welstandige Range-Roverrijders die de kinderen net de deur uit hebben. Enfin, een BMW X5 of Audi Q5 heeft dan weer een dak in dezelfde kleur als de rest van de carrosserie.

Allemaal in koor: 'boooooooring!'

 

Evoque to the rescue

 

Geef uw eigen beoordeling over de Range Rover Evoque